CRKBO

er logo

Artikel Parool

Meer dan de helft van de tienjarigen heeft al een mobiel en op hun twaalfde hebben ze er bijna allemaal een. Waarom eigenlijk? Wie betaalt ’m? Wat doen ze ermee en wat zijn de mores thuis en op school? 29-09-2011

Bladzijde 1

Bladzijde 2

Bladzijde 3

Artikel Volkskrant Gay & School

‘Wat zien we hier?’, roept Bamber Delver luid door de zaal. Wat we op het scherm zien, is duidelijk: een cowboy, indiaan, politieagent, bouwvakker, militair en leernicht die synchroon dansen.

Inderdaad, YMCA van The Village People, een deuntje dat de rest van de dag niet meer uit je hoofd gaat. ‘Zijn dit positieve of negatieverolmodellen?’

Daar weten de 25 onderwijzers en voorlichters van homo-organisaties in de zaal geen antwoord op. ‘Toen vonden we het gewoon lekker swingend’, mompelt iemand. 29-09-2011.

Klik hier voor het Volkskrantartikel 1e pagina.

Klik hier voor het Volkskrantartikel 2e pagina.

Interview Bamber Delver NHD 13-08-2011

Voor kinderen en jongeren zijn computers en mobieltjes geen apparaten, maar een deel van hun leven. "Hun jeugd speelt zich voor een belangrijk deel af op digitale platforms. Als ouder moet je niet naief zijn. Het beste is interesse tonen in wat je kind beweegt."

Klik hier voor het artikel.

Artikel: Blik op Nieuws (30-05-2011)

Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes binnen de school door de huidige jeugd. Dat blijkt uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Liesbeth Hop, woordvoerster: ‘Het probleem begint al bij de naïviteit van het Nederlandse onderwijs; zij zijn onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones. Het zijn in veel gevallen niet slechts telefoons, maar zij bieden volledig toegang tot het internet. Smartphones blijken zelfs te worden ingezet als wapens tegen leeftijdsgenoten en onderwijzend personeel.

Klik hier voor het artikel.

Artikel Spitsnieuws.nl (30-05-2011)

Scholen in Nederland weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes door leerlingen. Niet alleen worden de gadgets ingezet als 'wapen' tegen klasgenootjes en leerkrachten, de scholen zijn ook nog eens erg naïef in hun beleid.Dat stelt de Nationale Academie voor Media & Maatschappij in de conclusie van een vandaag verschenen onderzoek. "Het Nederlandse onderwijs is onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones", zegt woordvoerster Liesbeth Hop.

Klik hier voor het artikel.

Artikel: Nu.nl (30-05-2011)

Scholen zijn door de snelle ontwikkelingen van het mobiele internet vaak onvoldoende op de hoogte van de negatieve, maar ook positieve mogelijkheden van de mobiele apparaten. Ook ontbreekt het aan eenduidige afspraken over het gebruik, als er al afspraken zijn, aldus het rapport.

Klik hier voor het artikel.

Artikel: Viva Forum (30-05-2011)

Tweederde van de leerlingen gebruikt de telefoon tijdens de les wel eens om muziek te luisteren, spelletjes te doen of iets op te zoeken op internet.

Van de ondervraagde leerlingen zegt 42 procent wel eens aan digitaal pesten te hebben meegedaan. Daarbij worden bijvoorbeeld opnames gemaakt van medeleerlingen of leraren die op internet worden gezet.

Soms worden docenten ermee gechanteerd, om hogere cijfers af te dwingen.

Klik hier voor het artikel.

Artikel: Volkskrant (30-05-2011)

Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes en smartphones door leerlingen. Het beleid is chaotisch en leidt tot een verstoring van de concentratie en de kwaliteit van de lessen. Bovendien worden de telefoontjes steeds vaker gebruikt om te pesten.

Klik hier voor het artikel.

