CRKBO

NRTO keurmerk

CRKBO

er logo

Artikel: Viva Forum (30-05-2011)

Tweederde van de leerlingen gebruikt de telefoon tijdens de les wel eens om muziek te luisteren, spelletjes te doen of iets op te zoeken op internet.

Van de ondervraagde leerlingen zegt 42 procent wel eens aan digitaal pesten te hebben meegedaan. Daarbij worden bijvoorbeeld opnames gemaakt van medeleerlingen of leraren die op internet worden gezet.

Soms worden docenten ermee gechanteerd, om hogere cijfers af te dwingen.

Klik hier voor het artikel.

Artikel: Volkskrant (30-05-2011)

Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes en smartphones door leerlingen. Het beleid is chaotisch en leidt tot een verstoring van de concentratie en de kwaliteit van de lessen. Bovendien worden de telefoontjes steeds vaker gebruikt om te pesten.

Klik hier voor het artikel.

Artikel: het Parool

Scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes en smartphones door leerlingen. Het beleid is chaotisch en leidt tot een verstoring van de concentratie en de kwaliteit van de lessen. Bovendien worden de telefoontjes steeds vaker gebruikt om te pesten. 30-05-2011.

Klik hier voor het artikel.

DVD: Dubbelleven

Thema: tieners en internet (i.h.b. msn- en gameverslaving)

dubbelleven

Makers: studenten InHolland i.s.m. Kinderconsument

Bedoeld voor: ouders, onderwijs-, opvoedprofessionals (goed te gebruiken als onderdeel van een ouderavond over dit thema)

Inhoud: Een spraakmakende en informerende documentaire over hoe kinderen opgroeien en functioneren in de wereld van MSN en internetgames. In deze documentaire worden 2 tieners gevolgd en geïnterviewd die het liefst hun dag vullen met games en chatten, zoals vele tieners. Interviews met de betrokken ouders, een gamedeskundige, een therapeut m.b.t gameverslaving alsmede de directeur van De Kinderconsument. Duur: 16 minuten.

Recensies: “Deze documentaire heeft mij de ogen geopend hoe machteloos ouders zich voelen als hun kind aan msn verslaafd is, maar óók waarom tieners msn’en en gamen zo fantastisch vinden… en er dus verslaafd aan kunnen raken.” (student Nationale Opleiding MediaCoach); “Wij hebben deze DVD als start van onze ouderavond over veilig internetten laten zien. Prima opening! Erna hebben we de ouderavond aan de hand van de bijgesloten stellingen heel goed kunnen organiseren.” (vmbo school, Zeist).

ITS onderzoek

In dit onderzoeksrapport wordt verslag gedaan van een vervolgstudie naar de aandacht voor mediawijsheid in het primair en voortgezet onderwijs en de opvattingen van leraren over mediawijsheid bij leerlingen.

Het is een herhaling van het ITSonderzoek uit 2009 dat ook destijds werd uitgevoerd op verzoek van het expertisecentrum Mediawijzer.net. Het onderzoek is uitgevoerd via een internetenquête die is ingevuld door leraren uit het primair en het voortgezet onderwijs.

Verschillende facetten van het omgaan met nieuwe media komen aan bod.

Klik hier voor het onderzoek.

Gratis Lesmateriaal

mediarakkers logo transparantHet gloednieuwe Media Makkers lesmateriaal bestaat uit moderne, zelfwerkzame en aantrekkelijke lessen die de mediawijsheid en mediavaardigheden van kinderen uit groepen 6, 7 en 8 verbeteren. Ook voor de basisvorming van het Voorgezet Onderwijs is het materiaal prima geschikt. Allerlei thema's zoals digitaal pesten, commercie in de media, informatievaardigheden, beoordelen van mediabronnen etc. komen in het materiaal aan de orde, zodat kinderen kritische en bewuste mediagebruikers worden.

Het lesmateriaal bestaat uit een docentenhandleiding en leerlingenbladen, inclusief thuisopdrachten en het Mediawijs Diploma. U kunt het materiaal gratis downloaden vanaf deze website.

Het Media Makkers materiaal is verdeeld in 4 modules:
           1. Mediabewustzijn
           2. Mediabegrip
           3. Mediahouding
           4. Mediagedrag

Hieronder treft u de PDF documenten:

MediaMakkers Docentenhandleiding

MediaMakkers Evaluatieformulier

MediaMakkers Module 1

MediaMakkers Module 2

MediaMakkers Module 3

MediaMakkers Module 4

Rectificaties geïnterviewde deskundigen in NRC artikel - 5 april 2012

De NRC publiceerde op 5 april j.l. een artikel over de Nationale Opleiding MediaCoach waar twee deskundigen m.b.t. mediawijsheid geïnterviewd werden, t.w. professor Peter Nikken van de Erasmus Universiteit en drs. Remco Pijpers, directeur stichting Mijn Kind Online. Na enkele gesprekken met beide geïnterviewden en de Academie voor Media en Maatschappij hebben wij van beiden onderstaande rectificaties ontvangen.

Klik hier voor de rectificatie van Prof. Peter Nikken, bijzonder hoogleraar mediaopvoeding Erasmus Universiteit  Rotterdam

Klik hier voor de reactie van drs. Remco Pijpers,  directeur stichting Mijn Kind Online

Voor meer informatie over de leerstoel mediaopvoeding van de Erasmus Universiteit en de samenwerking van prof. Peter Nikken met stichting Mijn Kind Online, klik hier.

In het artikel komt het Nationale Mediawijsheid Congres van 28 maart j.l ter sprake waarbij geen recht wordt gedaan aan de feiten. Wij verwijzen graag naar het evaluatierapport gebaseerd op  341 bezoekers (totaal 375 bezoekers) die het evaluatieformulier hebben ingevuld.

Klik hier voor het evaluatierapport

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: