CRKBO

er logo

ICTNieuws.nl over het Nationaal Media Paspoort

Vorige week donderdag is het Nationaal Media Paspoort programma voor elke basisschool in Nederland en Vlaanderen gelanceerd: dé doorlopende medialeerlijn en -campagne voor zelfs de allerjongste basisschoolkinderen. Dat is nodig omdat kinderen steeds jonger online zijn via (spel)computers, tablets of mobiele telefoons.

Media zijn steeds vaker individueel en mobiel. Met als gevolg dat het moeilijker wordt om kinderen in de media te begeleiden. Het betekent dat kinderen steeds jonger zelfstandig beslissingen moeten nemen over hun eigen gedrag online. Het is dus nodig om kinderen te stimuleren zélf na te denken over hun motivatie en mogelijke strategie om slim met media om te gaan. Dat maakt kinderen krachtig in hún online wereld. Ze moeten het namelijk zelf doen! Na mediawijsheid is het nu tijd voor media-empowerment! Welkom bij het Nationaal Media Paspoort: er hebben zich al meer dan 600 basisscholen aangemeld om met het Paspoort komend schooljaar aan de slag te gaan. Het programma biedt kinderen in groepen 1 tot en met 8 lessen over steeds zeven thema’s: Online gedrag, identiteit, privacy en veiligheid, sociale omgangsvormen en leren kiezen voor geschikte mediacontent.

Klik hier om het gehele artikel te lezen.

Volkskrant over Nationaal Media Paspoort

nationaalmediapaspoortvolkskrantWat doe je als een Facebookvriendje zonder toestemming je foto bewerkt en verspreid op internet? En wat doet het met je als je klasgenootjes je pardoes uit een whatsappgroep gooien? Met het Nationaal Media Paspoort, beogen de ontwikkelaars, moeten basisschoolleerlingen meer mediabewustheid worden bijgebracht. Morgen wordt het nieuwe onderwijsprogramma gelanceerd op de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam-West.

Tot nu toe zijn meer dan 600 aanmeldingen van scholen, zegt Liesbeth Hop, directeur van Media en Maatschappij die het lespakket samen met Radboud Universiteit ontwikkelde. 'We kwamen erachter dat kinderen zich steeds meer in een online-wereld begeven waarin we ze niet altijd kunnen begeleiden.'

Volgens Hop is het de bedoeling dat kinderen zo vroeg als in groep 1 al starten met het lesprogramma. Elk jaar komen dezelfde zeven thema's aan bod, afgestemd op het jaarniveau. Na groep 8 krijgen alle leerlingen een gedrukte versie van alle leervorderingen: het mediapaspoort.
 

AD over Nationaal Media Paspoort: Kinderen krijgen les in digitale omgangsvormen

nationaalmediapaspoortrtladOp steeds jongere leeftijd zijn kinderen in de weer met tablets, computers en smartphones. Op zo'n zeshonderd basisscholen krijgen ze nu les om zich beter te kunnen wapenen tegen de gevaren van de online wereld.
 
,,Wie heeft er een smartphone?'' Trainer Liesbeth Hop kijkt de klas rond. Voor haar zit groep 4 van de Amsterdamse Annie M.G. Schmidtschool, een gemêleerde club kinderen. Ze krijgen een lesje 'Nationaal Media Paspoort', waarin ze leren kritisch om te gaan met media in de breedste zin van het woord.

,,Wat is een smartphone?'' vraagt een meisje. De kinderen om haar heen weten het wél, zij steken hun hand zo hoog mogelijk in de lucht om te laten zien dat ze er eentje hebben. ,,Mijn moeder heeft heel veel telefoons,'' zegt één van hen - meisje, lang blond haar, wit shirt, spijkerbroek. ,,Ze wilde die niet meer gebruiken. Nu mag ik hem, maar ik mag er niet te vaak mee zitten.''

Lees meer...

RTL nieuws: Les in veilig internetten voor jonge kinderen

nationaalmediapaspoortrtlnieuwsOp 17 september 2015 starten de eerste basisschoolleerlingen met een heel nieuwe les. De kinderen uit groep 4 van de Annie MG Schmidtschool in Amsterdam krijgen les in mediawijsheid.

Ook ontvangen de eerste kinderen hun Nationaal Media Paspoort. De lessen zijn bedoeld om kinderen veilig te leren omgaan met internet. De lessen zijn hard nodig, vinden de initiatiefnemers, omdat kinderen steeds jonger zelfstandig online zijn en ouders dus niet altijd kunnen helpen of ingrijpen. Kinderen onder de vier jaar zitten gemiddeld al elke dag 34 minuten achter een tablet.

Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te bekijken.

'Wie zijn nou eigenlijk je vrienden?'

Kinderen moeten een bewustzijn ontwikkelen over hoe ze omgaan met mensen die ze online tegenkomen 

KARIN ALBERTS / NOS

De kinderen van groep 4 van de Annie M.G. Schmidtschool in Amsterdam hebben een vel voor zich waarop cirkels zijn getekend. Vijf cirkels, van klein naar groot, om elkaar heen. In middelste cirkel staat ‘ik’. Op het vel moeten ze in de cirkels daaromheen invullen wie het dichtst bij hen staan. 

Een jongen schrijft gedecideerd 'mensen van tv' en 'mensen op Instagram' op in de buitenste cirkel. Zijn familie en zijn beste vriend komen in de cirkel die meteen om 'ik' getekend staat.

Het is een opdracht die hoort bij de lessen van het Nationaal Media Paspoort, bedoeld om kinderen mediawijs te maken. En daar hoort de vraag bij 'wie zijn nou eigenlijk vrienden en wie niet'. Een vraag die lang niet elk kind hetzelfde beantwoordt.

Op je verjaardag

"Van de week was er een jongen die schreef 'gamers' in de cirkel die het dichtst bij 'ik' staat. Dan vraag ik waarom. En dan zegt hij: die ken ik goed, want ik kom ze elke dag tegen. Dan vraag ik: wat is 'kennen' dan? Vraag je die gamers ook op je verjaardag?", zegt Bamber Delver, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, een van de makers van het lesprogramma.

nosnationaalmediapaspoort

Klik op de afbeelding hiernaast om de webpagina met de video te openen:

Wetenschappelijk getest"Je zet met die vragen de kinderen aan het denken. Ze moeten zelf een bewustzijn ontwikkelen over hoe ze omgaan met mensen die ze online tegenkomen."

Lessen om kinderen mediawijs te maken, zijn niet nieuw. Wat nieuw is aan deze methode is dat wetenschappelijk is getest wat werkt en wat niet. En er is al lesmateriaal beschikbaar voor kinderen vanaf groep 1.

Lees meer...

Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer is leidraad voor verantwoorde kinderreclame

 LogomediarakkersLogoacademiereclamecoderadbout

Stichting Media Rakkers presenteert nieuwe Jeugd Reclame Wijzer aan alle reclamemakers.

De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames. De informatie in de Jeugd Reclame Wijzer is te vinden per productcategorie, mediavorm of reclametechniek.

Met het publiceren van de Jeugd Reclame Wijzer levert Stichting Media Rakkers een belangrijke bijdrage aan de creatie van een veilige en verantwoorde commerciële omgeving voor kinderen. Het is daarbij namelijk van belang dat reclamemakers goed op de hoogte zijn van de zelfregulering en dat zij deze ook toepassen.

Liesbeth Hop, directeur Stichting Media Rakkers: “Het is niet voldoende om alleen de aanbodzijde, de reclamemakers, te informeren over de kinderreclameregels, maar het is ook belangrijk om kinderen door educatie te helpen om slim met reclame om te gaan. Daarom hebben wij al eerder dit jaar, samen met de Radboud Universiteit Nijmegen, het nieuwe lesmateriaal ‘Reclame Masters’ voor basisscholen gelanceerd.”

De Jeugd Reclame Wijzer kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij en is gratis te downloaden.

Klik hier voor de Jeugd Reclame Wijzer 2015

Kind moet kritisch reclame leren kijken

rtlreclamemastersJonge kinderen kunnen niet goed omgaan met reclame. Ze weten wel dat er een commerciële boodschap is, maar ze beseffen niet voldoende wat de invloed daarvan is. En daarom moet er een lesmethode komen om dat te veranderen.

Dat schrijft het AD. De lesmethode Reclame Masters moet kinderen van acht tot en met tien jaar leren omgaan met de emoties die reclame bij hen losmaakt.

De zogenoemde 'gevoelslessen' moeten van de kinderen kritische consumenten maken.

Klik op de afbeelding hiernaast op het gehele artikel te lezen.

Kind nog makkelijk te verleiden door reclame

reclamemastersadBasisscholieren kunnen niet kritisch met reclame omgaan, blijkt uit onderzoek. Ze her­kennen commerciële boodschappen wel maar zijn zich onvoldoende bewust van de invloed daarvan. De Stichting Media Rakkers wil met een nieuwe lesmethode kinderen alerter maken.

Met de lesmethode Reclame Masters leren kinderen van 8 tot en met  10 jaar stapsgewijs welke emoties reclame bij hen oproept en hoe ze daarmee om moeten gaan. Deze 'gevoelslessen' moet van kinderen zelfbewuste en kritische consumenten maken. ,,We hebben altijd gedacht dat alleen kennis over reclame genoeg zou zijn. Dat is dus niet het geval,'' zegt Liesbeth Hop, directeur van Stichting Media Rakkers.

Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

IMG 20150526 WA0004

 

Nieuwe lesmethode voor betere 'reclamekennis' basisschoolleerlingen

onderwijsgidsreclamemastersUit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen is gebleken dat Nederlandse kinderen onder de 12 jaar nog niet kritisch met reclame weten om te gaan en dat terwijl er steeds meer reclame op hen afkomt. Zelfs kinderen die les hebben gehad over reclame kunnen dat onvoldoende. De Stichting Media Rakkers presenteert daarom vandaag in samenwerking met de Radboud Universiteit Nijmegen een nieuwe lesmethode 'Reclame Masters' die kinderen bewuster moet  maken van de invloed van reclame. Dit meldt de Stichting Media Rakkers.

Het blijkt noodzakelijk om kinderen bewust te maken van het beroep dat reclame doet op hun emoties, hen te leren hoe ze deze emoties kunnen reguleren en hen te motiveren dat ook daadwerkelijk te doen als ze aantrekkelijke reclames tegenkomen.  Daarom is er nu nieuw lesmateriaal ontwikkeld dat kinderen niet slechts reclamekennis bijbrengt, maar dat hen ook leert voelen wat reclame met hen doet en hun vaardigheid en motivatie om meer controle te krijgen over de invloed van reclame vergroot. De lesmethode is vanaf vandaag gratis beschikbaar voor groepen 4 tot en met 6 van alle basisscholen via de website van Media Rakkers: www.mediarakkers.nl.

Klik op de afbeelding hiernaast op het gehele artikel te lezen.

Nieuw boek! Gun Kinderen hun eigen label - Mijn kind is anders, wat nu?

Veel ouders horen dat hun kind 'anders' is. De buren zeggen het, de familie signaleert het, op school vindt de juf het en vaak herkennen ouders dat ook wel. Maar wanneer is er echt iets aan de hand en laat 
je je kind onderzoeken?Kosmos Catalogus Pagina 2 Foto1200Kosmos Catalogus Pagina 1 Foto1200

En zijn er echt zoveel kinderen en jongeren met ADHD en autisme, of overdiagnosticeren we? Liesbeth Hop pleit ervoor dat alle kinderen en jongeren de aanpak krijgen die ze nodig hebben in plaats van een label dat laat zien wat ze'mankeren'.