Artikel: het Parool

Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes en smartphones door leerlingen. Het beleid is chaotisch en leidt tot een verstoring van de concentratie en de kwaliteit van de lessen. Bovendien worden de telefoontjes steeds vaker gebruikt om te pesten. 30-05-2011.

Klik hier voor het artikel.

DVD: Dubbelleven

Thema: tieners en internet (i.h.b. msn- en gameverslaving)

dubbelleven

Makers: studenten InHolland i.s.m. Kinderconsument

Bedoeld voor: ouders, onderwijs-, opvoedprofessionals (goed te gebruiken als onderdeel van een ouderavond over dit thema)

Inhoud: Een spraakmakende en informerende documentaire over hoe kinderen opgroeien en functioneren in de wereld van MSN en internetgames. In deze documentaire worden 2 tieners gevolgd en geïnterviewd die het liefst hun dag vullen met games en chatten, zoals vele tieners. Interviews met de betrokken ouders, een gamedeskundige, een therapeut m.b.t gameverslaving alsmede de directeur van De Kinderconsument. Duur: 16 minuten.

Recensies: “Deze documentaire heeft mij de ogen geopend hoe machteloos ouders zich voelen als hun kind aan msn verslaafd is, maar óók waarom tieners msn’en en gamen zo fantastisch vinden… en er dus verslaafd aan kunnen raken.” (student Nationale Opleiding MediaCoach); “Wij hebben deze DVD als start van onze ouderavond over veilig internetten laten zien. Prima opening! Erna hebben we de ouderavond aan de hand van de bijgesloten stellingen heel goed kunnen organiseren.” (vmbo school, Zeist).

ITS onderzoek

In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van een vervolgstudie naar de aandacht voor mediawijsheid in het primair en voortgezet onderwijs en de opvattingen van leraren over mediawijsheid bij leerlingen.

Het is een herhaling van het ITSonderzoek uit 2009 dat ook destijds werd uitgevoerd op verzoek van het expertisecentrum Mediawijzer.net. Het onderzoek is uitgevoerd via een internetenquête die is ingevuld door leraren uit het primair en het voortgezet onderwijs.

Verschillende facetten van het omgaan met nieuwe media komen aan bod.

Klik hier voor het onderzoek.

Gratis Lesmateriaal

mediarakkers logo transparantHet gloednieuwe Media Makkers lesmateriaal bestaat uit moderne, zelfwerkzame en aantrekkelijke lessen die de mediawijsheid en mediavaardigheden van kinderen uit groepen 6, 7 en 8 verbeteren. Ook voor de basisvorming van het Voorgezet Onderwijs is het materiaal prima geschikt. Allerlei thema's zoals digitaal pesten, commercie in de media, informatievaardigheden, beoordelen van mediabronnen etc. komen in het materiaal aan de orde, zodat kinderen kritische en bewuste mediagebruikers worden.

Het lesmateriaal bestaat uit een docentenhandleiding en leerlingenbladen, inclusief thuisopdrachten en het Mediawijs Diploma. U kunt het materiaal gratis downloaden vanaf deze website.

Het Media Makkers materiaal is verdeeld in 4 modules:
           1. Mediabewustzijn
           2. Mediabegrip
           3. Mediahouding
           4. Mediagedrag

Hieronder treft u de PDF documenten:

MediaMakkers Docentenhandleiding

MediaMakkers Evaluatieformulier

MediaMakkers Module 1

MediaMakkers Module 2

MediaMakkers Module 3

MediaMakkers Module 4

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag:

Bamber Delver heeft een Ikbenoffline.nl Zondag

“Toegegeven: na slechts één ochtend miste ik mijn internet al. De lijntjes naar buiten stonden open, maar ik mocht er niet naar kijken. Het was alsof iedereen aan het feesten was en ik had corvee. De 2e Nationale Ikbenoffline.nl zondag (dit jaar door de Academie uitgeroepen op 6 juli) was voor mij nog zwaarder dan het jaar ervoor.”

Een verslag door Bamber Delver, klik hier.