CRKBO

Hart van Nederland: Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijd

harvannlpestenDikzak, relnicht, homo, heks en kutkind. Het zijn scheldwoorden die kinderen op de basisschool tegen elkaar gebruiken. En dat doen ze op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. De ‘thermometer’ is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8.

De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Klik hier om het artikel te lezen.

Parool: 'Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijd'

paroolpestenDat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8.
"Uit de peiling onder leerlingen blijkt dat kinderen vooral pesten met uiterlijk. Dat begint al vroeg. Hoewel we de peilingen hebben gehouden bij groep 6, 7 en 8 hebben we geluiden gehoord dat er op deze manier al wordt gepest vanaf groep 3," verklaart Bamber Delver, directeur van de academie.
 

de Limburger: Kinderen schelden op steeds jongere leeftijd

delimburgerpestenKinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd, blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind zijn de scheldwoorden die basisschoolleerlingen het vaakst gebruiken.

De 'thermometer' is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8. De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.

Klik hier om het artikel te lezen.

Metro: 'Dikzak' Kinderen schelden op jongere leeftijd

metropestenDikzak, relnicht, homo, heks, kutkind! Ga je mond spoelen met zeep, zou er vroeger soms door een ouder of leerkracht worden gezegd. Dat gebeurt nu misschien wel minder vaak, want kinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd.

Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de hoogste basisschoolgroepen: 6, 7 en 8.

Top vijf scheldwoorden

De academie, een kennis- een cursusinstituut, maakte naar aanleiding van de peiling een top vijf van scheldwoorden. Op de eerste plaats staan scheldwoorden die ingaan op iemands uiterlijk: zoals dikzak, of skelet. Op de tweede plek staan homo en gay. 'Je stinkt' of 'je ruikt vies' staat op de derde plek. Scheldwoorden over iemands gedrag staan op de vierde plek: heks, pestvogel of relnicht.

Klik hier om het atrikel te lezen.

AD: 'Kutkind!' Leerlingen op basisschool schelden op steeds jongere leeftijd

adpestenKinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd, blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind zijn de scheldwoorden die basisschoolleerlingen het vaakst gebruiken.
 
De 'thermometer' is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8. De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.
 

Nieuwsuur interviewt Nationaal MediaCoach Susanne van Rootselaar

nieuwsuur12-03-2018: De smartphone: nog maar tien jaar geleden kwamen de eerste modellen op de markt, en begon een revolutie die nog niet tot stilstand is gekomen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en is het gebruik ervan op bijna alle plekken geaccepteerd. Ook jongeren gebruiken graag hun smartphone: ongeveer 10 procent heeft moeite om het apparaat weg te leggen. Een reden voor sommige ouders en scholen om deze telefoon te verbieden. Maar helpt dat? En hoe gevaarlijk is het nou echt? Interview met o.a. Nationaal MediaCoach Susanne van Rootselaar en haar klas.
 

Liever online contact dan face-to-face? Interview in VN met Patti Valkenburg en Liesbeth Hop

lieveronlineDe grens tussen online en offline wordt steeds vager in een wereld waarin er voor contact geen fysieke interactie meer nodig is en we allemaal met elkaar in verbinding staan. Sociaal contact via de smartphone is ook contact, maar er zijn wel regels aan verbonden. Kunnen jongeren wel omgaan met die regels? Journalist Ruben Letter interviewde voor VN Patti Valkenburg en Liesbeth Hop. Valkenburg, hoogleraar media, jeugd en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam: “De rol van smartphones binnen een gezin is een kwestie van beleid. Ouders kennen hun kinderen het beste. Zij zijn de eerstverantwoordelijken voor beleid op het gebied van sociale media.” Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij: “Het avondeten is het ideale moment om een band op te bouwen met je gezin. Aan tafel kom je erachter wat er bij je kinderen speelt. Gebeurt het daar ook niet, dan blijft er weinig sociale interactie over tussen ouder en kind. Anderzijds kan je zeggen dat sociale interactie binnen een gezin misschien helemaal niet meer nodig is. Dat is een interessante kijk op de toekomst. Kinderen die elkaar opvoeden via sociale media, peers onder elkaar.”

https://www.vn.nl/liever-online-contact-dan-face-to-face/

Pesten 3.0: fake apps. Blog door Bamber Delver op Mediawijzer.net

pesten30"Eerlijk gezegd bekroop mij een naar gevoel tijdens de voorbereidingen van deze blog over Pesten 3.0. Het gaat namelijk over de nieuwe dimensie van pesten via fake apps. Professionals, maak de borst maar nat, ik licht jullie graag in wat er te wachten staat. Tegelijkertijd wil ik niemand op ideeën brengen. Door het noemen van deze fake apps (reeds in de app stores, klaar om te worden gedownload en gebruikt) kun je geïnspireerd worden door de apps te gebruiken en tekeer te gaan tegen een ander. Het is hetzelfde dilemma als waar menig professional mee wordt geconfronteerd: wat vertel ik jongeren wel en wat juist niet? Licht ik hen voor of breng ik hen hiermee op foute ideeën? Ik heb gekozen voor het bieden van informatie en reken op educatie: aan jou de taak."