CRKBO

er logo

gratisgeldAmsterdam, 8 november 2012; Uit eerdere publicaties van onder andere de Consumentenbond blijkt dat kinderen moeite hebben met de commerciële verleidingen in virtuele werelden en sociale media waaronder Panfu, Hyves, het Habbo Hotel, Twitter, Stardolls, Spotify en World of Warcraft.

De jeugd wordt ogenschijnlijk uitgenodigd gratis te spelen of te winkelen, maar worden al snel geconfronteerd met speciale aanbiedingen die hen allerlei privileges lijken te bezorgen. Dat deze commerciële acties vaak niet meer gratis zijn en 'echt geld' kosten is niet voor iedereen duidelijk. Betalingsmethoden zoals SMS en de vaste telefoon maakt het de jeugd gemakkelijk om aankopen te doen, waarvan zij de consequenties niet altijd kunnen overzien, met alle gevolgen van dien. Daarnaast wordt reclame in virtuele werelden door de jeugd vaak niet als zodanig herkend, omdat deze goed verweven is met de digitale omgevingen waarin kinderen veel tijd doorbrengen.

Voldoende redenen voor Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij om het gloednieuwe lesprogramma Gratis Geld bestaat niet te lanceren, dat tot stand kwam in samenwerking met het Nibud, Stichting Weet wat je Besteedt, Financieel Bijdehand, de Betaalvereniging Nederland en Wijzer in Geldzaken van het Ministerie van Financiën.

Het lesprogramma wordt tijdens de officiële Week van het Geld gelanceerd tijdens een open les op basisschool De Malelande op donderdag 15 november van 10.00 uur tot 11.30 uur. U bent van harte uitgenodigd bij deze open les aanwezig te zijn. Het adres  van De Malelande is Zeldertsedreef 26 te Amersfoort. Aanmelden kan  via een email naar liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl.

De Week van het geld is een initiatief van Wijzer in geldzaken in het kader van Leren omgaan met geld voor kinderen in het basisonderwijs. De derde editie van de nationale Week van het geld vindt plaats van 12 tot en met 16 november 2012. Door kinderen al jong financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. Immers, jong geleerd is oud gedaan. Kijk voor een overzicht van alle activiteiten op www.weekvanhetgeld.nl.

De twee versies van het lesmateriaal Gratis Geld bestaat niet zijn geschikt voor de middenbouw van het Basis Onderwijs en de eerste 2 klassen van het Voortgezet Onderwijs en bestaan uit een docentenhandleiding, een klassikale presentatie en leerlingenbladen.

Het lesprogramma wordt beschikbaar gesteld via Nationaal MediaCoaches, die zijn opgeleid in het begeleiden van scholen en bibliotheken bij het organiseren van deze speciale Gratis Geld bestaat niet lessen. Nationaal MediaCoaches zijn gecertificeerde specialisten die de Nationale Opleiding MediaCoach (www.nomc.nl) met succes hebben afgerond en zijn per regio te vinden op www.mediacoachinbeeld.nl.

Voor meer informatie of interviews:

Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Stichting Media Rakkers

Liesbeth P.M. Hop

Telefoon 06 435 879 54

Email liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl

nibudwijzeringeldzakenweetwatjebesteedfinancieel bijdehandbetaalvereniging

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: