CRKBO

er logo

Q4U logoSinterklaas, Kerstman of allebei?

Nederlandse kinderen klaar voor de feestdagen

Amsterdam, 22 november 2013 : Sinterklaas is voor kinderen tussen de 7 en 13 jaar nog het belangrijkste kinderfeest, want 52 procent geeft aan alleen met Sinterklaas cadeaus te ontvangen. Echter al 43 procent van deze leeftijdscategorie ontvangt dit jaar ook cadeaus tijdens het Kerstfeest. Daar tegenover staat dat slechts 3 procent alleen Kerst viert, dus het vieren van Kerst betekent dit jaar niet dat kinderen geen Sinterklaasfeest meer vieren.

Invloed van de crisis op verlanglijstjes

Meer dan één derde (36 procent) van de kinderen zegt rekening te houden met de economische crisis bij het opstellen van het verlanglijstje voor de komende feestdagen, terwijl toch 36 procent van de jongens en 24 procent van de meisjes een relatief duur digitaal apparaat op dat lijstje zet. 36 procent van de jongens tussen 7 en 13 jaar heeft namelijk óf een smartphone, een tablet, een spelcomputer óf alle drie op zijn verlanglijstje staan. Bijna een kwart van de meisjes wil ook graag één of meerdere van deze apparaten voor Sinterklaas of Kerst.

Onder de 36 procent van de jongens die deze apparaten op zijn verlanglijstje zet, zijn de spelcomputer (30 procent) en de tablet (33 procent) favoriet, terwijl onder degenen die graag een smartphone willen, deze relatief populairder is bij de meisjes (41 procent) dan bij de jongens (24 procent).

Bij jongeren tussen 13 en 18 jaar wordt beduidend meer rekening gehouden met de crisis, net geen meerderheid (45 procent) houdt rekening met de crisis bij het samenstellen van hun verlanglijstje voor de feestdagen en slechts 25 procent van de jongens en 18 procent van de meiden zet één of meerdere van de digitale apparaten op het verlanglijstje.

Winkels populair bij kinderen en meiden

Kinderen van nu tussen de 7 en 13 jaar shoppen nog steeds graag in een winkel. 53 procent van de meisjes en 48 procent van de jongens geeft aan het liefste aankopen te doen in een winkel. Maar daarnaast shopt 43 procent van de meisjes en 45 procent van de jongens ook al graag online. Online kopen is net iets populairder bij jongens dan bij meisjes, want 7 procent van de jongens en slechts 3 procent van de meisjes zouden het liefst alleen online aankopen doen.

Bij jongeren tussen 13 en 18 jaar blijkt de winkel enig terrein verloren te hebben, de meerderheid van deze jongeren, 54 procent van de meiden en 56 procent van de jongens geeft aan zowel in de winkel als online te willen kopen, terwijl al 20 procent van de jongens alleen maar online wil kopen, ten opzichte van maar 4 procent van de meiden. Dat de meiden graag gaan shoppen in de winkel blijkt uit de 42 procent van de meiden die aangeeft de voorkeur te hebben voor het kopen in een winkel, ten opzichte van slechts 25 procent van de jongens.

Q4U MediaJeugdPanel

Q4U is het MediaJeugdPanel van Kidsweek, 7Days en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Een aantal malen per jaar zal aan het panel enkele vragen of stellingen worden voorgelegd, om zo de mening van kinderen en jongeren over actuele en media-gerelateerde zaken te kunnen brengen. Voor dit onderzoek zijn 1.143 kinderen tussen 7 en 13 jaar ondervraagd en 704 jongeren tussen 13 en 18 jaar. De resultaten zijn na het toepassen van wegingen, representatief voor leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Meer informatie over het panel vindt u op www.Q4Upanel.nl.

Voor meer informatie

Voor meer informatie of interviews kunt u contact opnemen met Liesbeth Hop, directeur Nationale Academie voor Media en Maatschappij, telefoon 06 435 879 54 of email liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl.

Achtergrondinformatie

Kidsweek biedt kinderen van 7 tot 12 jaar elke week toegankelijk, betrouwbaar, onafhankelijk en relevant nieuws. Het is een echte krant, speciaal voor kinderen. Met nieuws uit Nederland en de rest van de wereld. Maar ook veel over dieren, natuur en sport. Achter in de krant is entertainment te vinden in de vorm van moppen, strips, boek-, film- en gamerecensies. 7Days is hét nieuwsmerk voor jongeren van 12 tot 18 jaar. De krant 7Days verschijnt elke vrijdag in een oplage van 30.000 exemplaren. Via www.sevendays.nl, @7DaysNL en 7DaysNL op Facebook blijven jongeren op de hoogte van alles wat nieuw en voor hen relevant is. Kidsweek en 7Days worden uitgegeven door Uitgeverij Young & Connected. www.yandc.nl

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij is een non profit kenniscentrum, dat jeugd & media trends onderzoekt en analyseert. Zij kijkt naar de consequenties van deze ontwikkelingen voor de maatschappij, met name voor doelgroepen als  leerkrachten, docenten, bibliotheekmedewerkers en andere jeugdprofessionals. Zij vertaalt de ontwikkelingen voor hen in bewustzijn campagnes, lesprogramma’s, opleidingen en trainingen, publicaties en congressen. www.mediaenmaatschappij.nl

7daysyandckidsweekacademie

 

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: