Amsterdam, 17 september 2014. Met welke scheldwoorden worden jongeren eigenlijk gepest? Wat is de Top 10 van pestwoorden? Vandaag opent de #PestThermometer - in de aanloop naar de Week van het Pesten en het 2e Nationaal Congres Digitaal Pesten. De #PestThermometer laat de beerput van het pesten zien, de rauwe werkelijkheid waar veel jongeren dagelijks onder lijden.

De beerput van het pesten

Bamber Delver, jeugdtrendwatcher en directeur van de Nationale Academie voor Media en Maatschappij zegt: “Pesten staat op de agenda. De overheid maant scholen tot beleid. Scholen nemen hun verantwoordelijkheid. Prima. Maar hoe ziet de rauwe werkelijkheid eruit? Wat krijgen leerlingen allemaal naar hun hoofd geslingerd: in de kantine, in de klas, onderweg naar school? Het is niet de bedoeling van de #PestThermometer om te shockeren, maar om omstanders te confronteren met die beerput. Volgens de Kinderombudsman worden per jaar 1:10 basisschoolleerlingen structureel gepest: offline op school, maar ook online. Ruim 10% van de jongeren (15-18 jaar) wordt wel eens gepest op internet. Laster, roddel en  achterklap komen het meest voor, maar ook stalking, bedreiging en chantage (onderzoek CBS). Waar we met deze poll achter willen komen is dit: Welke groepen zijn het meest de klos? Wie is het pispaaltje? Moet anti-pestbeleid worden toegespitst op bepaalde groepen?”

Pesten gaat over seksualiteit, afkomst, religie en sekse

kcDe #PestThermometer is gebaseerd op een eerste inventarisatie onder 50 onderwijsprofessionals. In de top 4 staan inmiddels: Homo; Hoer; Marokkaan; Jood. Delver: “Wat we nu al zien is dat pesten niet zomaar over rood haar gaat of dat je als kind kennelijk de foute kleding draagt. Nee, pesten gaat over kwetsbare issues zoals seksualiteit, afkomst, religie en sekse. Opmerkelijk.” De #PestThermometer biedt de gelegenheid om zelf scheldwoorden toe te voegen die nog niet zijn opgenomen.

Resultaten bekend op 2e Nationaal Congres Digitaal Pesten 30 oktober

De resultaten van de #PestThermometer worden bekend gemaakt op 30 oktober a.s. tijdens het 2e Nationaal Congres Digitaal Pesten in Nieuwspoort te Den Haag. Het congres staat in het teken van “Peer2Peer Educatie”: oplossingen tegen het pesten moeten niet komen van leerkrachten of de overheid, maar van jongeren zelf. Het congres wordt geopend door Kinderombudsman Marc Dullaert.

Waar is de #PestThermometer te vinden?

NAM logo rooddonker KLEINWat zijn de meest gebruikte scheldwoorden op school? Toon de beerput van het pesten aan en vul de #PestThermometer in op www.mediaenmaatschappij.nl

Twitter: @AcademieMM

www.mediaenmaatschappij.nl /www.kinderconsument.nl