JONGEREN KLAGEN: FANATIEKE SMARTPHONE-OUDERS ONTWRICHTEN GEZINSLEVEN

Voorkant rapport300Amsterdam, 1 juni 2017; Jongeren zijn niet meer de enigen binnen het gezin die fanatiek met de smartphone aan de gang zijn. Ouders weten intussen ook van wanten, en ditmaal trekken de jongeren aan de bel. Zij voelen zich genegeerd door hun fanatieke smartphoneouders, die er zelfs tijdens het eten of – ronduit gevaarlijk! – in de auto mee bezig zijn. Zo geeft 38% van de ouders “soms of zelfs nooit” gehoor aan de verzoeken van hun kinderen om te stoppen met hun smartphone. Dit blijkt uit nieuw grootschalig onderzoek onder 1.849 jongeren van 13 tot en met 18 jaar en 637 ouders uitgevoerd door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij i.s.m. adviesraad Voortgezet Onderwijs en studenten van de TU Delft.

Ouders, smartphones maken meer kapot dat je lief is!

Lees meer

Download hier samenvatting en rapport

Persbericht Heel Nederland Mediawijs in 2020!

Nieuwe landelijke campagne met 10 doelstellingen

Logo2020mediawijsAmsterdam, 30-03-2017. Media nemen in deze wereld een steeds belangrijker plaats in. We zijn er afhankelijk van en zij bepalen ons wereldbeeld. Media bieden ons veel kansen maar er zitten ook minder leuke kanten aan, denk maar aan het verspreiden van nepnieuws, het digitale pesten en de sociale media stress die wij ervaren door de overload aan informatie, communicatie en entertainment. Hoog tijd om bewust en kritisch met media om te gaan!

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij is al jaren bezig om mensen te empoweren in hun gebruik van de media. De 2020 campagne heeft tot doel het versnellen van mediawijsheid-initiatieven in Nederland. Daartoe heeft de Academie als richtlijn een strippenkaart van 10 campagnedoelstellingen geformuleerd voor instellingen zoals scholen, jeugdzorginstanties, overheden en ouderorganisaties. Laten we samenwerken om deze doelstellingen te bereiken vóór het jaar 2020!

Lees meer...

Theatervoorstelling Sell Me Your Secret wint Nationale Mediawijsheid Award 2017

sellmeyoursecretAmsterdam, 27-03-2017: De Nationale Mediawijsheid Award (voorheen de Young Positive Media Award) wordt voor de 9de keer uitgereikt. Eerdere winnaars waren o.a. Jongerentheater Kikid, Ali B., de film Ruben, Youtube performer Rutger Vink en Spijt de musical. De winnaar 2017 is…  Sell Me Your Secret, interactief theater over privacy, regisseur Floris van Delft

Uit het juryrapport:

Lees meer...

Persbericht: Week Tegen Pesten: Dweilen met de kraan open

Amsterdam, 19-09-2016. De landelijke Week Tegen Pesten gaat vandaag van start. Een hele week proberen scholen het tij van pesten, dreigen en treiteren te keren. Goed bedoeld maar niet te doen. Zolang volwassenen zich misdragen is schoolveiligheidsbeleid dweilen met de kraan open. Het is zoals een jongen van 10 jaar onlangs tegen ons zei: “Als grote mensen pesten, dan mogen wij het toch ook?” Deze leerling is wijzer dan welke volwassene ook. Kinderen kopiëren. Jonge mensen rollen een samenleving binnen waar ‘vrijheid van meningsuiting’ is verworden tot beledigen en aanvallen! We hebben het over de politicus die tekeer gaat via Twitter. De columnist die andersdenkenden belachelijk maakt en besmeurt. De publicist die niet tegen-argumenteert maar hatelijk wordt. Namen hoeven we niet eens te noemen; sla gewoon de krant open, volg de social media. En waar zouden de zogeheten ‘treitervloggers’ hun inspiratie toch vandaan hebben? Wellicht van een vloggende publieke omroep die exact dezelfde filmpjes maakt?

De Week Tegen Pesten is een lachertje zolang kinderen met open mond het nieuws volgen rond de Amerikaanse verkiezingen waar een volbloed treiteraar het geschopt heeft tot presidentskandidaat. En dan komen de Nederlandse verkiezingen er nog achteraan! Het is scoren ten koste van een ander. Schoppen tegen schenen zodat iemand van ellende omvalt. Politici en journalisten hebben de methodes van pesters overgenomen. Zij zijn: Professionele Pesters. Wij roepen op om deze pestkoppen te herkennen, te ontmaskeren en vanaf nu te negeren. Geen podium te geven. Geen column te geven. Geen cent aandacht te geven.

Lees meer...

Persbericht, jongerenteam ShareRespect van start

Amsterdam, 25-01-2016. Jongeren, niet de volwassenen, vormen de sleutel tot het bestrijden van pesten. Zíj moeten het beleid op scholen en in gemeentes gaan bepalen. Daarom opent survivor Jordy Buijs, 17 jaar en lid van het gloednieuwe kernteam #ShareRespect, het 3e Nationaal Congres Pesten op donderdagmiddag 28 januari in Nieuwspoort te Den Haag. Afgelopen zaterdag vertelde de 18-jarige Lina Cascais, lid van #ShareRespect, al in een aantal kranten haar verhaal: “Wij zijn ervaringsdeskundigen die het verschil willen maken als het gaat om een geslaagd anti pest beleid.”

Jordy: ‘Pesters hebben mijn jeugd gejat’. Lina: ‘Ik ben ervaringsdeskundige.’

Jordy Buijs: “Die pesters hebben mijn jeugd gejat.” Reden van het pesten? “Mijn uiterlijk, m’n neus. Kennelijk was dat reden genoeg om me de grond in te trappen, ook letterlijk.” Jordy riep de hulp in van het spraakmakende televisieprogramma Project P. van Johnny de Mol. Het pesten hield pas op nadat de klas was geconfronteerd met beelden van het pesten. Nu geeft hij op scholen namens  #ShareRespect voorlichting: “Ik had nooit gedacht dat ik dat zou durven.”

Lees meer...

Het Nationaal Media Paspoort: Na mediawijsheid nu tijd voor media-empowerment voor allerjongste kinderen!

mediapaspoortOp 17 september werd de allereerste Nationaal Media Paspoort les gegeven en werden de eerste paspoorten uitgereikt aan een groep 4 van de Annie M.G. Schmidt school in Amsterdam. De pers was massaal aanwezig. Zie voor alle publiciteit hier.

Hiermee is de start gegeven aan het langverwachte Nationaal Media Paspoort programma voor elke basisschool in Nederland en Vlaanderen: dé doorlopende medialeerlijn en -campagne voor zelfs de allerjongste basisschoolkinderen. Kinderen zijn steeds jonger online via (spel)computers, tablets of mobiele telefoons. Media zijn steeds vaker individueel en mobiel. Met als gevolg dat het moeilijker wordt om kinderen in de media te begeleiden. Het betekent dat kinderen steeds jonger zelfstandig beslissingen moeten nemen over hun eigen gedrag online. Het is dus nodig om kinderen te stimuleren zélf na te denken over hun motivatie en mogelijke strategie om slim met media om te gaan.

unnamedDat maakt kinderen krachtig in hún online wereld. Ze moeten het namelijk zelf doen! Na mediawijsheid is het nu tijd voor media-empowerment! Welkom bij het Nationaal Media Paspoort: er hebben zich al meer dan 600 basisscholen aangemeld om met het Paspoort komend schooljaar aan de slag te gaan. Het programma biedt kinderen in groepen 1 tot en met 8 lessen over steeds zeven thema’s: Online gedrag, identiteit,
privacy en veiligheid, sociale omgangsvormen en leren kiezen voor geschikte mediacontent.

Doe mee! www.nationaalmediapaspoort.nl

Wetenschappelijke Raad van 7 universiteiten

Lees meer...

Nieuwe Jeugd Reclame Wijzer is leidraad voor verantwoorde kinderreclame

 LogomediarakkersLogoacademiereclamecoderadbout

Stichting Media Rakkers presenteert nieuwe Jeugd Reclame Wijzer aan alle reclamemakers.

Amsterdam, 7 juli 2015; Vandaag wordt de nieuwe Jeugd Reclame Wijzer aangeboden aan alle reclamemakers van Nederland. De Wijzer maakt de geldende regels voor kinderreclames uit de Nederlandse Reclamecode inzichtelijk en geeft adviezen aan reclamemakers voor het maken van verantwoorde kinderreclames. De informatie in de Jeugd Reclame Wijzer is te vinden per productcategorie, mediavorm of reclametechniek.

Met het publiceren van de Jeugd Reclame Wijzer levert Stichting Media Rakkers een belangrijke bijdrage aan de creatie van een veilige en verantwoorde commerciële omgeving voor kinderen. Het is daarbij namelijk van belang dat reclamemakers goed op de hoogte zijn van de zelfregulering en dat zij deze ook toepassen.

Liesbeth Hop, directeur Stichting Media Rakkers: “Het is niet voldoende om alleen de aanbodzijde, de reclamemakers, te informeren over de kinderreclameregels, maar het is ook belangrijk om kinderen door educatie te helpen om slim met reclame om te gaan. Daarom hebben wij al eerder dit jaar, samen met de Radboud Universiteit Nijmegen, het nieuwe lesmateriaal ‘Reclame Masters’ voor basisscholen gelanceerd.”

De Jeugd Reclame Wijzer kwam tot stand met medewerking van Stichting Reclame Code, de Radboud Universiteit Nijmegen en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij en is gratis te downloaden.

Klik hier voor de Jeugd Reclame Wijzer 2015

Lees meer...

Persbericht ‘Kinderen nog onvoldoende controle over invloed reclame - Opzienbarende gevoelslessen bieden uitkomst!’

radboudmediarakkersStichting Media Rakkers presenteert in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen gloednieuwe lesmethode ‘Reclame Masters’

Amsterdam, 26 mei 2015; Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen is gebleken dat Nederlandse kinderen onder de 12 jaar nog niet kritisch met reclame weten om te gaan en dat terwijl er steeds meer reclame op hen afkomt. Zelfs kinderen die les hebben gehad over reclame kunnen dat onvoldoende.

Het blijkt noodzakelijk om kinderen bewust te maken van het beroep dat reclame doet op hun emoties, hen te leren hoe ze deze emoties kunnen reguleren en hen te motiveren dat ook daadwerkelijk te doen als ze aantrekkelijke reclames tegenkomen.  Daarom is er nu nieuw lesmateriaal ontwikkeld dat kinderen niet slechts reclamekennis bijbrengt, maar dat hen ook leert voelen wat reclame met hen doet en hun vaardigheid en motivatie om meer controle te krijgen over de invloed van reclame vergroot. De lesmethode is vanaf vandaag gratis beschikbaar voor groepen 4 tot en met 6 van alle basisscholen via de website van Media Rakkers: www.mediarakkers.nl.

“Deze aanpak heeft tot resultaat dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen en intrinsiek gemotiveerd raken om ook daadwerkelijk bewust en slim met reclame om te gaan. Oftewel, om een echte Reclame Master te zijn!”  Dr. Esther Roozendaal, Wetenschappelijk Onderzoeker aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Lees meer...

Persbericht: Zijn kinderen hun eigen Databaas? Bescherming online privacy voor kinderen is anno 2015 keihard nodig

Lesboekje“Privégegevens zijn alle gegevens die alleen van mij zijn en van niemand anders.” (Arend. 11 jaar)

Amsterdam, 28-04-2015. De jongste digitale gebruikers worden steeds vaker geconfronteerd met online privacy dilemma’s zoals: Is je wachtwoord wel veilig en geheim genoeg? Wie gebruikt eigenlijk jouw online gegevens? Wie zijn je online vrienden? Hoe maak je eigenlijk jouw smartphone inbraakvrij? Al deze vragen worden beantwoord tijdens het lesprogramma Databaas, aangeboden door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. De centrale vraag aan de kinderen is: Ben jij jouw eigen Databaas?

Lees meer...

Het 7e Nationaal Mediawijsheid Congres 2015: goed en zelfs uitstekend beoordeeld!

Verheugd kunnen we de evaluatierapportage presenteren over het 7e Nationaal Mediawijsheid Congres op 25 maart 2015.  Maar liefst 520 Nationaal MediaCoaches en vele andere jeugdprofessionals namen deel.

congres

Dit jaar bogen we ons over de vraag: hoe bent u zélf een daadwerkelijk mediawijze organisatie? Hoe post, tweet of sharet u het goede voorbeeld?  Ook werd in het plenaire deel nader ingaan op de inhoudelijke opzet van het onlangs gelanceerde Nationaal Media Paspoort! Bij de ingang van het congrescentrum begroetten we de deelnemers met de gele bus van het mobiele Bibliotheek Lab van Bibliotheekservice Fryslân! 

Lees meer...

Nieuw! Het Nationaal Media Paspoort voor alle basisscholen!

 
Cyberpesten, sexting, reclame, pornosites…dat het internet voor kinderen een plek is met allerlei risico’s, dat weten we inmiddels. Maar wat doen we eraan? Het ‘media-paspoort’ kan een oplossing zijn. Maar wat is het precies?
gijs2.0
Liesbeth Hop bij radio uitzending Gijs 2.0. 18-02-2015. Klik op de afbeelding hiernaast om terug te luisteren.
 
Utrecht/Amsterdam, 18-02-2015; Gebaseerd op hun gemeenschappelijke visie dat kinderen recht hebben op uitleg en educatie over de huidige gemedialiseerde en open samenleving zijn Ziggo en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij gestart met de ontwikkeling van het Nationaal Media Paspoort voor basisscholen.
Naast het zwemdiploma en het verkeersdiploma bieden zij kinderen in groepen 7 en 8 een media paspoort, waarmee zij met 
diplomaveel plezier en ervaring nieuwe virtuele grenzen kunnen verkennen. Het Nationaal Media Paspoort zal voor volgend schooljaar 2014-2015 voor alle basisscholen aan worden geboden.
“Net zoals kinderen verkeersles krijgen is het ook belangrijk dat we ze opvoeden in nieuw mogelijk gevaarlijk virtueel verkeer.” Marc Dullaert, Kinderombudsman in het Nederlands Dagblad van 16 januari 2015.
 
Primeur! Op het 7e Nationaal Mediawijsheid Congres werd het eerste tipje van de sluier opgelicht! Samen met de ruim 400 mediawijsheid experts zoals Nationaal MediaCoaches wisselden we van gedachten over welke mediawijsheid thema's in deze doorlopende leerlijn behoren.

Lees meer...

Persbericht: Nieuwe anti-pest campagne spreekt de 'omstanders' aan!

Poster A4 Pesten ShareGeenShitAmsterdam, 22-10-2014: Op het 2de Nationaal Congres Pesten op 30 oktober in Nieuwspoort, Den Haag, staan de jongeren op het podium. Zij presenteren de nieuwe campagne #sharegeenshit en bieden deze aan de Kinderombudsman aan. De campagne richt zich op ‘omstanders’; hen wordt opgeroepen om niet mee te werken aan pesten, door geen pestberichten of nare foto’s en filmpjes te retweeten, te liken en te sharen.

De campagne #sharegeenshit bestaat uit:

Brochure met vele tips tegen pesten, voor ouders, leerlingen en scholen – via www.mediaenmaatschappij.nl

  • PestThermometer, waar scholen kunnen nagaan met welke woorden hun leerlingen worden gepest
  • Campagnefilmpje gemaakt door Media College Amsterdam i.s.m. Nationale Academie voor Media en Maatschappij (beschikbaar vanaf 30-10-2014)
  • Nationaal Congres Digitaal Pesten, 30 oktober a.s. Thema: Pesten? Jongeren lossen het zelf wel op!
  • U vindt alle content via: www.mediaenmaatschappij.nl

Lees meer...

Persbericht: #PestThermometer opent beerput

Amsterdam, 17 september 2014. Met welke scheldwoorden worden jongeren eigenlijk gepest? Wat is de Top 10 van pestwoorden? Vandaag opent de #PestThermometer - in de aanloop naar de Week van het Pesten en het 2e Nationaal Congres Digitaal Pesten. De #PestThermometer laat de beerput van het pesten zien, de rauwe werkelijkheid waar veel jongeren dagelijks onder lijden.

De beerput van het pesten

Bamber Delver, jeugdtrendwatcher en directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij zegt: “Pesten staat op de agenda. De overheid maant scholen tot beleid. Scholen nemen hun verantwoordelijkheid. Prima. Maar hoe ziet de rauwe werkelijkheid eruit? Wat krijgen leerlingen allemaal naar hun hoofd geslingerd: in de kantine, in de klas, onderweg naar school? Het is niet de bedoeling van de #PestThermometer om te shockeren, maar om omstanders te confronteren met die beerput. Volgens de Kinderombudsman worden per jaar 1:10 basisschoolleerlingen structureel gepest: offline op school, maar ook online. Ruim 10% van de jongeren (15-18 jaar) wordt wel eens gepest op internet. Laster, roddel en  achterklap komen het meest voor, maar ook stalking, bedreiging en chantage (onderzoek CBS). Waar we met deze poll achter willen komen is dit: Welke groepen zijn het meest de klos? Wie is het pispaaltje? Moet anti-pestbeleid worden toegespitst op bepaalde groepen?”

Lees meer...

Persbericht: Gun kinderen hun eigen label! Campagne pleit voor een nieuwe mentaliteit in opvoeding, onderwijs en jeugdzorg

Amsterdam, 9 september 2014; De afgelopen jaren hebben wij in Nederland meer kinderen een psychiatrische diagnose gegeven dan ooit tevoren[1]. In een veranderende tijdgeest komt een groep kinderen met bepaalde eigenschappen en gedragingen klaarblijkelijk steeds meer in de problemen.

  • De vraag is alleen; ligt dat aan deze kinderen of aan onze maatschappij?

Veel genoemde oorzaken voor het te snel labelen van kinderen zijn; competentiegericht onderwijs; veeleisende en onzekere opvoedstijlen; minder tolerantie voor afwijkingen van de norm; altijd aanwezige en prikkelende (sociale)media[2]; een dominante biomedische wetenschap die verschillen tussen mensen als afwijkingen van één of andere norm beschouwt[3]; een actieve farmaceutische industrie; een terugtredende overheid die inzet op ‘ontzorging’ en zwaar bezuinigt op jeugdzorg.

Lees meer...

Nieuwe campagne: Trek de stekker er eens uit!

NAM logo rooddonker KLEIN

Nieuwe campagne: Trek de stekker er eens uit!

Academie lanceert www.ikbenoffline.nl zondag op 6 juli 2014

“Als je niet de hele tijd zit te whatsappen, heb je gewoon tijd over om leuke dingen te doen.” (Kim, 14 jaar)

Amsterdam, 3 juli 2014; Zondag 6 juli lanceert de Academie de Nationale ikbenoffline.nl  zondag en pleit daarmee voor een offline pauze voor kinderen en jongeren. De Academie roept kinderen, jongeren en ouders op om op zondag 6 juli 2014 eens een dag helemaal offline te zijn.  Dit als voorbereiding op een zomervakantie met voldoende offline momenten.

Dat is hard nodig omdat de jeugd nog maar moeilijk weerstand biedt tegen alle online verleidingen zoals gamen, Facebook en Whatsapp. Dit gaat soms zelfs gepaard met verminderde eigenwaarde, stressgevoelens, depressie, angsten en slaap- en concentratieproblemen[1]. De zomervakantie is bij uitstek de gelegenheid om hierover een nieuw bewustzijn te creëren.

“De hele tijd nam ik foto’s van waar ik was. Ik werd er zelf gek van. Soms doe ik het nog wel, maar meestal niet. Echt rustig.” (Mayke, 14 jaar)

Lees meer...

Persbericht 2e Nationaal Congres Digitaal Pesten Pesten? Jongeren lossen het zelf wel op!

NCDP logo roodCMYK19-06-2014: Op 30 oktober vindt het 2e Nationaal Congres Digitaal Pesten in Nieuwspoort Den Haag plaats.
 