Auteur: Liesbeth Hop

Uitgever: Kosmos

ISBN: 9789021559414

Dit boek verschijnt in september 2015. U kunt reeds voorbestellen door het volgende formulier in te vullen.

Zodra het boek uitkomt ontvangt u een e-mail.

Klik hier voor de cover in PDF.

Jeugd en reclame in Nederland, het belang van educatie

 
Amsterdam, 16 februari 2015; Graag bieden wij u onze inhoudelijke visie rondom het thema Jeugd en Reclame
 
Tevens verzonden aan minister VWS Edith Schippers, staatssecretaris Martin van Rijn, vaste Kamercommissie o.l.v. Mw. Helga Lodders, Kamerleden, collega-organisaties e.a. 
 
Dit naar aanleiding van een aantal belangrijke ontwikkelingen op dit gebied , zoals de Alliantie van partijen zoals de Consumentenbond, Hartstichting, Vereniging van Kinderartsen, die gisteren aankondigden te gaan pleiten voor een verbod op kindermarketing voor kinderen onder de 13 jaar.
 
Ditisdenacht
Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij leveren met dit document graag een bijdrage aan de landelijke discussie en benadrukken graag het belang van educatie in een wereld met internationale en mobiele media rondom kinderen.
 
 
Luister ook naar EO radio programma Dit is de Nacht met Liesbeth Hop over de risico's van kindermarketing en de noodzaak van educatie voor kinderen. Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te luisteren. 17-02-2015

Van Rijn in actie tegen verheerlijken e-sigaret

esigaretStaatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid richt zijn vizier op reclames voor e-sigaretten. Juist de jeugd wordt door middel van vooral digitale reclame aangesproken door verschillende E-sigaretproducenten.

"We gaan bekijken of we de regels rondom deze marketing kunnen aanscherpen", zegt Van Rijn vanavond in Editie NL.

'Reclame verbieden'
De kankerbestrijding juicht dat van harte toe. "Dagelijks beginnen 100 kinderen met roken. KWF doet er alles aan om te voorkomen dat jongeren met roken beginnen. Wij hebben grote zorgen dat de e-sigaret kinderen aanzet tot het echte roken. Omdat kinderen meer dan volwassenen vatbaar zijn voor marketing, merken en uiterlijk, zijn wij van mening dat marketing en reclame voor de e-sigaret op deze doelgroep verboden moet worden", zegt het KWF. 23-01-2015.

Klik hiernaast op de afbeelding op de uitzending terug te kijken.

Innoveren of het loodje leggen

Innoverenofloodje‘Bibliotheken hebben gedraaid op boeken en subsidies. Straks zijn er geen boeken meer en ook geen subsidies.’ Welkom in de toekomst. Althans die van Marcel Bullinga. Zijn bureau FutureCheck helpt organisaties in publieke en marktsector futureproof te worden, zich klaar te maken voor de tijd die komen gaat. Of eigenlijk al begonnen is. Na een eeuw van zekerheid en bescherming is de openbare bibliotheek in een nieuwe werkelijkheid terechtgekomen. In de digitale wereld van Google en Bol.com is ze met haar boekenplanken en inname- en uitleenbalies een antiquiteit. En, waarschuwt Bullinga, gemeenten zullen ophouden die te onderhouden. ‘Het is innoveren of het loodje leggen.’
 
Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag:

Bamber Delver heeft een Ikbenoffline.nl Zondag

“Toegegeven: na slechts één ochtend miste ik mijn internet al. De lijntjes naar buiten stonden open, maar ik mocht er niet naar kijken. Het was alsof iedereen aan het feesten was en ik had corvee. De 2e Nationale Ikbenoffline.nl zondag (dit jaar door de Academie uitgeroepen op 6 juli) was voor mij nog zwaarder dan het jaar ervoor.”

Een verslag door Bamber Delver, klik hier.