mwcAmsterdam, 26 maart 2014: De Nationale Academie voor Media en Maatschappij reikt vandaag – tijdens het jaarlijkse Nationaal Mediawijsheid Congres - de Young Positive Media Award uit. De prijs wordt uitgereikt aan creatieve initiatieven die zorgen voor nieuwe positieve, mediagenieke rolmodellen voor jeugd, ter bevordering van hun mediawijsheid. Dit jaar is de prijs toegekend aan: stichting Kikid.

Het jury rapport:  ‘peer educatie bij uitstek’

De Academie waardeert stichting Kikid: een professionele en inspirerende theatergroep die actuele en gevoelige thema’s letterlijk over het voetlicht brengt. Thema’s die de samenleving treffen, zoals: digitaal pesten, seksualiteit en weerbaarheid binnen social media. Kikid is bijzonder in haar soort. De voorlichtingsprojecten zijn voor en door jongeren. De Academie heeft met eigen ogen gezien dat bij Kikid de jongeren centraal staan; het gaat om hen – en dus wordt er naar jongeren daadwerkelijk geluisterd en gehandeld.

Bij Kikid doen de jongeren niet voor spek en bonen mee. Nee, dit is peergroup educatie bij uitstek. De jonge acteurs en actrices zijn dé rolmodellen voor de scholieren voor wie zij optreden. Het is zoals een van de vele scholieren die Kikid bereikt het onder woorden brengt. Talitha van 13 vertelt: ‘Ik durf nu voor mezelf op te komen.’ De Academie wenst Kikid vele Talitha’s toe, en de Talitha’s van Nederland allemaal een voorstelling namens stichting Kikid.

Website: www.kikid.nl

Facebook: Stichting Kikid / Twitter: @KikidNL / YouTube: www.youtube.com/user/Stichtingkikid

Noot voor de redactie:

De Nationale Academie voor Media en Maatschappij is hét opleidingsinstituut t.b.v. mediawijsheid voor professionals.

Contact:

Liesbeth Hop (Tel. 06 43 58 79 54) of Bamber Delver (Tel. 06 25 440 050)

Vestigingsadres: Wildenborch 31, 1082 KB Amsterdam

Email: academie@mediaenmaatschappij.nl / www.mediaenmaatschappij.nl