MetroPesters kiezen voornamelijk voor scheldwoorden die betrekking hebben op seksualiteit, afkomst en religie, zo blijkt uit een eerste rondvraag onder docenten voor de PestThermometer.

Homo, hoer, Marokkaan en Jood. Dat zijn de meest gebruikte scheldwoorden waar leerlingen vanaf ongeveer 8 jaar mee worden gepest. Kwetsbare issues zoals seksualiteit, afkomst en religie spelen een grotere rol bij het kiezen van scheldwoorden op het schoolplein dan bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken als kleur haar of het dragen van foute kleding. Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij (NAMM) en stichting de Kinderconsument.

Lees het artikel op Metronieuws.nl (17-09-2014).

offlineMiljoenen Nederlanders - jongeren en ouders - zijn verslingerd aan de virtuele wereld. Velen checken eerst de smartphone en stappen dan pas uit bed. Vaak gaat het om zaken die niet bepaald van belang zijn. "Wat er aan de hand is? We zijn een collectief puberende samenleving"
Media Literacy in Europe cover-232x309De Evens Stichting streeft naar verbetering van mediawijsheid in Europa. Ze initieert en ondersteunt talrijke educatieve media projecten, in samenwerking met organisaties uit heel Europa. De recente publicatie "Media Literacy in Europe: 12 good practices that will inspire you" geeft een weergave van 12 inspirerende projecten die door hun zijn geselecteerd als goede voorbeelden. 

Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij (www.mediaenmaatschappij.nl) zijn trots dat hun Nationale Opleiding MediaCoach (www.nomc.nl) één van de 12 geselecteerde projecten is, die de Evens Stichting als voorbeeld stelt voor de verbetering van mediawijsheid in Europa.

In Nederland zijn al meer dan 950 Nationaal MediaCoaches opgeleid, die mediawijsheid in hun werkomgeving op de agenda zetten door middel van inspirerende projecten. Wilt u contact met zo'n MediaCoach, ga naar www.mediacoachinbeeld.nl.

Klik hier voor de PDF (engels).
2 internetfilmpjes van tieners die klasgenootjes mishandelen, hebben onlangs voor ophef veroorzaakt. Minister Jet Bussemaker van Onderwijs moedigt slachtoffers aan aangifte te doen. Onverstandig, zeggen deskundigen. 'Het lost vaak niets op en je wordt er niet populairder van.' Interview in het AD met Liesbeth Hop: http://www.ad.nl/ad/nl/5595/Digitaal/article/detail/3676514/2014/06/21/Aangifte-tegen-internet-etters-lost-niets-op.dhtml (21-06-2014) 

Waar zij gaan, gaat hun smartphone. Ze zijn altijd online en reageren snel op Twitter en Facebook. Kortom, we hebben het over de wifi-generatie. Maar altijd bereikbaar zijn heeft ook nadelen.

Klik hier voor het artikel.

Het gevaar van digitaal pesten is dat het niet goed zichtbaar is voor de buitenwereld en dat slachtoffers zich isoleren. Dat is helaas ook Tim Ribberink overkomen.

Klik hier voor het artikel.

haren.fwAmsterdam, 26 september 2012. Vandaag publiceren Bamber Delver en Liesbeth Hop hun opinieartikel ‘Net als in de film’, over de rellen in Haren en de huidige maatschappelijke discussie. Het artikel is geschreven namens de  Nationale Academie voor Media en Maatschappij, het ideële  opleidingsinstituut.

Lees hier het opinieartikel ‘Net als in de film’

 

sms.fwAmsterdam, 05 september 2012; De Nationale Academie voor Media & Maatschappij start dit najaar met een campagne gericht op basis- en middelbare scholen waarmee aandacht wordt gevraagd voor het ontstaan van digitale stress bij kinderen en jongeren, gebaseerd op het veelvuldig gebruik van internet en sociale media. De Academie ontwikkelt daartoe een serie lessen over Social Media Stress, die een nieuw bewustzijn creëren bij de jeugd en hen meer controle geven over het eigen internet- en mobieltjesgebruik. Iets dat hard nodig is gezien recent onderzoek van over de hele wereld.

Dilemma! De ouderraad van een basisschool vraagt meom hulp. Vorige week blijkt een jong kind [groep 6]harde porno te hebben gekeken op de schoolcomputers.Commotie thuis en commotie op school. De moeder is met de directeur gaan praten. Zijn reactie was lauw: “Dat kangebeuren.” En: “De wereld is veranderd.” En: “We kunnen nietaltijd naast de computers zitten.” Maar ook: “Daar leren dekinderen van.” De ouderraad twijfelt. Aan de ene kant trekt demoeder aan het touw, aan de andere kant de schooldirecteur. Wie heeft gelijk? En waar blijven de leerlingen in deze discussie.

Klik hier voor de PDF.

‘Ik maak je dood!’ en ‘Mijn vader wacht je op!’ Twee fikse bedreigingen die een leerling van de Auris Ammanschool onlangs op zijn computerscherm kreeg, gestuurd door een medeleerling. Ouders en school kwamen erachter en traden op. Maar een volgend incident is niet uit te sluiten. Wat kun je doen?
 

Klik hier voor het artikel (PDF)

Waarom delen mensen zo graag informatie over zichzelf?, vroegen Harvard-onderzoekers zich af. Omdat het direct genot oplevert, te vergelijken met seks, eten en geld, concluderen ze. Lees hier de publicatie in Het Parool (11-05-2012).

Tweestrijd bij scholen door sociale media.

Cyberpesten. Middelbare scholen in Rotterdam reageren verschillend op het nieuwe tijdperk met Twitter en Facebook als uitlaatklep.

Klik hier voor het artikel.

Evaluatierapport Nationale Opleiding MediaCoachlogoNOMCdiap

Voorkant Beleidsplan Mediawijsheid, door een Nationaal MediaCoach (basisschool te Breda deel 1)

Inhoudsopgave Beleidsplan Mediawijsheid, door een Nationaal MediaCoach (basisschool te Breda deel 2)

Voorbeeld van een MediaWijsheid Beleidsplan, door een Nationaal MediaCoach (basisschool te Breda, deel 3)


Elke middelbare school heeft ermee te maken: gebruik van smartphones door leerlingen. Regels zijn er niet, onvrede is er volop. De jonge auteurs van de rubriek Jong belichten elk een ander aspect van de zaak

Klik hier voor het artikel.

Amsterdam, 03-04-2012: Afgelopen week was het Banga Week. De trieste zelfdoding van een scholiere van 13 jaar vormde Social Media Pro voor vele media het startsein voor een hype. Niet alleen  gerenommeerde media, maar ook de amateurjournalisten stortten zich als haviken op dit nieuwtje. Via sociale media wist binnen no time heel Nederland wat een ‘banga lijst’ is, waar het voor dient en zelfs wie er op zou staan. Banga werd trending topic op Twitter.

Jeugd heeft recht op goed opgeleide professionals

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij pleit voor terughoudendheid, professionaliteit en vakkennis. Geen meisje is gebaat bij de media-hysterie die het bestaan van de zogeheten Banga lijsten teweeg bracht.

Subcategorieën

"Als je met de jeugd werkt moet je zelf wel mediawijzer worden: wil je kinderen of jongeren kunnen begeleiden. Het is hún wereld.”

Bamber Delver heeft een Ikbenoffline.nl Zondag

“Toegegeven: na slechts één ochtend miste ik mijn internet al. De lijntjes naar buiten stonden open, maar ik mocht er niet naar kijken. Het was alsof iedereen aan het feesten was en ik had corvee. De 2e Nationale Ikbenoffline.nl zondag (dit jaar door de Academie uitgeroepen op 6 juli) was voor mij nog zwaarder dan het jaar ervoor.”

Een verslag door Bamber Delver, klik hier.

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland? Inschrijven kan nu voor september 2014.
 
Bamber Delver in RTV Noord-Holland
 
Wilt ook u (school)beleid tegen digitaal pesten dat met de tijd meegaat? Download nu ons visiedocument Vluchten Kan Niet Meer, de 5 toekomsttrends van digitaal pesten. Na anderhalve week al 5.000 keer gedownload! 
Download visiedocument
 
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid? 
 
Volop in discussie! Lees ook onze onderzoeken over Social Media Stress en Mobieltjesbeleid op scholen: 
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag:
 

Onderzoek

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6