CRKBO

er logo

radboudmediarakkersStichting Media Rakkers presenteert in samenwerking met Radboud Universiteit Nijmegen gloednieuwe lesmethode ‘Reclame Masters’

Amsterdam, 26 mei 2015; Uit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen is gebleken dat Nederlandse kinderen onder de 12 jaar nog niet kritisch met reclame weten om te gaan en dat terwijl er steeds meer reclame op hen afkomt. Zelfs kinderen die les hebben gehad over reclame kunnen dat onvoldoende.

Het blijkt noodzakelijk om kinderen bewust te maken van het beroep dat reclame doet op hun emoties, hen te leren hoe ze deze emoties kunnen reguleren en hen te motiveren dat ook daadwerkelijk te doen als ze aantrekkelijke reclames tegenkomen.  Daarom is er nu nieuw lesmateriaal ontwikkeld dat kinderen niet slechts reclamekennis bijbrengt, maar dat hen ook leert voelen wat reclame met hen doet en hun vaardigheid en motivatie om meer controle te krijgen over de invloed van reclame vergroot. De lesmethode is vanaf vandaag gratis beschikbaar voor groepen 4 tot en met 6 van alle basisscholen via de website van Media Rakkers: www.mediarakkers.nl.

“Deze aanpak heeft tot resultaat dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen en intrinsiek gemotiveerd raken om ook daadwerkelijk bewust en slim met reclame om te gaan. Oftewel, om een echte Reclame Master te zijn!”  Dr. Esther Roozendaal, Wetenschappelijk Onderzoeker aan de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Op dinsdag 26 mei 2015 zal de (pers)lancering van het lesmateriaal om 10.30 uur plaatsvinden in de groep 4 van juf Claartje op de Annie MG Schmidtschool aan de Pieter Langendijkstraat 44 in Amsterdam. De pers is daarbij van harte uitgenodigd en het is mogelijk om kinderen te interviewen of te filmen tijdens en na de les.

Media- en reclamelessen zijn van groot belang in het basisonderwijs, zo schreef de Raad Voor Cultuur al in een advies van juli 2005. Via televisie maar ook via internet, smartphones en sociale media komen basisschoolleerlingen op steeds jongere leeftijd in aanraking met reclame. Reclame is overal aanwezig en niet meer zomaar makkelijk te herkennen.

Achtergrondinformatie:

Stichting Media Rakkers is hét kenniscentrum voor Jeugd en Media en biedt verschillende lesmaterialen kosteloos aan, zowel voor basisscholen als voor het voortgezet onderwijs.  Het lespakket Media Makkers bevordert mediawijsheid bij zowel kinderen als jongeren en het pakket Gratis geld bestaat niet is een lesprogramma over gratis spelen, winkelen, reclame en geld in virtuele werelden en op social media.

Daarnaast ontwikkelt en verzorgt Media Rakkers eigen mediawijsheid opleidingen voor professionals vanuit haar eigen opleidingsinstituut de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Vanuit dit instituut wordt in september het Nationaal Media Paspoort voor basisscholen gelanceerd. Meer informatie over het Paspoort is te vinden via de website www.nationaalmediapaspoort.nl.    

academieContactgegevens:

Stichting Media Rakkers

Mevr. Liesbeth Hop, directeur

Telefoon 06 435 879 54

Email  liesbeth.hop@mediaenmaatschappij.nl

Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief aanmelding
Uw naam(*)

Ongeldige invoer

E-mail adres(*)

Ongeldig e-mail adres.

Controle

Ongeldige invoer





Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: