De Nationale Academie voor Media & Maatschappij is een onafhankelijk idealistisch instituut dat relevante mediaontwikkelingen signaleert, interpreteert en vertaalt in toegankelijke informatie, zodat mensen in staat zijn media op positieve wijze te benutten voor hun eigen professionele en persoonlijke doelstellingen. Wij handelen volledig volgens onze eigen grondbeginselen en de CRKBO procedures.
Neem gerust contact met ons op via academie@mediaenmaatschappij.nl of via 06 435 879 54.
  • Hoe benut je sociale media voor de school?

    Hoe benut je sociale media voor de school?

    Word Social Media Professional en maak je eigen plan! Lees meer
  • Is er op school al een anti-pest coördinator?

    Is er op school al een anti-pest coördinator?

    Wordt zelf anti-pest coördinator en zet je in tegen pesten!Lees meer
  • Bent u ook een fanatieke smartphone-ouder?

    Bent u ook een fanatieke smartphone-ouder?

    Download het rapport 'Smartphones binnen het gezin'.Lees meer
  • Al 2000 scholen actief met Nationaal Media Paspoort!

    Al 2000 scholen actief met Nationaal Media Paspoort!

    Download het gratis lesmateriaal voor PO, VO en (V)MBO.Lees meer
  • MediaCoach is hét beroep van de toekomst!

    MediaCoach is hét beroep van de toekomst!

    Doe ook mee met de Nationale Opleiding MediaCoach.Lees meer
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 1

Publicaties

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27

Televisie

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Radio

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Amsterdam, 11 juli 2011; 1:3 jongeren twittert tegenwoordig*. Hun tweets gaan over alles en nog wat: hoe een les eruit ziet, waar ze zich bevinden, of wat er wordt gegeten. Jonge twitteraars zijn doorsnee twitteraars. Echter, het blijkt dat jongeren in de meeste gevallen nog niet in staat zijn bewust en veilig om te gaan met een sociaal medium zoals Twitter. Zo worden followers nauwelijks gecheckt; bestaat er weinig besef over de openbaarheid van tweets en worden er soms privacy gevoelige teksten verzonden. Jongeren lopen daardoor onnodig veel risico.

“Hoe meer followers hoe leuker. Ik kijk nooit wie dat zijn, ik twitter gewoon.” (Ryan, 13 jaar)

“Mijn vader was enorm boos over iets dat ik op m’n Twitter account had gezegd. Ik weet niet hoe hij daar achter is gekomen.” (Farah, 14 jaar)

WifiWijs, het nationale voorlichtingsprogramma gericht op kinderen op het mobiele internet, start vandaag de TwitterTip Week in samenwerking met T-Mobile en Donald Duck (Sanoma Media). Zeven dagen lang verzendt het Twitter account @WifiWijs en de Duckstad characters (Donald Duck, Pluto, etc.) elke dag een TwitterTip. Jonge twitteraars worden tegelijkertijd uitgenodigd om ook zelf tips te twitteren onder vermelding van #WifiWijs. De tips in de TwitterTip Week worden ook doorgegeven via alle Twitter accounts die Duckstad rijk is zoals @DonaldDuckNL (met een bereik van zo’n 17.000 followers).

Liesbeth Hop, woordvoerster WifiWijs: “Wij starten deze TwitterTip Week bewust vandaag, omdat de zomervakanties begonnen zijn. Jongeren hebben de komende weken lekker veel tijd om te twitteren. Onze en hun eigen tips zorgen dat het twitteren ook leuk blijft!”

@WifiWijs start de TwitterTip Week met 4 belangrijke tips:

1. Check je followers! Wie volgt jou en wil je dat wel? Wil je een follower niet? Verwijder hem door te klikken op Block. #wifiwijs

2. Natuurlijk bescherm jij je Twitter account! Log goed uit: op een computer of op je smartphone. Anders gaat iemand straks uit jouw naam twitteren! #wifiwijs

3. Wist je dat tweets en retweets vaak openbaar zijn? Alles wat je twittert kan door iedereen worden gelezen. Alleen een Direct Message is echt privé. Tweet b.v. dus niet je weg op vakantie bent! #wifiwijs

4. Twitteren is voor altijd. Wat je tweet, retweet of DM’t (Direct Message) gaat nooit meer weg. Think Be4 You Tweet. Dan heb je er ook later geen last van! #wifiwijs

“Natuurlijk tweet ik ook als wij weg van huis zijn. Dan weten mijn vriendinnen tenminste dat ik ergens anders ben.” (Isabel, 14 jaar)

Over WifiWijs

WfiWijs is het transmediaprogramma voor jeugd op het mobiele internet, op initiatief van Stichting Media Rakkers, Stichting De Kinderconsument, Donald Duck (Sanoma Media) en T-Mobile. In oktober 2010 werd het nationale programma door middel van de speciale Donald Duck uitgave ‘WifiWijs in Duckstad‘ bij 1,2 miljoen kinderen in Nederland gelanceerd. Met de Donald Duck uitgave werd tegelijkertijd de website www.wifiwijs.nl geopend, waar kinderen bijvoorbeeld interactief hun wachtwoorden kunnen testen, en samen met hun ouders kunnen bekijken wie het meeste weet van mobiel internet. Voor ouders en (opvoed)professionals is ook het boek De Wifi Generatie beschikbaar, met tips over de begeleiding en opvoeding van de jeugd op het mobiele internet: www.wifigeneratie.nl

Wie de speciale Donald Duck uitgave wil bestellen kan dit doen via www.wifiwijs.nl/bestellen

Voor meer informatie en interviews

Liesbeth Hop,

Woordvoerster WifiWijs

Oprichtster Stichting Media Rakkers

Telefoon: 06 435 879 54

Email: liesbeth.hop@mediarakkers.nl

Wildenborch 31, 1082 KB Amsterdam

* 1:3 jongeren twittert: Het Jongerenonderzoek Qrius 2011 www.qrius.nl/nieuws Leeftijd: 12-29 jaar.