Trendprofessional OnderwijsAMSTERDAM/ALKMAAR – 10 december 2013 De Nationale Academie voor Media en Maatschappij biedt in samenwerking met trendbureau Futurecheck een Nederlandse primeur aan: de 5weekse opleiding tot Trendprofessional Onderwijs. Onder leiding van gerenommeerd futurist & trendwatcher Marcel Bullinga bouwen de deelnemers aan een Trends & Toekomstproject waarmee zij zichzelf en hun school futureproof maken. Als Trendprofessional Onderwijs kan de deelnemer zich met recht docent van de toekomst noemen.

De opleiding vormt een antwoord op de snelle veranderingen op onderwijsgebied. De komende jaren ontstaat een nieuwe Schoolstrijd met vele nieuwe aanbieders van onderwijs.  Onderwijsinstellingen moeten zich daarop voorbereiden, niet alleen om de hoge internationale positie van Nederland op onderwijsgebied te waarborgen maar ook om overeind te blijven als instelling. Dat laatste hangt af van de waarde van docenten. De opleiding verhoogt hun waarde op de arbeidsmarkt aanzienlijk - in een tijd van concurrentie en bezuinigingen.

Lees meer...

Q4U logoSinterklaas, Kerstman of allebei?

Nederlandse kinderen klaar voor de feestdagen

Amsterdam, 22 november 2013 : Sinterklaas is voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar nog het belangrijkste kinderfeest, want 52 procent geeft aan alleen met Sinterklaas cadeaus te ontvangen. Echter al 43 procent van deze leeftijdscategorie ontvangt dit jaar ook cadeaus tijdens het Kerstfeest. Daar tegenover staat dat slechts 3 procent alleen Kerst viert, dus het vieren van Kerst betekent dit jaar niet dat kinderen geen Sinterklaasfeest meer vieren.

Lees meer...

Uitreiking Positive Young Media Award 2013 De Film RubenAmsterdam, 27-03-2013: Het anti-pest programma De Film Ruben van regisseur Thijs Verhoeven en producent Hans van der Hulst ontvangt de Young Positive Media Award 2013. De prijs wordt  ieder jaar uitgereikt door de Nationale Academie voor Media & Maatschappij, waarin de stichtingen De Kinderconsument en Media Rakkers participeren. 

De prijs beloont creatieve initiatieven die zorgen voor nieuwe positieve rolmodellen voor jeugd. Eerdere winnaars waren o.a.: zangeres Esther Groenenberg met haar YouTube song ‘Oh Meisje’, Ali B. met het tv-programma Op Volle Toeren en de alternatieve boxershort-campagne van Zeeman. Dit jaar wordt het anti-pest programma De Film Ruben beloond.

De Film Ruben is een creatief voorlichtingsprogramma voor jongeren en wil het pesten vanwege homoseksualiteit, geloof of huidskleur tegengaan. Het juryrapport luidt:

Lees meer...

1vandaag

 P E R S B E R I C H Tnavmm.fw

Ouders en jongeren geen ‘vrienden’ in Sociale Media 

 

Internetspel Digifamilie brengt ouders en jongeren online weer samen

Amsterdam, 26 maart 2013; – Bijna de helft (45%) van de jongeren onder de 18 jaar geeft aan dat hun ouders niet weten wat ze allemaal posten en met wie ze bevriend zijn op Facebook, Hyves en Twitter. Bijna vijf op de tien (47%) zijn niet bevriend met of worden niet gevolgd door hun ouders op sociale netwerken. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag, onder 500 jongeren onder de 18 jaar en onder ruim 1.400 ouders met kinderen onder de 18 jaar.

Zes op de tien (62%) jongeren vinden dat hun ouders ook niets te maken hebben met wat ze posten en met wie ze bevriend zijn. Van de jongeren zouden vier op de tien het een probleem vinden als de ouders proberen online bevriend met ze te worden of ze te gaan volgen op Hyves, Twitter of Facebook. 14 Procent zegt er zelfs bewust voor te zorgen dat hun ouders hen niet kunnen volgen.

Enkele verschillen tussen ouders en kinderen zijn opmerkelijk. Zo stellen zeven op de tien ouders (71%) dat ze afspraken hebben gemaakt met hun kinderen over wat ze wel of niet mogen posten. Dit terwijl slechts 18% van de jongeren aangeeft afspraken te hebben gemaakt met hun ouders.

Ook de beleving van kennis is anders: jongeren zeggen (58%) dat hun ouders te weinig kennis hebben van Social Media om ze in de gaten te houden. Ouders denken hier anders over: slechts 13% stelt dat ze over te weinig kennis beschikt om hun kinderen goed te kunnen volgen.

Een op de vijf ouders (19%) zou meer informatie willen over hoe om te gaan met het online gedrag van hun kinderen; 43% zou niet weten waar ze terecht kan. Echt zorgen maken over wat hun kinderen doen, is niet aan de orde. Slechts 14% van de ouders zegt zich met regelmaat ongerust te maken over het online gedrag van hun kinderen op Sociale Media.

Digifamilie: ouders en jongeren weer in gesprek over Sociale Media

digifamilieMorgen, op 27 maart 2013 wordt tijdens het 5de Nationale Mediawijsheid Congres in de Reehorst in Ede, het nieuwe online gezinsspel Digifamilie gelanceerd door de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Ouders en kinderen spelen gezamenlijk dit spel ‘live’ in de Sociale Media en raken daardoor met elkaar in gesprek over gewenst en minder gewenst gedrag. Zij leren als gezin alles over privacy, chatten, wachtwoorden en andere belangrijke internetdilemma’s. Het spel wordt thuis gespeeld en bestaat uit allerlei opdrachten die nodig zijn om de hoofdpersonen Mike en Moniek weer thuis te brengen. Zij zijn namelijk verdwaald in de virtuele wereld en roepen de hulp in van Nederlandse Digifamilies. Voor het spel is gebruik gemaakt van allerlei nieuwe technische middelen, zoals film, audio, websites en Sociale Media.

‘Digifamilie zit geweldig leuk in elkaar. Als ouder leer je van je kind en andersom!’ (ouders van 2 dochters van 12 jaar)

Over het 1V Jongerenpanel onderzoek 

Het 1V Jongerenpanel van EenVandaag ondervroeg 466 jongeren tot 18 jaar. Het EenVandaag opiniepanel ondervroeg 1.435 ouders met kinderen onder de 18 jaar. De onderzoeken zijn gehouden tussen 11 en 16 april 2012. De resultaten van het onderzoek worden door Bas van Werven, presentator van EenVandaag, en Lisette van Vliet van het 1V Jongerenpanel gepresenteerd tijdens het Nationale Mediawijsheid Congres op woensdagmiddag 27 maart 2013 om 13.00 uur in congrescentrum de Reehorst in Ede.

Over Digifamilie, het unieke internetspel

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij lanceert het gloednieuwe online gezinsspel Digifamilie om 13.15 uur tijdens dit zelfde Nationale Mediawijsheid Congres. Digifamilie kwam tot stand in samenwerking met de NKO (Nederlandse Katholieke Oudervereniging) en Mediawijzer.net, de netwerkorganisatie van het Ministerie van OC en W.

Voor meer informatie verwijzen wij naar http://www.digifamilie.nl/index.php/brochure.

Uitnodiging voor de pers

U bent van harte welkom het Nationale Mediawijsheid Congres bij te wonen voor de presentaties van het EenVandaag Jongerenpanel onderzoek en de lancering van het online gezinsspel Digifamilie. Het programma start met een plenair deel om 13.00 uur (inloop vanaf 12.30 uur) tot 13.30 uur en daarna kunnen deelnemers workshops volgen tot 18.00 uur.

Aanmelden kan via een email aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Telefonisch kunt u contact opnemen via 06 435 879 54.

Bij de ingang wordt u dan opgevangen.

 

"Als je met de jeugd werkt moet je zelf wel mediawijzer worden: wil je kinderen of jongeren kunnen begeleiden. Het is hún wereld.”

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland? Inschrijven kan nu voor september 2014.
 
Wilt ook u (school)beleid tegen digitaal pesten dat met de tijd meegaat? Download nu ons visiedocument Vluchten Kan Niet Meer, de 5 toekomsttrends van digitaal pesten. Na anderhalve week al 5.000 keer gedownload! 
Download visiedocument
 
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid? 
 
Volop in discussie! Lees ook onze onderzoeken over Social Media Stress en Mobieltjesbeleid op scholen: 
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag:
 

Onderzoek

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6