Van Rijn in actie tegen verheerlijken e-sigaret

esigaretStaatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid richt zijn vizier op reclames voor e-sigaretten. Juist de jeugd wordt door middel van vooral digitale reclame aangesproken door verschillende E-sigaretproducenten.

"We gaan bekijken of we de regels rondom deze marketing kunnen aanscherpen", zegt Van Rijn vanavond in Editie NL.

'Reclame verbieden'
De kankerbestrijding juicht dat van harte toe. "Dagelijks beginnen 100 kinderen met roken. KWF doet er alles aan om te voorkomen dat jongeren met roken beginnen. Wij hebben grote zorgen dat de e-sigaret kinderen aanzet tot het echte roken. Omdat kinderen meer dan volwassenen vatbaar zijn voor marketing, merken en uiterlijk, zijn wij van mening dat marketing en reclame voor de e-sigaret op deze doelgroep verboden moet worden", zegt het KWF. 23-01-2015.

Klik hiernaast op de afbeelding op de uitzending terug te kijken.

Jeugd en reclame in Nederland, het belang van educatie

 
Amsterdam, 16 februari 2015; Graag bieden wij u onze inhoudelijke visie rondom het thema Jeugd en Reclame
 
Tevens verzonden aan minister VWS Edith Schippers, staatssecretaris Martin van Rijn, vaste Kamercommissie o.l.v. Mw. Helga Lodders, Kamerleden, collega-organisaties e.a. 
 
Dit naar aanleiding van een aantal belangrijke ontwikkelingen op dit gebied , zoals de Alliantie van partijen zoals de Consumentenbond, Hartstichting, Vereniging van Kinderartsen, die gisteren aankondigden te gaan pleiten voor een verbod op kindermarketing voor kinderen onder de 13 jaar.
 
Ditisdenacht
Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij leveren met dit document graag een bijdrage aan de landelijke discussie en benadrukken graag het belang van educatie in een wereld met internationale en mobiele media rondom kinderen.
 
 
Luister ook naar EO radio programma Dit is de Nacht met Liesbeth Hop over de risico's van kindermarketing en de noodzaak van educatie voor kinderen. Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te luisteren. 17-02-2015

Innoveren of het loodje leggen

Innoverenofloodje‘Bibliotheken hebben gedraaid op boeken en subsidies. Straks zijn er geen boeken meer en ook geen subsidies.’ Welkom in de toekomst. Althans die van Marcel Bullinga. Zijn bureau FutureCheck helpt organisaties in publieke en marktsector futureproof te worden, zich klaar te maken voor de tijd die komen gaat. Of eigenlijk al begonnen is. Na een eeuw van zekerheid en bescherming is de openbare bibliotheek in een nieuwe werkelijkheid terechtgekomen. In de digitale wereld van Google en Bol.com is ze met haar boekenplanken en inname- en uitleenbalies een antiquiteit. En, waarschuwt Bullinga, gemeenten zullen ophouden die te onderhouden. ‘Het is innoveren of het loodje leggen.’
 
Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

De macht van je smartphone

AD070215Als de sinterklaassurprises over je liefde voor de smartphone gaan, zet dat een mens aan het denken. Hoe zorg je ervoor dat de piepjes en bliepjes niet de overhand nemen? AD, 07-02-2015.

Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

 

‘Kinderen zijn prooien in digitale jungle’

delverprooidigitalejungleBamber Delver is oprichter van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, het opleidingsinstituut voor mediawijsheid ten behoeve van professionals. Hij houdt zich onder meer bezig met cyberpesten. Met Liesbeth Hop schreef hij het boek ‘De WIFI-generatie’. Lidy Peters sprak met hem over de digitale kloof tussen jeugd en volwassenen en de gevolgen voor het onderwijs.
 
Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

Lesgeven aan de digi-generatie

tabletsSteve Jobs-scholen leren dat slim gebruik van digimedia scholen de ruimte geeft om minder met administratie en meer met individuele ontwikkeling van leerlingen bezig te zijn. Maar er zijn haken en ogen. Het schoolteam moet mee, bestaande methoden moeten worden opgebruikt en geschikt educatief materiaal ligt nog niet voor het oprapen.
 
Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

de Scholen zijn weer begonnen

brochurepestenPesten is een plaag. Het nieuwe pesten gaat via sociale media. Wat kunnen ouders, scholen én leerlingen tegen digitaal pesten doen?

Klik op de afbeelding om de PDF te openen.

U kunt ook tegen verzendskosten de folder bestellen! 50 exemplaren voor 10,00 euro.

Zie www.mediawijsheidwinkel.nl voor alle informatie.

’Homo’ meest gebruikte scheldwoord op scholen

MetroPesters kiezen voornamelijk voor scheldwoorden die betrekking hebben op seksualiteit, afkomst en religie, zo blijkt uit een eerste rondvraag onder docenten voor de PestThermometer.

