Persbericht: Week Tegen Pesten: Dweilen met de kraan open

Amsterdam, 19-09-2016. De landelijke Week Tegen Pesten gaat vandaag van start. Een hele week proberen scholen het tij van pesten, dreigen en treiteren te keren. Goed bedoeld maar niet te doen. Zolang volwassenen zich misdragen is schoolveiligheidsbeleid dweilen met de kraan open. Het is zoals een jongen van 10 jaar onlangs tegen ons zei: “Als grote mensen pesten, dan mogen wij het toch ook?” Deze leerling is wijzer dan welke volwassene ook. Kinderen kopiëren. Jonge mensen rollen een samenleving binnen waar ‘vrijheid van meningsuiting’ is verworden tot beledigen en aanvallen! We hebben het over de politicus die tekeer gaat via Twitter. De columnist die andersdenkenden belachelijk maakt en besmeurt. De publicist die niet tegen-argumenteert maar hatelijk wordt. Namen hoeven we niet eens te noemen; sla gewoon de krant open, volg de social media. En waar zouden de zogeheten ‘treitervloggers’ hun inspiratie toch vandaan hebben? Wellicht van een vloggende publieke omroep die exact dezelfde filmpjes maakt?

De Week Tegen Pesten is een lachertje zolang kinderen met open mond het nieuws volgen rond de Amerikaanse verkiezingen waar een volbloed treiteraar het geschopt heeft tot presidentskandidaat. En dan komen de Nederlandse verkiezingen er nog achteraan! Het is scoren ten koste van een ander. Schoppen tegen schenen zodat iemand van ellende omvalt. Politici en journalisten hebben de methodes van pesters overgenomen. Zij zijn: Professionele Pesters. Wij roepen op om deze pestkoppen te herkennen, te ontmaskeren en vanaf nu te negeren. Geen podium te geven. Geen column te geven. Geen cent aandacht te geven.

Bent u tegen pesten? Wees dan niet langer naïef. Pesten is geen kinderprobleem, het is geen schoolveiligheidsprobleem, het is ons probleem. Herken de volwassen bully's en verwijder ze. Lach niet met ze mee, doe niet met ze mee. Weiger ze uw aandacht, want daar verdienen ze aan. Ontvolgen en blokkeren, dat is het enige wat ze echt raakt. Kinderen snappen dat. Nu wij volwassenen nog. En dan heeft anti pestbeleid op scholen heel misschien nog enige zin.

Bamber Delver en Liesbeth Hop

Directie en woordvoerders Nationale Academie voor Media en Maatschappij

Als eersten tegen online pesten anno 2000

www.mediaenmaatschappij.nl

_________________________________________________________________________________________________________

Persbericht, jongerenteam ShareRespect van start 
 
Amsterdam, 25-01-2016. Jongeren, niet de volwassenen, vormen de sleutel tot het bestrijden van pesten. Zíj moeten het beleid op scholen en in gemeentes gaan bepalen. Daarom opent survivor Jordy Buijs, 17 jaar en lid van het gloednieuwe kernteam #ShareRespect, het 3e Nationaal Congres Pesten op donderdagmiddag 28 januari in Nieuwspoort te Den Haag. Afgelopen zaterdag vertelde de 18-jarige Lina Cascais, lid van #ShareRespect, al in een aantal kranten haar verhaal: “Wij zijn ervaringsdeskundigen die het verschil willen maken als het gaat om een geslaagd anti pest beleid.”

Jordy: ‘Pesters hebben mijn jeugd gejat’. Lina: ‘Ik ben ervaringsdeskundige.’

Jordy Buijs: “Die pesters hebben mijn jeugd gejat.” Reden van het pesten? “Mijn uiterlijk, m’n neus. Kennelijk was dat reden genoeg om me de grond in te trappen, ook letterlijk.” Jordy riep de hulp in van het spraakmakende televisieprogramma Project P. van Johnny de Mol. Het pesten hield pas op nadat de klas was geconfronteerd met beelden van het pesten. Nu geeft hij op scholen namens  #ShareRespect voorlichting: “Ik had nooit gedacht dat ik dat zou durven.”

