Innoveren of het loodje leggen

Als de sinterklaassurprises over je liefde voor de smartphone gaan, zet dat een mens aan het denken. Hoe zorg je ervoor dat de piepjes en bliepjes niet de overhand nemen? AD, 07-02-2015.
Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.
Pesten is een plaag. Het nieuwe pesten gaat via sociale media. Wat kunnen ouders, scholen én leerlingen tegen digitaal pesten doen?
Klik op de afbeelding om de PDF te openen.
U kunt ook tegen verzendskosten de folder bestellen! 50 exemplaren voor 10,00 euro.
Zie www.mediawijsheidwinkel.nl voor alle informatie.
Pesters kiezen voornamelijk voor scheldwoorden die betrekking hebben op seksualiteit, afkomst en religie, zo blijkt uit een eerste rondvraag onder docenten voor de PestThermometer.
Homo, hoer, Marokkaan en Jood. Dat zijn de meest gebruikte scheldwoorden waar leerlingen vanaf ongeveer 8 jaar mee worden gepest. Kwetsbare issues zoals seksualiteit, afkomst en religie spelen een grotere rol bij het kiezen van scheldwoorden op het schoolplein dan bijvoorbeeld uiterlijke kenmerken als kleur haar of het dragen van foute kleding.
Dat blijkt uit een eerste inventarisatie van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij (NAMM) en stichting de Kinderconsument. 17-09-2014.
Klik op de afbeelding hiernaast om het artikel te lezen.
Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij (www.mediaenmaatschappij.nl) zijn trots dat hun Nationale Opleiding MediaCoach (www.nomc.nl) één van de 12 geselecteerde projecten is, die de Evens Stichting als voorbeeld stelt voor de verbetering van mediawijsheid in Europa.
Mediawijsheid Raad voor Cultuur, 2005
Minister Plasterk over Mediawijsheid, April 2008
Waar zij gaan, gaat hun smartphone. Ze zijn altijd online en reageren snel op Twitter en Facebook. Kortom, we hebben het over de wifi-generatie. Maar altijd bereikbaar zijn heeft ook nadelen. 05-11-2012.
Het gevaar van digitaal pesten is dat het niet goed zichtbaar is voor de buitenwereld en dat slachtoffers zich isoleren. Dat is helaas ook Tim Ribberink overkomen. 06-11-2012.
Amsterdam, 26 september 2012. Vandaag publiceren Bamber Delver en Liesbeth Hop hun opinieartikel ‘Net als in de film’, over de rellen in Haren en de huidige maatschappelijke discussie.
Het artikel is geschreven namens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, het ideële opleidingsinstituut.
Klik op de afbeelding hiernaast om het opiniartikel te lezen.
Amsterdam, 05 september 2012; De Nationale Academie voor Media & Maatschappij start dit najaar met een campagne gericht op basis- en middelbare scholen waarmee aandacht wordt gevraagd voor het ontstaan van digitale stress bij kinderen en jongeren, gebaseerd op het veelvuldig gebruik van internet en sociale media.
De Academie ontwikkelt daartoe een serie lessen over Social Media Stress, die een nieuw bewustzijn creëren bij de jeugd en hen meer controle geven over het eigen internet- en mobieltjesgebruik. Iets dat hard nodig is gezien recent onderzoek van over de hele wereld.
Dilemma! De ouderraad van een basisschool vraagt meom hulp. Vorige week blijkt een jong kind [groep 6]harde porno te hebben gekeken op de schoolcomputers.
Commotie thuis en commotie op school. De moeder is met de directeur gaan praten. Zijn reactie was lauw: “Dat kangebeuren.” En: “De wereld is veranderd.” En: “We kunnen nietaltijd naast de computers zitten.” Maar ook: “Daar leren dekinderen van.”
De ouderraad twijfelt. Aan de ene kant trekt demoeder aan het touw, aan de andere kant de schooldirecteur. Wie heeft gelijk? En waar blijven de leerlingen in deze discussie.