Het Nationaal Media Paspoort is een samenwerking tussen de Nationale Academie voor Media & Maatschappij en de Radboud Universiteit Nijmegen.
De Wetenschappelijke Raad, onder leiding van Dr. Esther Rozendaal van de Radboud Universiteit Nijmegen, ontwikkelt een wetenschappelijke Monitor, die zoveel mogelijk op basis van bestaande schalen en meetinstrumenten de effectiviteit van deze unieke lesmethode continu zal meten. Het doel is om nieuwe wetenschappelijke inzichten op te doen en te zorgen dat de lesmethode een echt verschil blijft maken en dat kinderen naderhand daadwerkelijk krachtiger met media blijven omgaan en eventueel 'ander', veiliger en positiever gedrag vertonen. Op basis van de uitkomsten van de monitor wordt het materiaal waar nodig bijgesteld en nog beter afgestemd op degene om wie het gaat; uw leerling.
De wetenschappelijke raad, bestaande uit wetenschappers van 6 verschillende universiteiten in Nederland en België, is verantwoordelijk voor het inhoudelijk ontwikkelen van de Monitor en verenigt vertegenwoordigers uit verschillende wetenschappelijke discipines; zoals Communicatiewetenschap, Sociologie, Psychologie, Pedagogiek, Mediaopvoeding en Ontwikkelingspsychologie.