Aankondiging van het 10e Nationaal Mediawijsheid Congres, 28 maart a.s.

Over (a)sociale media, betrouwbaar nieuws en mediawijsheid

tweetboosAmsterdam, 01-02-2018. Op 28 maart a.s. vindt het 10e Nationaal Mediawijsheid Congres plaats, georganiseerd door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Congresthema: digitale/media ethiek. Ethiek en waarheid liggen onder vuur. Wat doen we eraan? Over (a)sociale media, betrouwbaar nieuws en mediawijsheid. Als key notes spreken Marcel Gelauff, hoofdredacteur NOS Nieuws, en Frits van Exter, voorzitter Raad voor de Journalistiek. Vervolgens vindt er door hen een plenair debat plaats, samen met ombudsman NPO Margot Smit en ombudsman Trouw Adri Vermaat. Het debat wordt geleid door de dagvoorzitter, futurist Marcel Bullinga

We bespreken in alle openheid de dilemma’s waar media-makers en jeugdprofessionals in hun alledaagse praktijk voor staan, en de keuzes die zij maken. Het jaarlijkse Nationaal Mediawijsheid Congres wordt bezocht door 450 mediawijsheid-professionals afkomstig uit onderwijs, bibliotheek, mediatheek, jeugdhulpverlening e.a. Velen van zijn gecertificeerd Nationaal MediaCoach. Het congres is hét mediawijsheid-evenement in Nederland en België.

Gekozen is voor de focus op 2 onderwerpen: ethiek en waarheid.

ETHIEK: Wat is digitale/media ethiek eigenlijk? Wat is ons morele kompas? Zijn er verschillen tussen offline en online? Wat te doen met hen die bewust de reputatie van een ander online beschadigen? Hoe gaan mediamakers als de podiumgasten om met zulk trumpiaans gedrag? Wat zijn de verantwoordelijkheden van de educatie- en jeugdprofessional? Hoe ga je om met schelden en vernederen? Kunnen we onze kinderen recht in de ogen kijken? Heeft een gedragscode voor online gedrag zin? Of kunnen we alles overlaten aan de algoritmes van Google en Facebook – maar hebben die eigenlijk wel een ethiek? Staat ethiek op de helling, of is het tij te keren? Wat kunnen burgers doen? Wat behoren en kunnen overheid en mediamakers en -bedrijven doen?

WAARHEID: Betrouwbaarheid van nieuws. Kan Kunstmatige Intelligentie ons helpen met live factchecking? Is het verspreiden van nepnieuws eigenlijk ethisch? Bestaat er met de invloed van sociale media nog iets als ‘de waarheid’ of zijn er inderdaad ‘alternatieve waarheden’?

Workshops in mediawijsheid en digitale geletterdheid

mediawijsheidcongresNa het plenaire debat kiezen de deelnemers uit 18 workshops met allerlei mediawijsheid thema’s, zoals: radicalisering via sociale media, programmeren voor kleuters, het Nationaal Media Paspoort voor het speciaal onderwijs, mediawijsheid in de klas, educatie tegen nepnieuws e.a. Ook de beide ombudsmannen van NPO en Trouw geven een workshop.

Klik hier voor meer informatie.

Blijf op de hoogte!

Nieuwsbrief aanmelding