Tweeten geeft zelfde genotsgevoel als seks

Tweestrijd bij scholen door sociale media.
Cyberpesten. Middelbare scholen in Rotterdam reageren verschillend op het nieuwe tijdperk met Twitter en Facebook als uitlaatklep. 21-02-2012.
Evaluatierapport Nationale Opleiding MediaCoach
Voorkant Beleidsplan Mediawijsheid
Elke middelbare school heeft ermee te maken: gebruik van smartphones door leerlingen. Regels zijn er niet, onvrede is er volop. De jonge auteurs van de rubriek Jong belichten elk een ander aspect van de zaak. 14-09-2011.
Amsterdam, 03-04-2012: Afgelopen week was het Banga Week. De trieste zelfdoding van een scholiere van 13 jaar vormde voor vele media het startsein voor een hype. Niet alleen gerenommeerde media, maar ook de amateurjournalisten stortten zich als haviken op dit nieuwtje. Via sociale media wist binnen no time heel Nederland wat een ‘banga lijst’ is, waar het voor dient en zelfs wie er op zou staan. Banga werd trending topic op Twitter.
Jeugd heeft recht op goed opgeleide professionals
De Nationale Academie voor Media en Maatschappij pleit voor terughoudendheid, professionaliteit en vakkennis. Geen meisje is gebaat bij de media-hysterie die het bestaan van de zogeheten Banga lijsten teweeg bracht.
Meer dan de helft van de tienjarigen heeft al een mobiel en op hun twaalfde hebben ze er bijna allemaal een. Waarom eigenlijk? Wie betaalt ’m? Wat doen ze ermee en wat zijn de mores thuis en op school? 29-09-2011
‘Wat zien we hier?’, roept Bamber Delver luid door de zaal. Wat we op het scherm zien, is duidelijk: een cowboy, indiaan, politieagent, bouwvakker, militair en leernicht die synchroon dansen.
Inderdaad, YMCA van The Village People, een deuntje dat de rest van de dag niet meer uit je hoofd gaat. ‘Zijn dit positieve of negatieverolmodellen?’
Daar weten de 25 onderwijzers en voorlichters van homo-organisaties in de zaal geen antwoord op. ‘Toen vonden we het gewoon lekker swingend’, mompelt iemand. 29-09-2011.
In de klas mag je niet twitteren, sms'en en googelen. Ook facebook en Youtube mogen niet bezocht worden. het leidt tot spieken, pesten en concentratieverlies. 17-09-2011
Voor kinderen en jongeren zijn computers en mobieltjes geen apparaten, maar een deel van hun leven. "Hun jeugd speelt zich voor een belangrijk deel af op digitale platforms. Als ouder moet je niet naief zijn. Het beste is interesse tonen in wat je kind beweegt."
Scholen weten niet hoe ze met het mobiele telefoongebruik van leerlingen moeten omgaan, blijkt uit onderzoek van de Academie voor Media en Maatschappij onder 120 scholen.
Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes en smartphones door leerlingen. Het beleid is chaotisch en leidt tot een verstoring van de concentratie, de kwaliteit van de lessen en de veiligheid op school.
Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes binnen de school door de huidige jeugd. Dat blijkt uit onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Liesbeth Hop, woordvoerster: ‘Het probleem begint al bij de naïviteit van het Nederlandse onderwijs; zij zijn onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones. Het zijn in veel gevallen niet slechts telefoons, maar zij bieden volledig toegang tot het internet. Smartphones blijken zelfs te worden ingezet als wapens tegen leeftijdsgenoten en onderwijzend personeel.
Scholen in Nederland weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes door leerlingen. Niet alleen worden de gadgets ingezet als 'wapen' tegen klasgenootjes en leerkrachten, de scholen zijn ook nog eens erg naïef in hun beleid.Dat stelt de Nationale Academie voor Media & Maatschappij in de conclusie van een vandaag verschenen onderzoek. "Het Nederlandse onderwijs is onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden van de huidige mobieltjes en smartphones", zegt woordvoerster Liesbeth Hop.
Scholen zijn door de snelle ontwikkelingen van het mobiele internet vaak onvoldoende op de hoogte van de negatieve, maar ook positieve mogelijkheden van de mobiele apparaten. Ook ontbreekt het aan eenduidige afspraken over het gebruik, als er al afspraken zijn, aldus het rapport.
Tweederde van de leerlingen gebruikt de telefoon tijdens de les wel eens om muziek te luisteren, spelletjes te doen of iets op te zoeken op internet.
Van de ondervraagde leerlingen zegt 42 procent wel eens aan digitaal pesten te hebben meegedaan. Daarbij worden bijvoorbeeld opnames gemaakt van medeleerlingen of leraren die op internet worden gezet.
Soms worden docenten ermee gechanteerd, om hogere cijfers af te dwingen.
Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes en smartphones door leerlingen. Het beleid is chaotisch en leidt tot een verstoring van de concentratie en de kwaliteit van de lessen. Bovendien worden de telefoontjes steeds vaker gebruikt om te pesten.