CRKBO

er logo

Interview met Bamber Delver op Radio 1: 'Aso-media' zetten aan tot online pestgedrag

delverasogedragnpoGewelddadige videogames, tv series met veel gescheld, pestfilmpjes op youtube en andere zogenaamde aso-media zetten aan tot online pestgedrag. Tot die conclusie komt wetenschapper Anouk den Hamer in haar proefschrift waarin ze onderzoek doet naar cyberpesters. Cyberpesten is pesten via internet en social media.
Door de inhoud van die aso-media gaan jongeren asociaal gedrag als normaal beschouwen."Ik vond in mijn onderzoek ook een opvallend verband tussen aso-media en jongeren die zelf gepest worden. Zij kijken vaak naar aso-media, juist omdat ze zich boos en gefrustreerd voelen. Die jongeren gaan dan zelf cyberpesten," zegt Anouk den Hamer.
Zij adviseert ouders om kinderen niet te verbieden om te kijken, maar wel om er samen naar te kijken. Ouders kunnen hun kind bewust te maken dat die aso-media hun ideeen over hun normen verandert.
Bamber Delver van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij zet zich al jarenlang in voor veilig internet voor kinderen. Hij is blij met dit onderzoek: "Dit is een belangwekkend uitkomst. Eindelijk kunnen we het een keer hebben over de invloed van media op kinderen. Dat is lang ontkend."
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te luisteren.

Liesbeth Hop in RTV Noord Holland over vernielingen op een basisschool in Hoorn

liesbethhoprtvnh2016

Een ruit van basisschool Dynamis wordt ingegooid, maar pas toen de camera liep.

Het filmpje van de stenengooier in Hoorn werd geplaatst op het Instagram-account Straathyena's. Dit account staat vol met filmpjes van vernielingen en heeft meer dan 17.000 volgers.

Leerlingen van Dynamis kwamen via Instagram achter de vernieling. "Ik vind het raar dat mensen dat doen, het zijn spullen van andere mensen en dan denk ik, waarom zou je een ruit ingooien en wat wil je ermee bereiken", aldus een leerling van de school. Hij denkt dat ze zo stoer doen, omdat ze meer volgers op sociale media willen hebben.

Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te bekijken:

Interview met Marcel Bullinga: Maak scholen smartphone-vrij

bullingasmartphonevrij
"Het is tijd dat we de smartphone verbannen uit de leeromgeving van jonge mensen." Dat vindt docente Nederlands Michelle van Dijk. Zij ziet in haar klas steeds meer leerlingen die zich nog geen minuut op een opdracht kunnen concentreren. Hoe groot is het probleem van de smartphone in de klas? En wordt het tijd voor actie? In 'De Nieuws BV' een gesprek met Michelle van Dijk, Phaedra Werkhoven (hoofdredacteur van Fabulous Mama & Family) en futurist en trendwatcher Marcel Bullinga.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te zien:

Interview Liesbeth Hop in Gezond Nu - april 2016

liesbethhopingezondnuEen erepodium voor eigenheid.
Over opvoeden en oordelen en het nut van vervelen.
 
Doordat het beschrijvingen van verschillende combinaties van gedrag zijn, waarin eigenlijk iedereen zich wel kan herkennen. zo zou je kunnen zeggen dat ik autistische trekjes heb, want als ik iets in mijn hoofd heb moet het zo gebeuren. Daar ben ik met geen mogelijkheid vanaf te brengen.

Nu heb ik gelukking collega's die me daarin blindelings volgen. Maar ik heb jaren voor een baas proberen te werken die niets kon met mijn eigenzinnigheid. Wat ik daarmee wil zeggen is dat de norm zo verkrampt is geworden dat er ondertussen meer kinderen 'anders zijn' dan gemiddeld. Anders zijn is eigenlijk heel gewoon geworden."

Klik hier voor het interview.

Interview met Lina Cascais en Bamber Delver in de Telegraaf

Interview met Lina Cascais en Bamber Delver in Telegraaf 23 01 2016'Ik had dood moeten zijn'
 
Niet volwassenen, maar jongeren vormen de sleutel tot het bestrijden van pesten. Zij moeten een grote stem krijgen in het antipestbeleid op scholen.
 
Telegraaf 23-01-2016
 
Klik op de afbeelding om deze vergroot te openen.

Interview Liesbeth Hop in Kraamsupport

Interview"We zijn volledig doorgeslagen in vastleggen, meten en categoriseren'
 
Het aantal kinderen in Nederland met een psyschisch label is de afgelopen jaren enorm gestegen. Jeugd- en gezinscoach Liesbeth Hop liet vorig jaar met de campagne 'Gun kinderen hun eigen label' een tegengeluid horen. Onlangs bracht zij een boek uit onder dezelfde titel. 'Laten we kijken naar wie onze kinderen zijn, en niet naar wat ze mankeren. Gun ze hun eigen label'. November 2015.
 
 

Het Nationaal Media Paspoort in advies van Cyber Security Raad

kinderenmetpaspoortAmsterdam, 02-11-2015: Om te zorgen voor een veilige digitale toekomst is nú onderwijs nodig in digitale vaardigheden. De Nationale Cybersecurity Raad (CSR) zegt dat in haar advies aan de staatssecretarissen Dijkhoff van Veiligheid en Justitie en Dekker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De Raad pleit voor een digitaal vaardigheidsbewijs. Het Nationaal Media Paspoort wordt door de CSR genoemd als materiaal voor scholen om leerlingen deze kans te bieden: “Het basis ­ en voortgezet onderwijs spelen een structurele rol in het voorbereiden van de jeugd op de digitale samenleving.”  Er zijn al stappen genomen voor een veilige interneteconomie, maar nog niet genoeg. "We moeten verder kijken, we moeten jongeren volledig digitaal bewust maken." Volgens Schoof hebben jongeren nog te weinig kennis van de risico's van internet. Ook zijn nog te weinig jongeren geïnteresseerd in een opleiding cyberveiligheid. Daarnaast loopt het onderwijs achter. "We moeten docenten scholen om de basisprincipes te integreren in het onderwijs." Scholen kunnen kosteloos het materiaal van het Nationaal Media Paspoort downloaden en gebruiken via www.nationaalmediapaspoort.nl

Lees hier het advies van de CSR

Lees meer...

Gun kinderen hun eigen label

kinderwijzIs het niet mooi dat alle kinderen op elkaar lijken maar toch ook allemaal anders zijn? Het maakt het werken met kinderen in ieder geval heel boeiend! Toch staat de diversiteit onder kinderen onder druk.
 
Artikel Kinderwijz september 2015
 
Er is een mooie bijdrage van Liesbeth Hop. Zij vertelt in haar artikel dat het mooi is dat alle kinderen op elkaar lijken maar toch ook allemaal anders zijn. Het maakt het werken met kinderen in ieder geval heel boeiend! Toch staat de diversiteit onder kinderen onder druk. Het blijkt dat wij in deze tijdgeest graag willen dat kinderen voldoen aan de geldende norm, en we worden erg onzeker als dat niet het geval is. De charme van het ‘anders zijn’ lijkt bijna geheel te zijn verdwenen in een maatschappij waarin alles wordt gemeten en vergeleken. Het levert kinderen al snel een label op, waardoor hun eigenheid naar de achtergrond verdwijnt. Hoe zorgen wij dat onze kinderen toch worden wie zij zijn?

Klik op de afbeelding om het vergroot te openen.

U kunt ook de uitgave van Kinderwijz hier bestellen.

Niks adhd, gewoon een druk baasje

NiksadhdTe veel kinderen krijgen ten onrechte 'een medisch etiket' opgeplakt, omdat ze te druk zijn, te veel in zichzelf gekeerd of niet kunnen meekomen in de klas. Dat concludeert opvoedcoach Liesbeth Hop in haar boek Gun kinderen hun eigen label, dat vandaag verschijnt. Ze geeft ouders tips om weg te blijven van diagnoses. 'Laat een kind zichzelf zijn.'

ELLEN VAN GAALEN

Artikel AD 29 september 2015

Op 11-jarige leeftijd kreeg de zoon van Yvonne van Riemsdijk uit Koedijk zijn diagnose: adhd, gilles-de-la-tourette, een vorm van autisme en een licht verstandelijke beperking. ,,Ik schrok toen ik die hele lijst hoorde. Het was een klap in mijn gezicht,'' vertelt ze nu, jaren later. Toch was deze moeder ook opgelucht. Het lag niet aan haar dat haar zoon anders was. ,,Als moeder ben je altijd bang dat het aan jou ligt.''

Haar zoon was druk, kon niet stilzitten. In de klas zette hij de boel soms op stelten. Kinderen wilden niet altijd met hem spelen, omdat hij het spel verpestte. ,,Hij was erg ongeduldig, kon zich slecht concentreren,'' vertelt Van Riemsdijk.

Naarmate de jongen ouder werd, kreeg hij tics, werd somber en angstig. ,,We trokken het niet meer.'' Van Riemsdijk kwam in het medische circuit terecht. Haar zoon werd maandenlang opgenomen. De artsen voorspelden een toekomst zonder werk, zonder zelfstandige woning, zonder echte vrienden.

Na dat eerste gevoel van opluchting volgde het ongeloof. ,,Ik zag veel meer potentie in mijn zoon. Dat kon er alleen niet uit komen door alle problemen in ons gezin.'' Ze nam een drastisch besluit: haar zoon mocht niets weten van de diagnoses. ,,Een kind dat weet dat hij van alles mankeert, gaat zich daarnaar gedragen. Dan komt er zeker niet uit wat er in zit.''

Opvoedcoach Liesbeth Hop ziet tal van kinderen met een medisch label vastlopen. ,,Kijk, daar heb je die adhd'er weer of die autist.'' Veel te veel kinderen krijgen een medisch etiket, betoogt ze. Ze roept ouders op niet te snel naar een medisch specialist te rennen, maar eerst te zoeken naar manieren om het kind beter te laten gedijen. ,,Zie de positieve kanten van je zoon of dochter en benadruk die.''

Klik op de afbeelding om het vergroot te openen.

U kunt ook het gehele artikel, gratis na aanmelding op Blendle lezen.

Een lastig kind is niet ziek

EenlastigkindisnietziekEen te druk kind heeft ADHD, een te stil is autistisch? Stop met elk kind een stempel geven, zegt gezinscoach Liesbeth Hop bij soep en sap. Ze begon een campagne tegen labelen.

NRC artikel van 4 oktober 2015.

Even vingers opsteken. Welke ouder heeft een kind met ‘iets’? ADHD, PDD-NOS, ASS, ADD of een stoornis met een andere naam? Heeft uw kind op de basisschool al bijles? Wiens kind slikt er Ritalin of Concerta? Iemand met een kind over wie de school (of de leesmoeder, uw vrienden, uzelf) ‘twijfels’ heeft?

Grote kans dat u met uw vinger omhoog zit. En anders heeft u vast wel van die onrustbarende cijfers voorbij zien komen. De afgelopen tien jaar: twee keer zoveel basisscholieren die extra hulp nodig hebben, vier keer zo veel middelbare scholieren met een rugzakje (extra geld voor extra hulp). Bijna een miljoen kinderen tussen de 4 en 18 gebruikt medicijnen voor hun leer- of gedragsstoornis, 125.000 daarvan zijn aan de Ritalin, en dat alleen al is 4,5 procent van de Nederlandse jeugd.

Liesbeth Hop (52) hoorde en zag die cijfers ook. En in haar praktijk (ze is opvoedcoach) zag ze de tragiek achter de getallen; onzekere ouders, ongelukkige kinderen. Bij haar riep het de vraag op die bij veel mensen sluimert. Hoe kán het? Waarom is er met zoveel kinderen iets mis? Ligt dat aan de kinderen? De ouders? Het onderwijs? De hele samenleving soms?

Klik op de afbeelding om het vergroot te openen.

U kunt ook het gehele artikel, gratis na aanmelding op Blendle lezen.

Villamedia.nl Mediapaspoort moet jeugd beschermen voor digitale wereld

Op de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam-West wordt is een nieuw onderwijsprogramma gelanceerd die basisschoolleerlingen mediabewustheid moet bijbrengen. Ook 600 andere scholen hebben zich aangemeld voor het Nationaal Media Paspoort. Het is de bedoeling dat er in groep 1 gestart wordt met het lesprogramma. Elk jaar komen dezelfde zeven thema’s aan bod, afgestemd op jaarniveau.
 

ICTNieuws.nl over het Nationaal Media Paspoort

Vorige week donderdag is het Nationaal Media Paspoort programma voor elke basisschool in Nederland en Vlaanderen gelanceerd: dé doorlopende medialeerlijn en -campagne voor zelfs de allerjongste basisschoolkinderen. Dat is nodig omdat kinderen steeds jonger online zijn via (spel)computers, tablets of mobiele telefoons.

Media zijn steeds vaker individueel en mobiel. Met als gevolg dat het moeilijker wordt om kinderen in de media te begeleiden. Het betekent dat kinderen steeds jonger zelfstandig beslissingen moeten nemen over hun eigen gedrag online. Het is dus nodig om kinderen te stimuleren zélf na te denken over hun motivatie en mogelijke strategie om slim met media om te gaan. Dat maakt kinderen krachtig in hún online wereld. Ze moeten het namelijk zelf doen! Na mediawijsheid is het nu tijd voor media-empowerment! Welkom bij het Nationaal Media Paspoort: er hebben zich al meer dan 600 basisscholen aangemeld om met het Paspoort komend schooljaar aan de slag te gaan. Het programma biedt kinderen in groepen 1 tot en met 8 lessen over steeds zeven thema’s: Online gedrag, identiteit, privacy en veiligheid, sociale omgangsvormen en leren kiezen voor geschikte mediacontent.

Klik hier om het gehele artikel te lezen.

Volkskrant over Nationaal Media Paspoort

nationaalmediapaspoortvolkskrantWat doe je als een Facebookvriendje zonder toestemming je foto bewerkt en verspreid op internet? En wat doet het met je als je klasgenootjes je pardoes uit een whatsappgroep gooien? Met het Nationaal Media Paspoort, beogen de ontwikkelaars, moeten basisschoolleerlingen meer mediabewustheid worden bijgebracht. Morgen wordt het nieuwe onderwijsprogramma gelanceerd op de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam-West.

Tot nu toe zijn meer dan 600 aanmeldingen van scholen, zegt Liesbeth Hop, directeur van Media en Maatschappij die het lespakket samen met Radboud Universiteit ontwikkelde. 'We kwamen erachter dat kinderen zich steeds meer in een online-wereld begeven waarin we ze niet altijd kunnen begeleiden.'

Volgens Hop is het de bedoeling dat kinderen zo vroeg als in groep 1 al starten met het lesprogramma. Elk jaar komen dezelfde zeven thema's aan bod, afgestemd op het jaarniveau. Na groep 8 krijgen alle leerlingen een gedrukte versie van alle leervorderingen: het mediapaspoort.
 

AD over Nationaal Media Paspoort: Kinderen krijgen les in digitale omgangsvormen

nationaalmediapaspoortrtladOp steeds jongere leeftijd zijn kinderen in de weer met tablets, computers en smartphones. Op zo'n zeshonderd basisscholen krijgen ze nu les om zich beter te kunnen wapenen tegen de gevaren van de online wereld.
 
,,Wie heeft er een smartphone?'' Trainer Liesbeth Hop kijkt de klas rond. Voor haar zit groep 4 van de Amsterdamse Annie M.G. Schmidtschool, een gemêleerde club kinderen. Ze krijgen een lesje 'Nationaal Media Paspoort', waarin ze leren kritisch om te gaan met media in de breedste zin van het woord.

,,Wat is een smartphone?'' vraagt een meisje. De kinderen om haar heen weten het wél, zij steken hun hand zo hoog mogelijk in de lucht om te laten zien dat ze er eentje hebben. ,,Mijn moeder heeft heel veel telefoons,'' zegt één van hen - meisje, lang blond haar, wit shirt, spijkerbroek. ,,Ze wilde die niet meer gebruiken. Nu mag ik hem, maar ik mag er niet te vaak mee zitten.''

Lees meer...

RTL nieuws: Les in veilig internetten voor jonge kinderen

nationaalmediapaspoortrtlnieuwsOp 17 september 2015 starten de eerste basisschoolleerlingen met een heel nieuwe les. De kinderen uit groep 4 van de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam krijgen les in mediawijsheid.

Ook ontvangen de eerste kinderen hun Nationaal Media Paspoort. De lessen zijn bedoeld om kinderen veilig te leren omgaan met internet. De lessen zijn hard nodig, vinden de initiatiefnemers, omdat kinderen steeds jonger zelfstandig online zijn en ouders dus niet altijd kunnen helpen of ingrijpen. Kinderen onder de vier jaar zitten gemiddeld al elke dag 34 minuten achter een tablet.

Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te bekijken.

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag:

Bamber Delver heeft een Ikbenoffline.nl Zondag

“Toegegeven: na slechts één ochtend miste ik mijn internet al. De lijntjes naar buiten stonden open, maar ik mocht er niet naar kijken. Het was alsof iedereen aan het feesten was en ik had corvee. De 2e Nationale Ikbenoffline.nl zondag (dit jaar door de Academie uitgeroepen op 6 juli) was voor mij nog zwaarder dan het jaar ervoor.”

Een verslag door Bamber Delver, klik hier.