Homo, hoer, Marokkaan en Jood. Dat zijn de meest gebruikte scheldwoorden waar leerlingen vanaf ongeveer 8 jaar mee worden gepest. Kwetsbare issues zoals seksualiteit, afkomst en religie spelen een grotere rol bij het kiezen van scheldwoorden op het schoolplein dan bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken als kleur haar of het dragen van foute kleding.

Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij (NAMM) en stichting de Kinderconsument. 17-09-2014.

Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

 

Dag lang offline leven

offlineMiljoenen Nederlanders - jongeren en ouders - zijn verslingerd aan de virtuele wereld. Velen checken eerst de smartphone en stappen dan pas uit bed.
 
Vaak gaat het om zaken die niet bepaald van belang zijn. "Wat er aan de hand is? We zijn een collectief puberende samenleving"
 

Nationale Opleiding MediaCoach geselecteerd als 'good practice' in Europa!

Media Literacy in Europe cover-232x309De Evens Stichting streeft naar verbetering van mediawijsheid in Europa. Ze initieert en ondersteunt talrijke educatieve media projecten, in samenwerking met organisaties uit heel Europa. De recente publicatie "Media Literacy in Europe: 12 good practices that will inspire you" geeft een weergave van 12 inspirerende projecten die door hun zijn geselecteerd als goede voorbeelden. 

Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij (www.mediaenmaatschappij.nl) zijn trots dat hun Nationale Opleiding MediaCoach (www.nomc.nl) één van de 12 geselecteerde projecten is, die de Evens Stichting als voorbeeld stelt voor de verbetering van mediawijsheid in Europa.

In Nederland zijn al meer dan 950 Nationaal MediaCoaches opgeleid, die mediawijsheid in hun werkomgeving op de agenda zetten door middel van inspirerende projecten. Wilt u contact met zo'n MediaCoach, ga naar www.mediacoachinbeeld.nl.

Klik hier voor de PDF (engels).

'Aangifte tegen internet-etters lost vaak niets op' Academie in het AD

aangifteinternetettersad2 internetfilmpjes van tieners die klasgenootjes mishandelen, hebben onlangs voor ophef veroorzaakt. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs moedigt slachtoffers aan aangifte te doen.
 
Onverstandig, zeggen deskundigen. 'Het lost vaak niets op en je wordt er niet populairder van.' Interview in het AD met Liesbeth Hop, 21-06-2014.
 
Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

Vergroeid met je mobiel

Waar zij gaan, gaat hun smartphone. Ze zijn altijd online en reageren snel op Twitter en Facebook. Kortom, we hebben het over de wifi-generatie. Maar altijd bereikbaar zijn heeft ook nadelen. 05-11-2012.

Lees het artikel "Vergroeid met je mobiel"

Nieuwsbericht: Net als in de film - opinieartikel rellen in Haren

haren.fwAmsterdam, 26 september 2012. Vandaag publiceren Bamber Delver en Liesbeth Hop hun opinieartikel ‘Net als in de film’, over de rellen in Haren en de huidige maatschappelijke discussie.

Het artikel is geschreven namens de  Nationale Academie voor Media en Maatschappij, het ideële  opleidingsinstituut.

Klik op de afbeelding hiernaast om het opiniartikel te lezen.

 

Nieuwsbericht: Lessenserie ‘Ik Ben Offline’ over Social Media Stress

sms.fwAmsterdam, 05 september 2012; De Nationale Academie voor Media & Maatschappij start dit najaar met een campagne gericht op basis- en middelbare scholen waarmee aandacht wordt gevraagd voor het ontstaan van digitale stress bij kinderen en jongeren, gebaseerd op het veelvuldig gebruik van internet en sociale media.

De Academie ontwikkelt daartoe een serie lessen over Social Media Stress, die een nieuw bewustzijn creëren bij de jeugd en hen meer controle geven over het eigen internet- en mobieltjesgebruik. Iets dat hard nodig is gezien recent onderzoek van over de hele wereld.

Lees meer...

"Als je met de jeugd werkt moet je zelf wel mediawijzer worden: wil je kinderen of jongeren kunnen begeleiden. Het is hún wereld.”

Bamber Delver heeft een Ikbenoffline.nl Zondag

“Toegegeven: na slechts één ochtend miste ik mijn internet al. De lijntjes naar buiten stonden open, maar ik mocht er niet naar kijken. Het was alsof iedereen aan het feesten was en ik had corvee. De 2e Nationale Ikbenoffline.nl zondag (dit jaar door de Academie uitgeroepen op 6 juli) was voor mij nog zwaarder dan het jaar ervoor.”

Een verslag door Bamber Delver, klik hier.

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland? Inschrijven kan nu voor april 2015.
  
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid? 
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag:
 

Onderzoek

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

Aanmelden nieuwsbrief

Nieuwsbrief aanmelding
  1. Naam organisatie
    Please type your full name.
  2. Type Organisatie(*)
    Ongeldige invoer
  3. Type functie
    Ongeldige invoer
  4. E-mail adres(*)
    Ongeldig e-mail adres.
  5.