digifamilieAmsterdam, 29-02-2013. Tijdens het 5e Nationaal Mediawijsheid Congres op 27 maart 2013 zal de Nationale Academie voor Media en Maatschappij haar nieuwste project lanceren: Digifamilie. Digifamilie is het eerste educatieve spel dat life op internet wordt gespeeld door gezinnen. Door middel van actuele opdrachten in verschillende virtuele werelden ontwikkelen kinderen en ouders sámen veilig internet vaardigheden. Tijdens de opdrachten leren de kinderen van de ouders, maar de ouders óók van de kinderen. Het gezinsspel start met het verhaal van Mike en Moniek, twee kinderen die een zoektocht ondernemen in de virtuele wereld. Door het succesvol volbrengen van de opdrachten in bijvoorbeeld Hyves, Twitter, Habbo, Wikipedia en YouTube kunnen de deelnemende gezinnen Mike en Moniek helpen weer terug te keren naar de realiteit.

Voor de ontwikkeling van dit unieke internetspel Digifamilie is gebruik gemaakt van geavanceerde filmopnames en van de nieuwste internettechnologie. Het programma is een samenwerking tussen de Nationale Academie voor Media en Maatschappij , stichting De Kinderconsument, stichting Media Rakkers, NKO (Nederlandse oudervereniging Katholiek Onderwijs) en Mediawijzer.net. Het spel wordt op 27 maart 2013 tussen 13.00 -13.30 uur gepresenteerd in congrescentrum De Reehorst in Ede tijdens het plenaire deel van het alweer 5e Nationaal Mediawijsheid Congres.

digifamilie1Achtergrondinformatie Nationaal Mediawijsheid Congres 27 maart 2013

Voor de vijfde maal vindt het jaarlijkse Nationaal Mediawijsheid Congres plaats. Het congres is hét evenement om nieuwe expertise over mediawijsheid op te doen. Ieder jaar nemen ruim 450 professionals uit onderwijs, bibliotheek, mediatheek, jeugdzorg en bedrijfsleven deel. Het congres wordt gehouden in De Reehorst (Ede).

Er is keuze uit 22 inspirerende workshops zoals: Verander de wereld met media (door de zestienjarige Hidde van Koningsveld);  Vraag het de politie.nl (door politie); Dilemma's in veiligheidsbeleid op school (door Centrum School en Veiligheid); Jongeren en hun rol bij cyberpesten (door de jongerenstichting Reactif); Loverboys (door uitgeverij Edu'Actief); Zijn sociaal media ook asociaal? (door de v.o. leerlingen Jonathan Seib en Sophia Krah).

Voor meer informatie, aanmeldingen of interviews:

Bamber Delver: GSM 06- 25 440 050 / bamber.delver@mediaenmaatschappij.nl