Het thema dit jaar is: 'Pesten? Jongeren lossen het zelf wel op!'. Het congres maakt ruim baan voor peer-to-peer projecten: van stichting Kikid (interactief jongerentheater); gediplomeerde Professionals Preventie Digitaal Pesten; en het Britse Fixers project waar jongeren maatschappelijke problemen zoals pesten en discriminatie 'fiksen'.
 
In workshops worden verschillende praktijkvoorbeelden getoond zien waar bovendien social media worden ingezet om (digitaal) pesten te gaan: "Als wij jongeren willen helpen, dan moeten we internet aanwenden om steun te geven, in plaats van te zeggen: nou, dan sluit je jezelf maar af." (Bamber Delver in Metro: http://goo.gl/CMIyZm).

Lees meer...

Persbericht - Docenten presenteren visionaire projecten voor futureproof onderwijs

Amsterdam 15 mei 2014,

Trendprofessional-Onderwijs
Met trots presenteert de Nationale Academie voor Media en Maatschappij een tiental visionaire projecten voor futureproof onderwijs. Deze projecten zijn de resultaten van de eerste lichting van de opleiding tot Trendprofessional Onderwijs, waaraan professionals uit onderwijs en bibliotheek deelnamen (voorjaar 2014).

De eindopdracht was: maak je school futureproof. Met de projecten en opleiding wil de Academie een concrete bijdrage leveren aan de innovatie van het onderwijs.

Lees meer...

Jeugd tegen smartphones in het verkeer

Q4U logo

Amsterdam, dinsdag 8 april 2014

Ouders die tijdens het autorijden op hun mobiel kijken

Kinderen en jongeren keuren het gebruik van smartphones door ouders tijdens het autorijden af. Een overgrote meerderheid van de kinderen, 85 procent, geeft aan het gevaarlijk te vinden dat hun ouders op hun mobiel kijken tijdens het autorijden. Bij de jongeren is dat 74 procent.

Lees meer...

6e Nationaal Mediawijsheid Congres 26 maart 2014

mediawijsheidcongres.fwToekomst van Mediawijsheid door de ogen van Google Glass

Amsterdam, 15 januari 2014: De Nationale Academie voor Media en Maatschappij presenteert voor de zesde maal het Nationaal Mediawijsheid Congres. Het congres wordt bezocht door 600 professionals uit onderwijs, bibliotheek, jeugdzorg, mediabedrijfsleven, maatschappelijke organisaties, overheid en andere (zelfstandige) mediawijsheid professionals.

Lees meer...

Persbericht: Stichting Kikid wint Young Positive Media Award 2014

mwcAmsterdam, 26 maart 2014: De Nationale Academie voor Media en Maatschappij reikt vandaag – tijdens het jaarlijkse Nationaal Mediawijsheid Congres - de Young Positive Media Award uit. De prijs wordt uitgereikt aan creatieve initiatieven die zorgen voor nieuwe positieve, mediagenieke rolmodellen voor jeugd, ter bevordering van hun mediawijsheid. Dit jaar is de prijs toegekend aan: stichting Kikid.

Lees meer...

Persbericht: Nieuwe opleiding tot Specialist Defense4me

Nieuw weerbaarheidsprogramma voor onderwijsprofessionals hard nodig!

Defense4mepngAmsterdam 20-01-2014; Mensen in het onderwijs krijgen steeds vaker te maken met verbale, fysieke en zelfs online agressie en intimidatie door leerlingen, maar ook door ouders. Hoog tijd om leerkrachten, docenten en ondersteunend personeel op dit vlak te ondersteunen,vindt de Nationale Academie voor Media & Maatschappij, die vandaag de opleiding tot Specialist Defense4me lanceert.

De cijfers spreken voor zich: CNV Onderwijs publiceerde in 2012 al haar onderzoeksresultaten: 80% van het Onderwijs Ondersteunend Personeel heeft te maken met verbale agressie van leerlingen en ruim een derde met fysieke agressie. Daarnaast krijgt 1 op de 3 personeelsleden in het voortgezet onderwijs te maken met fysieke agressie van scholieren. Uitschelden komt het meest voor bij de ondervraagden: liefst 60% heeft daarmee te maken gehad.  50% is geïntimideerd en 30% is weleens bedreigd.[1] Zie ook de uitzending en peiling door 1Vandaag: http://goo.gl/ZW2aZo

Lees meer...

Persbericht Ouders zijn onvoldoende op de hoogte van de online-activiteiten van hun kinderen

21
 
Ouders zijn onvoldoende op de hoogte van de online-activiteiten van hun kinderen
Onderzoek naar de online-activiteiten van de jeugd
Schiphol-Rijk, 19 december 2013 – Een Europees onderzoek, onder meer in Nederland, door het onafhankelijk onderzoeksbureau Atomik Research, in opdracht van McAfee, legt de discrepantie bloot tussen wat tieners online uitspoken en wat hun ouders dénken dat hun kroost doet.
Ongeschikte contentVeel Nederlandse tieners bekijken bewust of onbewust content die voor hen ongeschikt is, terwijl ouders er het volste vertrouwen in hebben dat hun kind geen ongepaste websites bezoekt en hun kinderen daarom volkomen vrij laten op Internet. Ook zijn zij vaak in de veronderstelling dat hun tiener de waarheid spreekt over diens online-activiteiten. Dit blijkt echter niet altijd terecht:

Lees meer...

Debat over Google Glass: “Uit je hoofd leren hoeft niet meer. Glass weet alles voor je.”

google-glass OUDebat over Google Glass:

“Uit je hoofd leren hoeft niet meer. Glass weet alles voor je.”

6e Nationaal Mediawijsheid Congres, 26 maart a.s.

Amsterdam, 26-03-2014. Is met de komst van Google Glass de privacy in het gedrang? Wordt mobiel leren door deze access-soires eindelijk realiteit? Hoe zit het met eigenlijk met het de WIFI Generatie? Deze vragen worden tijdens het 6e Nationaal Mediawijsheid Congres gesteld. Het jaarlijkse congres vindt a.s. woensdag plaats.

Demo en debat

Het congres opent met een demo van Google Glass en een debat over de Toekomst van Mediawijsheid met Patti Valkenburg (UvA), Marco Kalz  (OU), hoofdredacteur Vives, Dieter Möckelmann, hoofredacteur Van 12 tot 18, Renske Valk en uitgever Bibliotheekblad, Mireille Boetje én de ruim deelnemende 450 jongerenprofessionals waaronder vele Nationaal MediaCoaches. Het debat staat onder leiding van dagvoorzitter trendwatcher Marcel Bullinga.

Lees meer...

Persbericht: Nieuwe opleiding tot Trendprofessional Onderwijs maakt het onderwijs “futureproof”

Trendprofessional OnderwijsAMSTERDAM/ALKMAAR – 10 december 2013 De Nationale Academie voor Media en Maatschappij biedt in samenwerking met trendbureau Futurecheck een Nederlandse primeur aan: de 5weekse opleiding tot Trendprofessional Onderwijs. Onder leiding van gerenommeerd futurist & trendwatcher Marcel Bullinga bouwen de deelnemers aan een Trends & Toekomstproject waarmee zij zichzelf en hun school futureproof maken. Als Trendprofessional Onderwijs kan de deelnemer zich met recht docent van de toekomst noemen.

De opleiding vormt een antwoord op de snelle veranderingen op onderwijsgebied. De komende jaren ontstaat een nieuwe Schoolstrijd met vele nieuwe aanbieders van onderwijs.  Onderwijsinstellingen moeten zich daarop voorbereiden, niet alleen om de hoge internationale positie van Nederland op onderwijsgebied te waarborgen maar ook om overeind te blijven als instelling. Dat laatste hangt af van de waarde van docenten. De opleiding verhoogt hun waarde op de arbeidsmarkt aanzienlijk - in een tijd van concurrentie en bezuinigingen.

Lees meer...

Persbericht: Sinterklaas, Kerstman of allebei? NL kinderen klaar voor feestdagen

Q4U logoSinterklaas, Kerstman of allebei?

Nederlandse kinderen klaar voor de feestdagen

Amsterdam, 22 november 2013 : Sinterklaas is voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar nog het belangrijkste kinderfeest, want 52 procent geeft aan alleen met Sinterklaas cadeaus te ontvangen. Echter al 43 procent van deze leeftijdscategorie ontvangt dit jaar ook cadeaus tijdens het Kerstfeest. Daar tegenover staat dat slechts 3 procent alleen Kerst viert, dus het vieren van Kerst betekent dit jaar niet dat kinderen geen Sinterklaasfeest meer vieren.

Lees meer...

Persbericht: Anti-pest programma De Film Ruben ontvangt Young Positive Media Award 2013

Uitreiking Positive Young Media Award 2013 De Film RubenAmsterdam, 27-03-2013: Het anti-pest programma De Film Ruben van regisseur Thijs Verhoeven en producent Hans van der Hulst ontvangt de Young Positive Media Award 2013. De prijs wordt  ieder jaar uitgereikt door de Nationale Academie voor Media & Maatschappij, waarin de stichtingen De Kinderconsument en Media Rakkers participeren. 

De prijs beloont creatieve initiatieven die zorgen voor nieuwe positieve rolmodellen voor jeugd. Eerdere winnaars waren o.a.: zangeres Esther Groenenberg met haar YouTube song ‘Oh Meisje’, Ali B. met het tv-programma Op Volle Toeren en de alternatieve boxershort-campagne van Zeeman. Dit jaar wordt het anti-pest programma De Film Ruben beloond.

De Film Ruben is een creatief voorlichtingsprogramma voor jongeren en wil het pesten vanwege homoseksualiteit, geloof of huidskleur tegengaan. Het juryrapport luidt:

Lees meer...

Persbericht: Ouders en jongeren geen ‘vrienden’ in Sociale Media

1vandaag

 P E R S B E R I C H Tnavmm.fw

Ouders en jongeren geen ‘vrienden’ in Sociale Media 

 

Internetspel Digifamilie brengt ouders en jongeren online weer samen

Amsterdam, 26 maart 2013; – Bijna de helft (45%) van de jongeren onder de 18 jaar geeft aan dat hun ouders niet weten wat ze allemaal posten en met wie ze bevriend zijn op Facebook, Hyves en Twitter. Bijna vijf op de tien (47%) zijn niet bevriend met of worden niet gevolgd door hun ouders op sociale netwerken. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag, onder 500 jongeren onder de 18 jaar en onder ruim 1.400 ouders met kinderen onder de 18 jaar.

Zes op de tien (62%) jongeren vinden dat hun ouders ook niets te maken hebben met wat ze posten en met wie ze bevriend zijn. Van de jongeren zouden vier op de tien het een probleem vinden als de ouders proberen online bevriend met ze te worden of ze te gaan volgen op Hyves, Twitter of Facebook. 14 Procent zegt er zelfs bewust voor te zorgen dat hun ouders hen niet kunnen volgen.

Enkele verschillen tussen ouders en kinderen zijn opmerkelijk. Zo stellen zeven op de tien ouders (71%) dat ze afspraken hebben gemaakt met hun kinderen over wat ze wel of niet mogen posten. Dit terwijl slechts 18% van de jongeren aangeeft afspraken te hebben gemaakt met hun ouders.

Ook de beleving van kennis is anders: jongeren zeggen (58%) dat hun ouders te weinig kennis hebben van Social Media om ze in de gaten te houden. Ouders denken hier anders over: slechts 13% stelt dat ze over te weinig kennis beschikt om hun kinderen goed te kunnen volgen.

Een op de vijf ouders (19%) zou meer informatie willen over hoe om te gaan met het online gedrag van hun kinderen; 43% zou niet weten waar ze terecht kan. Echt zorgen maken over wat hun kinderen doen, is niet aan de orde. Slechts 14% van de ouders zegt zich met regelmaat ongerust te maken over het online gedrag van hun kinderen op Sociale Media.

Lees meer...

Persbericht: Uniek internetspel Digifamilie wordt gelanceerd tijdens Nationaal Mediawijsheid Congres op 27 maart 2013

digifamilieAmsterdam, 29-02-2013. Tijdens het 5e Nationaal Mediawijsheid Congres op 27 maart 2013 zal de Nationale Academie voor Media en Maatschappij haar nieuwste project lanceren: Digifamilie. Digifamilie is het eerste educatieve spel dat life op internet wordt gespeeld door gezinnen. Door middel van actuele opdrachten in verschillende virtuele werelden ontwikkelen kinderen en ouders sámen veilig internet vaardigheden. Tijdens de opdrachten leren de kinderen van de ouders, maar de ouders óók van de kinderen. Het gezinsspel start met het verhaal van Mike en Moniek, twee kinderen die een zoektocht ondernemen in de virtuele wereld. Door het succesvol volbrengen van de opdrachten in bijvoorbeeld Hyves, Twitter, Habbo, Wikipedia en YouTube kunnen de deelnemende gezinnen Mike en Moniek helpen weer terug te keren naar de realiteit.

Voor de ontwikkeling van dit unieke internetspel Digifamilie is gebruik gemaakt van geavanceerde filmopnames en van de nieuwste internettechnologie. Het programma is een samenwerking tussen de Nationale Academie voor Media en Maatschappij , stichting De Kinderconsument, stichting Media Rakkers, NKO (Nederlandse oudervereniging Katholiek Onderwijs) en Mediawijzer.net. Het spel wordt op 27 maart 2013 tussen 13.00 -13.30 uur gepresenteerd in congrescentrum De Reehorst in Ede tijdens het plenaire deel van het alweer 5e Nationaal Mediawijsheid Congres.

digifamilie1Achtergrondinformatie Nationaal Mediawijsheid Congres 27 maart 2013

Voor de vijfde maal vindt het jaarlijkse Nationaal Mediawijsheid Congres plaats. Het congres is hét evenement om nieuwe expertise over mediawijsheid op te doen. Ieder jaar nemen ruim 450 professionals uit onderwijs, bibliotheek, mediatheek, jeugdzorg en bedrijfsleven deel. Het congres wordt gehouden in De Reehorst (Ede).

Er is keuze uit 22 inspirerende workshops zoals: Verander de wereld met media (door de zestienjarige Hidde van Koningsveld);  Vraag het de politie.nl (door politie); Dilemma's in veiligheidsbeleid op school (door Centrum School en Veiligheid); Jongeren en hun rol bij cyberpesten (door de jongerenstichting Reactif); Loverboys (door uitgeverij Edu'Actief); Zijn sociaal media ook asociaal? (door de v.o. leerlingen Jonathan Seib en Sophia Krah).

Voor meer informatie, aanmeldingen of interviews:

Bamber Delver: GSM 06- 25 440 050 / bamber.delver@mediaenmaatschappij.nl

Persbericht: Het nieuwe IkBenOffline.nl Ganzenbord roept jongeren op om eens een Sociale Media pauze in te lassen

Social Media Stress - Ik ben offlineAmsterdam, 5 februari 2013.Op donderdag 7 februari a.s. wordt het gloednieuwe IkBenOffline.nl Ganzenbord gelanceerd door 30 eersteklas leerlingen op het Nijmeegse Canisius College.

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij nam het initiatief tot ontwikkeling van dit gloednieuwe IkBenOffline.nl Ganzenbord voor jongeren (12-18 jaar), omdat uit het eerdere onderzoek van de Academie naar Social Media Stress(1) (mei 2012) bleek dat veel jongeren moeite hebben met de druk vanuit de Sociale Media. Het aloude ganzenbordspel krijgt op deze manier een nieuw doel: jongeren krijgen allerlei uitdagende, humoristische opdrachten, zodat zij zich bewust worden van hun gebruik van Sociale Media, maar verkennen meteen de mogelijkheden en voordelen van samen offline zijn.

Social Media Stress onder jongeren

Naar aanleiding van het voornoemde Social Media Stress onderzoek ontstond in Nederland een maatschappelijke discussie en verschenen er tegelijkertijd wereldwijd diverse initiatieven die gericht waren op het creëren van bewustzijn over het Sociale Media gebruik door jongeren. Zoals: Sociale Media en huiswerkbegeleiding, beschreven door onderwijsauteur Arnold Brouwer in zijn boek De Huiswerk Coach(2). Het initiatief van de Britse winkel Selfridges, die een offline zaal inruimt voor haar klanten(3). De discussie door blogsite Dutch Cowboys over etiquette over (geen) mobieltjes gebruik in restaurants(4). De publicatie van het artikel iCrazy in Newsweek(5). En: het in Nederland door Stichting Swoeng georganiseerde project Living Unplugged Together, waar een groep jongeren een maand lang offline gaat(6) en de VPRO documentaire ‘Nooit Meer Slapen’(7).

IkBenOffline.nl ganzenbord

De opdrachten en valkuilen van het IkBenOffline.nl ganzenbord geven stof tot nadenken en stimuleren spelenderwijs de gezamenlijke discussie over het Sociale Media gebruik door jongeren;
- Hoezo huiswerk? Morgen heb je een flinke toets. Maar je hebt net verkering en die stuurt de hele tijd berichten. Geef tips om hier uit te komen: hoe houd je je verkering én haal je morgen een voldoende?

Lancering op donderdag 7 februari 2013, 11.20 – 12.10 uur te Nijmegen

Journalisten: voor interviews of uw komst naar de lancering, contact via liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl of 06 435 879 54.

Lancering op donderdag 7 februari 2013

Tijdstip: 11.20 tot 12.10 uur

School en klas: Canisius College, Nijmegen. Klas 1g (contactpersoon van de school: Koos de Both)

Adres: Berg en Dalseweg 207, 6522 BK in Nijmegen

Niet voor publicatie:

Voor meer informatie of interviews:

Contactpersonen: Liesbeth Hop of Bamber Delver (namens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij) en Koos de Both (Canisius College)

Het IkBenOffline.nl Ganzenbordspel, vanaf 05-02-2012 kosteloos te downloaden via de campagne-site: www.ikbenoffline.nl

Wilt u de presentatie bijwonen? Opgave vooraf via: academie@Mediaenmaatschappij

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij is hét opleidingsinstituut t.b.v. Mediawijsheid voor professionals

Vestigingsadres: Wildenborch 31, 1082 KB Amsterdam

www.mediaenmaatschappij.nl

(1) Onderzoek Social Media Stress onder jongeren, Nationale Academie voor Media & Maatschappij, mei 2012, www.mediaenmaatschappij.nl

(2) Huiswerk Coach, boek door Arnold Brouwer: http://goo.gl/3W1vK

(3) Selfridges, offline ruimtes: Trouw d.d. 30-01-2013

(4) Etiquette van mobieltjes in restaurants: Dutch Cowboys november 2012, http://www.dutchcowboys.nl/mobile/26581

(5) iCrazy in Newsweek, Is The Web Driving Us Mad?, april 2012: http://goo.gl/wcZ0L

(6): Unplugged Together: www.swoeng.nl/LivingUnpluggedTogether201210.htm 

(7) VPRO documentaire ‘Nooit meer slapen’, http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1294125

 

Nieuwe opleiding tot Professional Preventie Digitaal Pesten

ppdp.fwOp 5 februari 2013 start de Nationale Academie voor Media en Maatschappij met een nieuwe opleiding: Professional Preventie Digitaal Pesten. Recent onderzoek van de Universiteit van Amsterdam toont aan dat 17% van de jongeren ook digitaal wordt gepest, tegen 35% van de jongeren die offline gepest wordt. Hoewel veel jongeren met vrienden/vriendinnen én hun ouders over hun situatie praten, blijken maar weinig jongeren een professional of ouder in vertrouwen te nemen (23%).[i] 

Steeds meer docenten kennen leerlingen die te maken hebben met digitaal pesten of ongewenste intimiteiten via internet. Actuele incidenten van pesten, treiteren en stalken via sociale media zijn illustratief; een vijftienjarige jongen dreigt de voetballer Ryan Babel via Twitter en wordt opgepakt[ii], eindejaarleerlingen geven docent een stripper cadeau, nemen alles op waarna de  beelden overal online worden gepubliceerd[iii], leerlingen maken een nep Twitter account en posten beschadigende berichten uit naam van een docent.[iv]

Digitaal pesten is moeilijk te herkennen of te stoppen

Door de snelle groei van het mobiele internet is een ware Wifi Generatie ontstaan van jongeren die overal en 24/7 online zijn via hun individuele smartphones. Het wordt voor opvoeders en professionals steeds moeilijker zicht te houden op wat deze Wifi Generatie meemaakt via de online contacten. Ook het digitale pesten is daardoor moeilijker te herkennen, te volgen of te stoppen.

Reden genoeg voor de Academie om een speciale opleiding te starten die professionals uit het onderwijs, bibliotheek, mediatheek en jeugdzorg ondersteunt bij de preventie van en soms interventie bij (digitaal) pesten. Het curriculum van deze opleiding tot Professional Preventie Digitaal Pesten is ontwikkeld in samenwerking met een speciale adviesraad met vertegenwoordigers van Pestweb, Project Preventie Seksuele Intimidatie, politiewerkgroep Digikids, Hogeschool van Utrecht/ Seminarium voor Orthopedagogiek, De Vertrouwenspersoon en Meldpunt Kinderporno op Internet/Help Wanted.

Inhoud van de opleiding

De opleiding gaat in op de volgende aspecten van (digitaal) pesten m.b.t. scholen, bibliotheken en jeugdzorginstanties, die in 4 sessies van 3 uren worden behandeld. Klik hier voor de studiewijzer.

1. De maatschappelijke context van pesten en digitaal pesten (o.a. invloed van sociale media)

2. Kenmerken van pesten en digitaal pesten (gepesten, pesters, omstanders)

3. Effecten op en beleving van betrokkenen (kinderen, jongeren, professionals, opvoeders)

4. Beleid: preventie en interventie (verschillende beproefde preventiemethodes)

Informatie en aanmelden

Informatie en aanmelden kan via de website: www.mediaenmaatschappij.nl

Deze opleiding start op 5 februari 2013. Klik hier voor de studiewijzer.

De kosten voor deze opleiding zijn 595 Euro per persoon; voor gecertificeerde Nationaal MediaCoaches geldt een speciaal tarief van 495 Euro per persoon.

Wilt u meer informatie over de opleiding tot Professional Preventie Digitaal Pesten?

Neem dan contact op met:

Nationale Academie voor Media en Maatschappij

academie@mediaenmaatschappij.nl

Vestigingsadres:

Wildenborch 31

1082 KB Amsterdam

Nederland

Telefoon: 072 – 888 7 222 (dhr. Bamber Delver)

www.mediaenmaatschappij.nl

Persbericht: Nieuw lesprogramma 'Gratis Geld bestaat niet'

gratisgeldAmsterdam, 8 november 2012; Uit eerdere publicaties van onder andere de Consumentenbond blijkt dat kinderen moeite hebben met de commerciële verleidingen in virtuele werelden en sociale media waaronder Panfu, Hyves, het Habbo Hotel, Twitter, Stardolls, Spotify en World of Warcraft.

De jeugd wordt ogenschijnlijk uitgenodigd gratis te spelen of te winkelen, maar worden al snel geconfronteerd met speciale aanbiedingen die hen allerlei privileges lijken te bezorgen. Dat deze commerciële acties vaak niet meer gratis zijn en 'echt geld' kosten is niet voor iedereen duidelijk. Betalingsmethoden zoals SMS en de vaste telefoon maakt het de jeugd gemakkelijk om aankopen te doen, waarvan zij de consequenties niet altijd kunnen overzien, met alle gevolgen van dien. Daarnaast wordt reclame in virtuele werelden door de jeugd vaak niet als zodanig herkend, omdat deze goed verweven is met de digitale omgevingen waarin kinderen veel tijd doorbrengen.

Voldoende redenen voor Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij om het gloednieuwe lesprogramma Gratis Geld bestaat niet te lanceren, dat tot stand kwam in samenwerking met het Nibud, Stichting Weet wat je Besteedt, Financieel Bijdehand, de Betaalvereniging Nederland en Wijzer in Geldzaken van het Ministerie van Financiën.

Het lesprogramma wordt tijdens de officiële Week van het Geld gelanceerd tijdens een open les op basisschool De Malelande op donderdag 15 november van 10.00 uur tot 11.30 uur. U bent van harte uitgenodigd bij deze open les aanwezig te zijn. Het adres  van De Malelande is Zeldertsedreef 26 te Amersfoort. Aanmelden kan  via een email naar liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl.

De Week van het geld is een initiatief van Wijzer in geldzaken in het kader van Leren omgaan met geld voor kinderen in het basisonderwijs. De derde editie van de nationale Week van het geld vindt plaats van 12 tot en met 16 november 2012. Door kinderen al jong financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan. Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op www.weekvanhetgeld.nl.

De twee versies van het lesmateriaal Gratis Geld bestaat niet zijn geschikt voor de middenbouw van het Basis Onderwijs en de eerste 2 klassen van het Voortgezet Onderwijs en bestaan uit een docentenhandleiding, een klassikale presentatie en leerlingenbladen.

Het lesprogramma wordt beschikbaar gesteld via Nationaal MediaCoaches, die zijn opgeleid in het begeleiden van scholen en bibliotheken bij het organiseren van deze speciale Gratis Geld bestaat niet lessen. Nationaal MediaCoaches zijn gecertificeerde specialisten die de Nationale Opleiding MediaCoach (www.nomc.nl) met succes hebben afgerond en zijn per regio te vinden op www.mediacoachinbeeld.nl.

Voor meer informatie of interviews:

Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Stichting Media Rakkers

Liesbeth P.M. Hop

Telefoon 06 435 879 54

Email liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl

nibudwijzeringeldzakenweetwatjebesteedfinancieel bijdehandbetaalvereniging

Persbericht: Onderzoek: Jongeren lijden aan Social Media Stress (SMS) - Campagne Ikbenoffline.nl van start

Amsterdam, 7 mei 2012; Uit het meest recente onderzoek van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij blijkt dat jongeren tussen 13 en 18 jaar lijden aan een serieuze vorm van Social Media Stress (SMS). De Sociale Media blijken met hun subtiele stimuli zoals geluiden, pushberichten, aandacht en beloningen jongeren in hun greep te houden. Jongeren geven aan niet meer zelfstandig te kunnen stoppen, omdat zij bang zijn buitengesloten te raken. Wanneer deze angst ernstige vormen aanneemt kan men spreken van FOMO – Fear of Missing Out. De Nationale Academie voor Media & Maatschappij pleit voor een nieuw bewustzijn en betere begeleiding van jongeren. In het kader van het onderzoek lanceert de Academie vandaag de landelijke Ikbenoffline.nl-campagne met de eerste officiële Ikbenoffline-dag op zondag 13 mei 2013. Voor de onderzoekrapportage klik hier

Lees meer...

Persbericht: Scholen de mist in met Sociale Media Grote behoefte aan Social Media professionals in het onderwijs

mem

Amsterdam, 21 februari 2012. De snelle opkomst van de Sociale Media vormen voor veel scholen een grote uitdaging. Scholen kampen met een gebrek aan kennis en ervaring over Sociale Media, waardoor er regelmatig incidenten plaatsvinden, die zelfs de pers halen. Zo zijn de Sociale Media tegenwoordig bepalend voor de opbouw en bewaking van de reputatie van de school bij ouders en leerlingen. Een risico als de school daarbij de grote afwezige is. Maar ook het gebrek aan beleid bínnen de school levert ongemakkelijke situaties op, zoals het te innig contact tussen docent en leerlingen(*) , dreigtweets (**)  , verstoring van de les (***) en digitaal pesten (****) . Tenslotte zijn er nog maar weinig scholen in staat om de Sociale Media niet te VERbieden, maar juist AAN te bieden als positief educatief gereedschap in de klas . (*****)

Lees meer...

Persbericht: Nationaal Mediawijsheid Congres op 28 maart 2012


Thema: Mediawijsheid 2.0
 

Amsterdam, 08-02-2012.

Op 28 maart a.s. vindt het jaarlijkse Nationaal Mediawijsheid Congres plaats. Honderden professionals uit onderwijs, bibliotheek, mediatheek en jeugdzorg nemen deel om kennis en ervaringen uit te wisselen met als doel de mediawijsheid van jeugd te verbeteren. Dit jaar is het thema: Mediawijsheid 2.0 De organisatie is in handen van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij, het opleidingsinstituut voor mediawijsheid aan professionals.

Lees meer...

Jongeren twitteren zich een ongeluk

Amsterdam, 11 juli 2011; 1:3 jongeren twittert tegenwoordig*. Hun tweets gaan over alles en nog wat: hoe een les eruit ziet, waar ze zich bevinden, of wat er wordt gegeten. Jonge twitteraars zijn doorsnee twitteraars. Echter, het blijkt dat jongeren in de meeste gevallen nog niet in staat zijn bewust en veilig om te gaan met een sociaal medium zoals Twitter. Zo worden followers nauwelijks gecheckt; bestaat er weinig besef over de openbaarheid van tweets en worden er soms privacy gevoelige teksten verzonden. Jongeren lopen daardoor onnodig veel risico.

Lees meer...

Masterclass Schoolbeleid en Mobieltjes

Amsterdam, 8 juni 2011. In navolging van het vorige week maandag gelanceerde onderzoek naar schoolbeleid en mobieltjes/smartphones presenteert de Nationale Academie voor Media en Maatschappij een speciale Masterclass. Titel:  Hoe staat het op uw school als het gaat om beleid en mobieltjes/ smartphones?

Naar aanleiding van het onderzoek wordt er op scholen en in de media volop gediscussieerd over beleid t.o.v. smartphones. Het onderzoek ging gepaard met 10 adviezen voor het onderwijs om beleid te kunnen maken. De Academie heeft de afgelopen week door scholen (p.o. en v.o.) vele vragen gekregen om een aanbod samen te stellen, zodat meteen ná de zomervakantie (in het nieuwe schooljaar) een start gemaakt kan worden met dit beleid. Kern van de Masterclass is: update uw kennis; maak een vliegende start met het eigen schoolbeleid. Deelnemers worden in staat gesteld de eigen situatie binnen de school ‘door te lichten’ en beleid af te stemmen op de eigen schoolidentiteit, anticiperend op de snel veranderende technische ontwikkelingen van smartphones en wifi. Als de middag over is gaan de deelnemers met glashelder beleid naar huis (lees: school). De middag is geschikt voor voortgezet- én basisonderwijs. De presentatie is in handen van Liesbeth Hop en Bamber Delver, initiatiefnemers van het bekende schoolbeleid & mobieltjesonderzoek.

Digitaal pesten en mediaverslaving schrijnend onder jeugd op Curaçao

Amsterdam/Willemstad, 5 juli 2011; Digitaal pesten en mediaverslaving zijn de meest schrijnende mediaproblemen onder de jeugd op Curaçao, zo blijkt uit de ervaringen van jeugdhulpverlening en onderwijs aldaar.  Digitaal pesten pakt keihard uit vanwege de ingrijpende reputatiebeschadiging van een slachtoffer, dat geen makkelijke uitweg heeft uit de kleine gemeenschap van het eiland. De jeugd heeft na de vaste computers de fase van laptops overgeslagen en gebruikt massaal smartphones, ook om anderen het leven zuur te maken. Met de smartphones worden bijvoorbeeld schadelijke rapsongs of filmpjes gefabriceerd, waarna deze op YouTube worden gezet of via bluetooth worden verzonden aan leeftijdgenoten. Het digitaal pesten neemt soms zulke ernstige vormen aan, dat Curaçaose jongeren dreigen met zelfmoord.

Lees meer...

Mediawijsheidwinkel voor professionals geopend

Amsterdam, 9 mei 2011; De Nationale Academie voor Media & Maatschappij opent vandaag officieel de gloednieuwe website 

www.mediawijsheidwinkel.nl en biedt via deze site deskundigheidsbevordering rondom mediawijsheid aan gericht op professionals uit onderwijs, bibliotheek, mediatheek, politie/justitie en jeugdzorg. Hiermee zet de Nationale Academie voor Media & Maatschappij een belangrijke volgende stap in het ondersteunen van professionals bij het verbeteren van de mediawijsheid van jeugd, ouders en collega’s. De invloed en de rol van de media in het leven van de jeugd is in de laatste 20 jaar enorm toegenomen. De maatschappelijke discussie over dit thema laat de zorg zien van overheid en opvoeders over de eventueel schadelijke effecten van de media en over de gebrekkige begeleiding die de jeugd op dit vlak krijgt in Nederland. Zowel de politiek, het onderwijs als ouders achten het wenselijk de mediawijsheid van jeugd te verbeteren.

Lees meer...

Lancering nieuw Nationaal Keurmerk Mediawijsheid

11 mei 2011; Vandaag wordt het Nationaal Keurmerk Mediawijsheid gelanceerd door de Academie voor Media & Maatschappij voor organisaties die het belang van mediawijsheid erkennen en in het beleid hebben opgenomen en waar een gecertificeerd Nationaal MediaCoach werkzaam is. De invloed en de rol van de media in de maatschappij is in de laatste 20 jaar enorm toegenomen. Er zijn al twee digitale generaties kinderen opgegroeid met de vanzelfsprekendheid van alle media die wij dagelijks tot onze beschikking hebben, zoals het twitteren, pingen, chatten, gamen en bloggen.

Lees meer...

Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief aanmelding
Uw naam(*)

Ongeldige invoer

E-mail adres(*)

Ongeldig e-mail adres.

Controle

Ongeldige invoer





Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland? Inschrijven kan nu nog voor april 2017.
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: