CRKBO

Persbericht: Dit zeggen basisschoolkinderen tegen elkaar, steeds jonger: Lelijk, Homo, Vies, Heks, Kutkind

Nationaal Congres Pesten200De Dag tegen Pesten, 19 april: Nationaal Congres Pesten

Amsterdam, 16 april 2018. “Lelijk, Homo, Vies, Heks, Kutkind.” Dat zeggen kinderen op de basisschool tegen elkaar, en dat doen ze steeds jonger. Tijdens het 5de Nationaal Congres Pesten (19 april te Utrecht, De Dag Tegen Pesten) wordt gediscussieerd over de uitkomst van de PestThermometer onder kinderen. De PestThermometer, een initiatief van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, is een peiling onder leerlingen waarmee de dagelijkse ervaring met pesten wordt blootgelegd. Al eerder (2014) werden de resultaten voor het middelbaar onderwijs bekendgemaakt (gepubliceerd o.a. in NRC, 29-10-2014).

Top 5 van pestwoorden onder kinderen, basisschool – groepen 6, 7 en 8

1. Lelijk. Allerlei uiterlijkheden, zoals Dikzak of Skelet. Volgens de pestende kinderen slechts een “bijnaam”. Volgens de gepeste kinderen heel naar om te horen.
2. Homo of gay. Jongens en meisjes tegen een andere jongen. Steeds vaker voor kinderen een “gewoon woord”, vanaf groep 6 zelfs. zie ook het verhaal van Daan, onlangs in het Jeugdjournaal.
3. Vies. Een kind wordt gepest alsof/met dat het stinkt of ruikt. Kinderen weigeren naast hem/haar te zitten in de klas.
4. Heks, prinses, pestvogel, relnicht. Allerlei scheldwoorden of bijnamen die iemands gedrag benoemen
5. Kutkind. Kut als bijvoeglijk naamwoord dat ook aan personen wordt gekoppeld zoals Kutkind, Kutbroer, Kutzus, maar ook: Kutjuf of Kutmeester. Opvallend, kinderen geven aan dat ouders dit woord “altijd zeggen”.

Lees meer...

Persbericht: Nationaal Debat Nepnieuws

fakenewsDebat over (on)betrouwbaar nieuws en media-ethiek

10e Nationaal Mediawijsheid Congres, woensdag 28 maart 12:45-14:15 uur

Op woensdag 28 maart vindt het Nationaal Debat Nepnieuws & Ethiek plaats. Waarheid en ethiek liggen onder vuur. Het debat vormt de opening van het 10e Nationaal Mediawijsheid Congres, georganiseerd door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Na de keynotes door Marcel Gelauff, hoofdredacteur NOS Nieuws, en Frits van Exter, voorzitter Raad voor de Journalistiek, mengen ook ombudsman NPO Margot Smit en ombudsman Trouw Adri Vermaat zich in het debat. 2 vragen worden aan hen gesteld:

Lees meer...

Persbericht: Wat is ons moreel kompas bij sociale media? Tijd voor een debat!

Aankondiging van het 10e Nationaal Mediawijsheid Congres, 28 maart a.s.

Over (a)sociale media, betrouwbaar nieuws en mediawijsheid

tweetboosAmsterdam, 01-02-2018. Op 28 maart a.s. vindt het 10e Nationaal Mediawijsheid Congres plaats, georganiseerd door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Congresthema: digitale/media ethiek. Ethiek en waarheid liggen onder vuur. Wat doen we eraan? Over (a)sociale media, betrouwbaar nieuws en mediawijsheid. Als key notes spreken Marcel Gelauff, hoofdredacteur NOS Nieuws, en Frits van Exter, voorzitter Raad voor de Journalistiek. Vervolgens vindt er door hen een plenair debat plaats, samen met ombudsman NPO Margot Smit en ombudsman Trouw Adri Vermaat. Het debat wordt geleid door de dagvoorzitter, futurist Marcel Bullinga

We bespreken in alle openheid de dilemma’s waar media-makers en jeugdprofessionals in hun alledaagse praktijk voor staan, en de keuzes die zij maken. Het jaarlijkse Nationaal Mediawijsheid Congres wordt bezocht door 450 mediawijsheid-professionals afkomstig uit onderwijs, bibliotheek, mediatheek, jeugdhulpverlening e.a. Velen van zijn gecertificeerd Nationaal MediaCoach. Het congres is hét mediawijsheid-evenement in Nederland en België.

Lees meer...

Persbericht: Hoe verminderen we de schadelijke effecten van media op kinderen?

Het 1ste Wetenschappelijk Congres Mediawijsheid levert de nieuwste inzichten

Utrecht, 24 januari 2018; Kinderen staan tegenwoordig continu in contact met de media en niet altijd met een positief resultaat. Zo is nieuws kijken zeker belangrijk voor kinderen, maar het kan ook schadelijk zijn. Denk maar aan de heftige beelden van natuurrampen of terroristische aanslagen die zij te zien krijgen. Daarnaast is het voor kinderen best moeilijk om de manier waarop zij met media omgaan te beheersen en bij te sturen. Denk aan het uitzetten van de smartphone tijdens het huiswerk maken of aan het nadenken over de geschiktheid van een foto voordat zij deze op Instagram posten. Kinderen zijn bezig hun eigen identiteit te vormen en daarom vergelijken zij zichzelf met anderen in sociale media, met bewezen negatieve gevolgen voor hun eigen welzijn.

1ste Wetenschappelijk Congres Mediawijsheid

Het eerste Wetenschappelijke Congres Mediawijsheid dat op 24-01-2018 wordt gehouden in de grote zaal van Aristo in Utrecht, geeft antwoorden op de vraag hoe we de schadelijke effecten van media op kinderen kunnen verminderen. Presentaties van 8 wetenschappers uit diverse disciplines van 6 verschillende universiteiten uit Nederland en België, geven inzicht in de resultaten van het nieuwste wetenschappelijk onderzoek. De wetenschappers zijn beschikbaar voor vragen of interviews tijdens het congres. Hieronder een greep uit het nog niet eerder gepubliceerd onderzoek dat tijdens het congres wordt gepresenteerd.

Lees meer...

JONGEREN KLAGEN: FANATIEKE SMARTPHONE-OUDERS ONTWRICHTEN GEZINSLEVEN

Voorkant rapport300Amsterdam, 1 juni 2017; Jongeren zijn niet meer de enigen binnen het gezin die fanatiek met de smartphone aan de gang zijn. Ouders weten intussen ook van wanten, en ditmaal trekken de jongeren aan de bel. Zij voelen zich genegeerd door hun fanatieke smartphoneouders, die er zelfs tijdens het eten of – ronduit gevaarlijk! – in de auto mee bezig zijn. Zo geeft 38% van de ouders “soms of zelfs nooit” gehoor aan de verzoeken van hun kinderen om te stoppen met hun smartphone. Dit blijkt uit nieuw grootschalig onderzoek onder 1.849 jongeren van 13 tot en met 18 jaar en 637 ouders uitgevoerd door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij i.s.m. adviesraad Voortgezet Onderwijs en studenten van de TU Delft.

Ouders, smartphones maken meer kapot dat je lief is!

Lees meer

Download hier samenvatting en rapport

Persbericht Heel Nederland Mediawijs in 2020!

Nieuwe landelijke campagne met 10 doelstellingen

Logo2020mediawijsAmsterdam, 30-03-2017. Media nemen in deze wereld een steeds belangrijker plaats in. We zijn er afhankelijk van en zij bepalen ons wereldbeeld. Media bieden ons veel kansen maar er zitten ook minder leuke kanten aan, denk maar aan het verspreiden van nepnieuws, het digitale pesten en de sociale media stress die wij ervaren door de overload aan informatie, communicatie en entertainment. Hoog tijd om bewust en kritisch met media om te gaan!

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij is al jaren bezig om mensen te empoweren in hun gebruik van de media. De 2020 campagne heeft tot doel het versnellen van mediawijsheid-initiatieven in Nederland. Daartoe heeft de Academie als richtlijn een strippenkaart van 10 campagnedoelstellingen geformuleerd voor instellingen zoals scholen, jeugdzorginstanties, overheden en ouderorganisaties. Laten we samenwerken om deze doelstellingen te bereiken vóór het jaar 2020!

Lees meer...

Persbericht, jongerenteam ShareRespect van start

Amsterdam, 25-01-2016. Jongeren, niet de volwassenen, vormen de sleutel tot het bestrijden van pesten. Zíj moeten het beleid op scholen en in gemeentes gaan bepalen. Daarom opent survivor Jordy Buijs, 17 jaar en lid van het gloednieuwe kernteam #ShareRespect, het 3e Nationaal Congres Pesten op donderdagmiddag 28 januari in Nieuwspoort te Den Haag. Afgelopen zaterdag vertelde de 18-jarige Lina Cascais, lid van #ShareRespect, al in een aantal kranten haar verhaal: “Wij zijn ervaringsdeskundigen die het verschil willen maken als het gaat om een geslaagd anti pest beleid.”

Jordy: ‘Pesters hebben mijn jeugd gejat’. Lina: ‘Ik ben ervaringsdeskundige.’

Jordy Buijs: “Die pesters hebben mijn jeugd gejat.” Reden van het pesten? “Mijn uiterlijk, m’n neus. Kennelijk was dat reden genoeg om me de grond in te trappen, ook letterlijk.” Jordy riep de hulp in van het spraakmakende televisieprogramma Project P. van Johnny de Mol. Het pesten hield pas op nadat de klas was geconfronteerd met beelden van het pesten. Nu geeft hij op scholen namens  #ShareRespect voorlichting: “Ik had nooit gedacht dat ik dat zou durven.”

Lees meer...

Theatervoorstelling Sell Me Your Secret wint Nationale Mediawijsheid Award 2017

sellmeyoursecretAmsterdam, 27-03-2017: De Nationale Mediawijsheid Award (voorheen de Young Positive Media Award) wordt voor de 9de keer uitgereikt. Eerdere winnaars waren o.a. Jongerentheater Kikid, Ali B., de film Ruben, Youtube performer Rutger Vink en Spijt de musical. De winnaar 2017 is…  Sell Me Your Secret, interactief theater over privacy, regisseur Floris van Delft

Uit het juryrapport:

Lees meer...