Social Media Stress - Ik ben offlineAmsterdam, 5 februari 2013.Op donderdag 7 februari a.s. wordt het gloednieuwe IkBenOffline.nl Ganzenbord gelanceerd door 30 eersteklas leerlingen op het Nijmeegse Canisius College.

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij nam het initiatief tot ontwikkeling van dit gloednieuwe IkBenOffline.nl Ganzenbord voor jongeren (12-18 jaar), omdat uit het eerdere onderzoek van de Academie naar Social Media Stress(1) (mei 2012) bleek dat veel jongeren moeite hebben met de druk vanuit de Sociale Media. Het aloude ganzenbordspel krijgt op deze manier een nieuw doel: jongeren krijgen allerlei uitdagende, humoristische opdrachten, zodat zij zich bewust worden van hun gebruik van Sociale Media, maar verkennen meteen de mogelijkheden en voordelen van samen offline zijn.

Social Media Stress onder jongeren

Naar aanleiding van het voornoemde Social Media Stress onderzoek ontstond in Nederland een maatschappelijke discussie en verschenen er tegelijkertijd wereldwijd diverse initiatieven die gericht waren op het creëren van bewustzijn over het Sociale Media gebruik door jongeren. Zoals: Sociale Media en huiswerkbegeleiding, beschreven door onderwijsauteur Arnold Brouwer in zijn boek De Huiswerk Coach(2). Het initiatief van de Britse winkel Selfridges, die een offline zaal inruimt voor haar klanten(3). De discussie door blogsite Dutch Cowboys over etiquette over (geen) mobieltjes gebruik in restaurants(4). De publicatie van het artikel iCrazy in Newsweek(5). En: het in Nederland door Stichting Swoeng georganiseerde project Living Unplugged Together, waar een groep jongeren een maand lang offline gaat(6) en de VPRO documentaire ‘Nooit Meer Slapen’(7).

IkBenOffline.nl ganzenbord

De opdrachten en valkuilen van het IkBenOffline.nl ganzenbord geven stof tot nadenken en stimuleren spelenderwijs de gezamenlijke discussie over het Sociale Media gebruik door jongeren;
- Hoezo huiswerk? Morgen heb je een flinke toets. Maar je hebt net verkering en die stuurt de hele tijd berichten. Geef tips om hier uit te komen: hoe houd je je verkering én haal je morgen een voldoende?

Lancering op donderdag 7 februari 2013, 11.20 – 12.10 uur te Nijmegen

Journalisten: voor interviews of uw komst naar de lancering, contact via liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl of 06 435 879 54.

Lancering op donderdag 7 februari 2013

Tijdstip: 11.20 tot 12.10 uur

School en klas: Canisius College, Nijmegen. Klas 1g (contactpersoon van de school: Koos de Both)

Adres: Berg en Dalseweg 207, 6522 BK in Nijmegen