Filmpje confrontatie Jordy in de klas

lina1:6 meiden wordt online gepest. Lina Cascais was er een van. Zij vertelde (23-01-2016) in verschillende regionale kranten en de Telegraaf haar verhaal: “Ik ben een ervaringsdeskundige die het verschil wil maken als het gaat om een geslaagd anti pest beleid. Wat mij is aangedaan mag geen enkele leerling overkomen. Dat is mijn doel.” Lees hier haar verhaal.

‘Zonder jongeren is anti pest beleid dweilen met de kraan open.’

Bamber Delver, directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij en als eerste sinds 2000 actief tegen online pesten: “Het schiet niet op met dat antipestbeleid. Jongeren hebben er nauwelijks invloed op. De samenleving polariseert steeds verder. School is een social media slagveld geworden. Kinderen moeten simpelweg leren om elkaar met rust te laten, maar zolang volwassenen vinden dat ze van alles over een ander mogen roepen, ook in het parlement, is anti pest beleid dweilen met de kraan open. Niet volwassenen, maar jongeren vormen de sleutel. Die moeten het beleid op school en in de gemeente  gaan bepalen. Als vervolg op onze campagne #sharegeenshit hebben we daarom een kernteam van jongeren samengesteld: #ShareRespect. We zijn blij dat Jordy en Lina als eersten namens het team naar buiten treden.”
bamber

Het Nationaal Media Paspoort: Na mediawijsheid nu tijd voor media-empowerment voor allerjongste kinderen!

mediapaspoortOp 17 september werd de allereerste Nationaal Media Paspoort les gegeven en werden de eerste paspoorten uitgereikt aan een groep 4 van de Annie M.G. Schmidt school in Amsterdam. De pers was massaal aanwezig. Zie voor alle publiciteit hier.

Hiermee is de start gegeven aan het langverwachte Nationaal Media Paspoort programma voor elke basisschool in Nederland en Vlaanderen: dé doorlopende medialeerlijn en -campagne voor zelfs de allerjongste basisschoolkinderen. Kinderen zijn steeds jonger online via (spel)computers, tablets of mobiele telefoons. Media zijn steeds vaker individueel en mobiel. Met als gevolg dat het moeilijker wordt om kinderen in de media te begeleiden. Het betekent dat kinderen steeds jonger zelfstandig beslissingen moeten nemen over hun eigen gedrag online. Het is dus nodig om kinderen te stimuleren zélf na te denken over hun motivatie en mogelijke strategie om slim met media om te gaan.

unnamedDat maakt kinderen krachtig in hún online wereld. Ze moeten het namelijk zelf doen! Na mediawijsheid is het nu tijd voor media-empowerment! Welkom bij het Nationaal Media Paspoort: er hebben zich al meer dan 600 basisscholen aangemeld om met het Paspoort komend schooljaar aan de slag te gaan. Het programma biedt kinderen in groepen 1 tot en met 8 lessen over steeds zeven thema’s: Online gedrag, identiteit,
privacy en veiligheid, sociale omgangsvormen en leren kiezen voor geschikte mediacontent.

Doe mee! www.nationaalmediapaspoort.nl

Wetenschappelijke Raad van 7 universiteiten

Lees meer...

Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer is leidraad voor verantwoorde kinderreclame

 LogomediarakkersLogoacademiereclamecoderadbout

Stichting Media Rakkers presenteert nieuwe Jeugd Reclame Wijzer aan alle reclamemakers.

Amsterdam, 7 juli 2015; Vandaag wordt de nieuwe Jeugd Reclame Wijzer aangeboden aan alle reclamemakers van Nederland. De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames. De informatie in de Jeugd Reclame Wijzer is te vinden per productcategorie, mediavorm of reclametechniek.

Met het publiceren van de Jeugd Reclame Wijzer levert Stichting Media Rakkers een belangrijke bijdrage aan de creatie van een veilige en verantwoorde commerciële omgeving voor kinderen. Het is daarbij namelijk van belang dat reclamemakers goed op de hoogte zijn van de zelfregulering en dat zij deze ook toepassen.

Liesbeth Hop, directeur Stichting Media Rakkers: “Het is niet voldoende om alleen de aanbodzijde, de reclamemakers, te informeren over de kinderreclameregels, maar het is ook belangrijk om kinderen door educatie te helpen om slim met reclame om te gaan. Daarom hebben wij al eerder dit jaar, samen met de Radboud Universiteit Nijmegen, het nieuwe lesmateriaal ‘Reclame Masters’ voor basisscholen gelanceerd.”

De Jeugd Reclame Wijzer kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij en is gratis te downloaden.

Klik hier voor de Jeugd Reclame Wijzer 2015

Lees meer...

Persbericht ‘Kinderen nog onvoldoende controle over invloed reclame - Opzienbarende gevoelslessen bieden uitkomst!’

radboudmediarakkersStichting Media Rakkers presenteert in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen gloednieuwe lesmethode ‘Reclame Masters’

Amsterdam, 26 mei 2015; Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen is gebleken dat Nederlandse kinderen onder de 12 jaar nog niet kritisch met reclame weten om te gaan en dat terwijl er steeds meer reclame op hen afkomt. Zelfs kinderen die les hebben gehad over reclame kunnen dat onvoldoende.

Het blijkt noodzakelijk om kinderen bewust te maken van het beroep dat reclame doet op hun emoties, hen te leren hoe ze deze emoties kunnen reguleren en hen te motiveren dat ook daadwerkelijk te doen als ze aantrekkelijke reclames tegenkomen.  Daarom is er nu nieuw lesmateriaal ontwikkeld dat kinderen niet slechts reclamekennis bijbrengt, maar dat hen ook leert voelen wat reclame met hen doet en hun vaardigheid en motivatie om meer controle te krijgen over de invloed van reclame vergroot. De lesmethode is vanaf vandaag gratis beschikbaar voor groepen 4 tot en met 6 van alle basisscholen via de website van Media Rakkers: www.mediarakkers.nl.

“Deze aanpak heeft tot resultaat dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen en intrinsiek gemotiveerd raken om ook daadwerkelijk bewust en slim met reclame om te gaan. Oftewel, om een echte Reclame Master te zijn!”  Dr. Esther Roozendaal, Wetenschappelijk Onderzoeker aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Op dinsdag 26 mei 2015 zal de (pers)lancering van het lesmateriaal om 10.30 uur plaatsvinden in de groep 4 van juf Claartje op de Annie MG Schmidtschool aan de Pieter Langendijkstraat 44 in Amsterdam. De pers is daarbij van harte uitgenodigd en het is mogelijk om kinderen te interviewen of te filmen tijdens en na de les.

Media- en reclamelessen zijn van groot belang in het basisonderwijs, zo schreef de Raad Voor Cultuur al in een advies van juli 2005. Via televisie maar ook via internet, smartphones en sociale media komen basisschoolleerlingen op steeds jongere leeftijd in aanraking met reclame. Reclame is overal aanwezig en niet meer zomaar makkelijk te herkennen.

Achtergrondinformatie:

Stichting Media Rakkers is hét kenniscentrum voor Jeugd en Media en biedt verschillende lesmaterialen kosteloos aan, zowel voor basisscholen als voor het voortgezet onderwijs.  Het lespakket Media Makkers bevordert mediawijsheid bij zowel kinderen als jongeren en het pakket Gratis geld bestaat niet is een lesprogramma over gratis spelen, winkelen, reclame en geld in virtuele werelden en op social media.

Daarnaast ontwikkelt en verzorgt Media Rakkers eigen mediawijsheid opleidingen voor professionals vanuit haar eigen opleidingsinstituut de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Vanuit dit instituut wordt in september het Nationaal Media Paspoort voor basisscholen gelanceerd. Meer informatie over het Paspoort is te vinden via de website www.nationaalmediapaspoort.nl.    

academieContactgegevens:

Stichting Media Rakkers

Mevr. Liesbeth Hop, directeur

Telefoon 06 435 879 54

Email  liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl

"Als je met de jeugd werkt moet je zelf wel mediawijzer worden: wil je kinderen of jongeren kunnen begeleiden. Het is hún wereld.”

Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief aanmelding
Voornaam(*)

Ongeldige invoer

Tussenvoegsel

Ongeldige invoer

Achternaam(*)

Ongeldige invoer

E-mail adres(*)

Ongeldig e-mail adres.





Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland? Inschrijven kan nu voor september 2016
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: