CRKBO

er logo

Het 1ste Wetenschappelijk Congres Mediawijsheid levert de nieuwste inzichten

Utrecht, 24 januari 2018; Kinderen staan tegenwoordig continu in contact met de media en niet altijd met een positief resultaat. Zo is nieuws kijken zeker belangrijk voor kinderen, maar het kan ook schadelijk zijn. Denk maar aan de heftige beelden van natuurrampen of terroristische aanslagen die zij te zien krijgen. Daarnaast is het voor kinderen best moeilijk om de manier waarop zij met media omgaan te beheersen en bij te sturen. Denk aan het uitzetten van de smartphone tijdens het huiswerk maken of aan het nadenken over de geschiktheid van een foto voordat zij deze op Instagram posten. Kinderen zijn bezig hun eigen identiteit te vormen en daarom vergelijken zij zichzelf met anderen in sociale media, met bewezen negatieve gevolgen voor hun eigen welzijn.

1ste Wetenschappelijk Congres Mediawijsheid

Het eerste Wetenschappelijke Congres Mediawijsheid dat op 24-01-2018 wordt gehouden in de grote zaal van Aristo in Utrecht, geeft antwoorden op de vraag hoe we de schadelijke effecten van media op kinderen kunnen verminderen. Presentaties van 8 wetenschappers uit diverse disciplines van 6 verschillende universiteiten uit Nederland en België, geven inzicht in de resultaten van het nieuwste wetenschappelijk onderzoek. De wetenschappers zijn beschikbaar voor vragen of interviews tijdens het congres. Hieronder een greep uit het nog niet eerder gepubliceerd onderzoek dat tijdens het congres wordt gepresenteerd.

Effecten negatief TV nieuws op kinderen

Dr. Mariska Kleemans deed onderzoek naar manieren om het effect van negatieve nieuwsberichten op kinderen van 9 – 13 jaar te verminderen. Zij gebruikte daartoe elementen uit de positieve psychologie en paste constructieve journalistiek toe op negatief nieuws over de tsunami in Japan in 2011. Zij onderzocht ook het effect van peer discussie en liet leerlingen gezamenlijk naar het nieuws kijken en liet hen er daarna met elkaar over discussiëren. Beide toepassingen bleken gunstige resultaten op te leveren.

Nationaal Media PaspoortKinderen te gevoelig voor invloed media

Dr. Esther Rozendaal onderzoekt hoe media-educatie kinderen kan helpen meer controle te krijgen over hun  mediagedrag. Zij ontwikkelde hiervoor het ‘media-empowerment model’. Het model gaat uit van een aanpak die kinderen meer bewust maakt van de invloed die media hebben op hun gevoelens en gedachten, waardoor kinderen meer controle krijgen over hun eigen gedrag. Binnen deze aanpak staat de autonomie van kinderen centraal. Het gaat er om dat zij leren vanuit hun eigen kracht na te denken en keuzes te maken, en zelf regie over hun mediagedrag te voeren. Samen met de Nationale Academie voor Media en Maatschappij ontwikkelde E. Rozendaal het Nationaal Media Paspoort, een doorlopende leerlijn media-empowerment, die kosteloos beschikbaar wordt gesteld aan basisscholen.

InstagramJongeren ongelukkig door positieve posts van anderen

Dr. Dian de Vries deed onderzoek onder jongvolwassenen naar het effect van ‘het doorgaans vergelijken van jezelf met anderen’, op hoe je positieve berichten van anderen op Instagram ervaart. Studenten werden onbewust geconfronteerd met 3 posts van andere mensen, terwijl hen gevraagd werd een selfie te maken en deze op Instagram te posten. Daarna werd hen naar hun gevoel gevraagd. Het bleek dat studenten die aan hadden gegeven zichzelf vaak te vergelijken met anderen, minder blij werden van positieve posts van anderen, terwijl de andere studenten juist blijer werden van deze positieve berichten van anderen.

Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief aanmelding
Uw naam(*)

Ongeldige invoer

E-mail adres(*)

Ongeldig e-mail adres.

Controle

Ongeldige invoer





Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: