CRKBO

er logo

Q4U logo

Amsterdam, dinsdag 8 april 2014

Ouders die tijdens het autorijden op hun mobiel kijken

Kinderen en jongeren keuren het gebruik van smartphones door ouders tijdens het autorijden af. Een overgrote meerderheid van de kinderen, 85 procent, geeft aan het gevaarlijk te vinden dat hun ouders op hun mobiel kijken tijdens het autorijden. Bij de jongeren is dat 74 procent.

Dat ouders de mobiele telefoon gebruiken tijdens het autorijden in het bijzijn van hun kinderen, blijkt uit het feit dat een kwart van de kinderen en jongeren aangeeft hiervan getuige van te zijn.

Vooral meisjes tussen de 13 en 16 jaar geven aan dat zij het gevaarlijk gedrag van hun ouders vinden, namelijk 78 procent ten opzichte van 68 procent van de jongens die zich daarover zorgen maken.

7daysSmartphonegebruik tijdens het fietsen

42 procent van de jongeren tussen de 13 en 16 jaar geeft aan zelf ook een smartphone te gebruiken tijdens het fietsen. Meisjes maken zich daar met 44 procent iets vaker schuldig aan dan jongens, 38 procent.

Dat jongeren dat niet echt een goed idee vinden blijkt uit het feit dat een meerderheid, 55 procent, van de jongeren het gebruik van een smartphone tijdens het fietsen gevaarlijk vindt. Wederom vinden de meisjes het iets vaker gevaarlijk, 65 procent ten opzichte van 35 procent van de jongens.

Q4U MediaJeugdPanel

Q4U is het MediaJeugdPanel van Kidsweek, 7Days en de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Een aantal malen per jaar zal aan het panel enkele vragen of stellingen worden voorgelegd, om zo de mening van kinderen en jongeren over actuele en media-gerelateerde zaken te kunnen brengen. Voor dit onderzoek zijn, eind 2013, 1.143 kinderen tussen 7 en 13 jaar ondervraagd en 704 jongeren tussen 13 en 16 jaar. De resultaten zijn na het toepassen van wegingen, representatief voor leeftijd en geslacht. Meer informatie over het panel vindt u op www.Q4Upanel.nl.

Voor meer informatie

Voor meer informatie of interviews kunt u contact opnemen met Liesbeth Hop, directeur Nationale Academie voor Media en Maatschappij, telefoon 06 435 879 54 of email

liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl.

Achtergrondinformatie

academieKidsweek biedt kinderen van 7 tot 12 jaar elke week toegankelijk, betrouwbaar, onafhankelijk en relevant nieuws. Het is een echte krant, speciaal voor kinderen. Met nieuws uit Nederland en de rest van de wereld. Maar ook veel over dieren, natuur en sport. Achter in de krant is entertainment te vinden in de vorm van moppen, strips, boek-, film- en gamerecensies. 7Days is hét nieuwsmerk voor jongeren van 12 tot 18 jaar. De krant 7Days verschijnt elke vrijdag in een oplage van 30.000 exemplaren. Via www.sevendays.nl, @7DaysNL en 7DaysNL op Facebook blijven jongeren op de hoogte van alles wat nieuw en voor hen relevant is. Kidsweek en 7Days worden uitgegeven door Uitgeverij Young & Connected. www.yandc.nl

De Nationale Academie voor Media & Maatschappij is een non profit kenniscentrum, dat jeugd & media trends onderzoekt en analyseert. Zij kijkt naar de consequenties van deze ontwikkelingen voor de maatschappij, met name voor doelgroepen als  leerkrachten, docenten, bibliotheekmedewerkers en andere jeugdprofessionals. Zij vertaalt de ontwikkelingen voor hen in bewustzijn campagnes, lesprogramma’s, opleidingen en trainingen, publicaties en congressen.

www.mediaenmaatschappij.nl

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: