CRKBO

er logo

Trouw: Opvoedvraag Naar de brugklas met Bamber Delver

brugklasNieuwe brugklasser wil bij de populaire jongens horen, is dat wel verstandig?
Een bijna-brugklasser is van plan om op de middelbare school aan te haken bij de populaire jongens. Hij wil daarmee voorkomen dat hij wordt gepest. Een slimme strategie?
 
Weinig momenten zijn zo spannend in het leven van een kind als de overgang van basisschool naar middelbare school. Een nieuwe, grotere wereld gaat open. De kennismaking met de nieuwe klasgenoten is op veel scholen al geweest. “Onze zoon (12) kwam enthousiast terug en vertelde dat hij bewust bij de jongens was gaan zitten die het meest aanwezig waren en harde grappen maakten”, vertelt een moeder met enige bezorgdheid in haar stem. “Op de basisschool werd hij regelmatig gepest en daarom wil hij ervoor zorgen dat hij op zijn nieuwe school bij de populaire jongens hoort.
 

Het Parool: Online gamen, dan leer je je vrienden kennen

De Telegraaf: Leraartje pesten 2.0

leraarpestenPesten is al lang niet meer alleen een bezigheid van kinderen onderling. Ook leraren zijn de klos. De afgelopen weken volgde het ene incident na het andere. Docenten worden te grazen genomen door hun eigen leerlingen, vaak met online gedeelde afbeeldingen. Bamber Delver wijst op mogelijkheden voor scholen om het pesten van leerkrachten terug te dringen.

RTL Nieuws: Pedofielen ook te vinden op Playstation: 'Digitale kinderlokkers zijn overal!'

rtlnieuws1118Een kinderlokker van 34 heeft twee jongens van acht jaar misbruikt, nadat hij met ze was gaan chatten via de Playstation. De man deed zich voor als 17-jarige en lokte de jongens zo in de val. Volgens deskundigen was het wachten hierop. Is het nog wel veilig voor kinderen op de PlayStation?
 
"Alles wat online is, kan gevaarlijk zijn. Digitale kinderlokkers zijn overal, dat is een feit," zet de directeur van Nationale Academie voor Media en Maatschappij, Bamber Delver. 
 

AD: Tieners communiceren liever niet meer face to face.

adliesbethhopTieners sturen tegenwoordig liever een berichtje in plaats van een echt gesprek te voeren. In zes jaar tijd heeft er een verschuiving plaatsgevonden in de sociale interacties van tieners. Dit blijkt uit onderzoek van Common Sense, een onafhankelijke organisatie die zich inzet voor het welzijn van kinderen. Ook in Nederland vindt deze verandering plaats.
 
In Nederland vindt dezelfde verandering plaats, zegt Liesbeth Hop van Nationale Academie voor Media en Maatschappij. ,,Het is een mondiale verandering, dus op de vraag of het ook hier in Nederland gebeurt, kan ik alleen maar antwoorden met een volmondig ja.''
 

Hart van Nederland: Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijd

harvannlpestenDikzak, relnicht, homo, heks en kutkind. Het zijn scheldwoorden die kinderen op de basisschool tegen elkaar gebruiken. En dat doen ze op steeds jongere leeftijd. Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. De ‘thermometer’ is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8.

De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Klik hier om het artikel te lezen.

Parool: 'Schelden gebeurt op steeds jongere leeftijd'

paroolpestenDat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8.
"Uit de peiling onder leerlingen blijkt dat kinderen vooral pesten met uiterlijk. Dat begint al vroeg. Hoewel we de peilingen hebben gehouden bij groep 6, 7 en 8 hebben we geluiden gehoord dat er op deze manier al wordt gepest vanaf groep 3," verklaart Bamber Delver, directeur van de academie.
 

de Limburger: Kinderen schelden op steeds jongere leeftijd

delimburgerpestenKinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd, blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind zijn de scheldwoorden die basisschoolleerlingen het vaakst gebruiken.

De 'thermometer' is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8. De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.

Klik hier om het artikel te lezen.

Metro: 'Dikzak' Kinderen schelden op jongere leeftijd

metropestenDikzak, relnicht, homo, heks, kutkind! Ga je mond spoelen met zeep, zou er vroeger soms door een ouder of leerkracht worden gezegd. Dat gebeurt nu misschien wel minder vaak, want kinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd.

Dat blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dat is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de hoogste basisschoolgroepen: 6, 7 en 8.

Top vijf scheldwoorden

De academie, een kennis- een cursusinstituut, maakte naar aanleiding van de peiling een top vijf van scheldwoorden. Op de eerste plaats staan scheldwoorden die ingaan op iemands uiterlijk: zoals dikzak, of skelet. Op de tweede plek staan homo en gay. 'Je stinkt' of 'je ruikt vies' staat op de derde plek. Scheldwoorden over iemands gedrag staan op de vierde plek: heks, pestvogel of relnicht.

Klik hier om het atrikel te lezen.

AD: 'Kutkind!' Leerlingen op basisschool schelden op steeds jongere leeftijd

adpestenKinderen op de basisschool schelden op steeds jongere leeftijd, blijkt uit de PestThermometer van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Dikzak, relnicht, homo, heks en kutkind zijn de scheldwoorden die basisschoolleerlingen het vaakst gebruiken.
 
De 'thermometer' is een peiling onder kinderen en leerkrachten uit de groepen 6, 7 en 8. De academie, een kennis- en cursusinstituut op het gebied van media-ontwikkelingen, stelde op basis van de peiling een top vijf samen.

Op de eerste plaats staan scheldwoorden die over het uiterlijk gaan zoals dikzak of skelet. Homo en gay staan op de tweede plaats. Op nummer drie 'je stinkt' of 'je ruikt vies' en dus: 'ik wil niet naast je zitten'.
 

Nieuwsuur interviewt Nationaal MediaCoach Susanne van Rootselaar

nieuwsuur12-03-2018: De smartphone: nog maar tien jaar geleden kwamen de eerste modellen op de markt, en begon een revolutie die nog niet tot stilstand is gekomen. Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone en is het gebruik ervan op bijna alle plekken geaccepteerd. Ook jongeren gebruiken graag hun smartphone: ongeveer 10 procent heeft moeite om het apparaat weg te leggen. Een reden voor sommige ouders en scholen om deze telefoon te verbieden. Maar helpt dat? En hoe gevaarlijk is het nou echt? Interview met o.a. Nationaal MediaCoach Susanne van Rootselaar en haar klas.
 

Liever online contact dan face-to-face? Interview in VN met Patti Valkenburg en Liesbeth Hop

lieveronlineDe grens tussen online en offline wordt steeds vager in een wereld waarin er voor contact geen fysieke interactie meer nodig is en we allemaal met elkaar in verbinding staan. Sociaal contact via de smartphone is ook contact, maar er zijn wel regels aan verbonden. Kunnen jongeren wel omgaan met die regels? Journalist Ruben Letter interviewde voor VN Patti Valkenburg en Liesbeth Hop. Valkenburg, hoogleraar media, jeugd en samenleving aan de Universiteit van Amsterdam: “De rol van smartphones binnen een gezin is een kwestie van beleid. Ouders kennen hun kinderen het beste. Zij zijn de eerstverantwoordelijken voor beleid op het gebied van sociale media.” Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij: “Het avondeten is het ideale moment om een band op te bouwen met je gezin. Aan tafel kom je erachter wat er bij je kinderen speelt. Gebeurt het daar ook niet, dan blijft er weinig sociale interactie over tussen ouder en kind. Anderzijds kan je zeggen dat sociale interactie binnen een gezin misschien helemaal niet meer nodig is. Dat is een interessante kijk op de toekomst. Kinderen die elkaar opvoeden via sociale media, peers onder elkaar.”

https://www.vn.nl/liever-online-contact-dan-face-to-face/

Pesten 3.0: fake apps. Blog door Bamber Delver op Mediawijzer.net

pesten30"Eerlijk gezegd bekroop mij een naar gevoel tijdens de voorbereidingen van deze blog over Pesten 3.0. Het gaat namelijk over de nieuwe dimensie van pesten via fake apps. Professionals, maak de borst maar nat, ik licht jullie graag in wat er te wachten staat. Tegelijkertijd wil ik niemand op ideeën brengen. Door het noemen van deze fake apps (reeds in de app stores, klaar om te worden gedownload en gebruikt) kun je geïnspireerd worden door de apps te gebruiken en tekeer te gaan tegen een ander. Het is hetzelfde dilemma als waar menig professional mee wordt geconfronteerd: wat vertel ik jongeren wel en wat juist niet? Licht ik hen voor of breng ik hen hiermee op foute ideeën? Ik heb gekozen voor het bieden van informatie en reken op educatie: aan jou de taak." 
 

Kinderen en beeldschermen. Interview met Liesbeth Hop op BNR Nieuwsradio

kinderenblootstellenaansocialemediaHoe lang laat je je kinderen per dag op een schermpje kijken? En wat mogen ze dan wél en níet zien en doen? Het zijn nieuwe dilemma’s voor vele ouders, waarbij zij niet bepaald worden geholpen door de tech-industrie, die allerlei verslavende producten voor kinderen maakt. Met Liesbeth Hop, directeur van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij bespreekt BNR Nieuwsradio hoe je als ouder daarmee omgaat.

https://www.bnr.nl/podcast/digitaal/10339990/je-kinderen-blootstellen-aan-schermen-en-sociale-media

Moeder zet noodkreet op Facebook over haar gepeste dochter. Telegraaf interviewt met Bamber Delver

ingrijpenopschoolgepestmeisjeDe gemeente Almere gaat ingrijpen als een basisschool een hooglopend conflict over een gepest 10-jarig meisje niet snel oplost. Het meisje, Amelia, wordt zó gepest door een klasgenootje, dat haar moeder heeft besloten het kind thuis te houden. Interview met Bamber Delver, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij en auteur van het Handboek Tegen Pesten.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1661451/ingrijpen-op-school-gepest-meisje

Ouders schrikken van populaire 'pestapp' Sayat.me

Tieners en een app waarop je anoniem 'feedback' kan geven: elke weldenkende volwassene voelt op zijn klompen aan dat dit nooit lang gezellig blijft.sayat.me

Toch melden duizenden pubers zich aan bij apps en websites als Sayat.me en Sarahah.com. 

,,De ene keer schrijven vriendinnen allemaal aardige dingen over me, maar soms zitten er ook nare reacties bij. Ik probeer dat me niet te laten raken.'' Annelot (14) heeft sinds juni vorig jaar een account bij Sayat.Me, een website met de wortels in Estland. Mensen kunnen elkaar daar anoniem feedback  geven. Veel tieners hebben inmiddels een linkje naar de site op hun Instagram-account staan. Waarom? Annelot giechelt en kijkt haar beste vriendin aan: ,,Iedereen doet het. Dus dan wil je het ook proberen.''

Klik hier om naar het artikel te gaan.

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag:

Bamber Delver heeft een Ikbenoffline.nl Zondag

“Toegegeven: na slechts één ochtend miste ik mijn internet al. De lijntjes naar buiten stonden open, maar ik mocht er niet naar kijken. Het was alsof iedereen aan het feesten was en ik had corvee. De 2e Nationale Ikbenoffline.nl zondag (dit jaar door de Academie uitgeroepen op 6 juli) was voor mij nog zwaarder dan het jaar ervoor.”

Een verslag door Bamber Delver, klik hier.