Alles heeft een algoritme!

Over data detox, digitale kinderrechten en het bouwen van je eigen algoritme

man versus machinecongres

Amsterdam, 17-01-2019. Op 27 maart a.s. vindt het 11e Nationaal Mediawijsheid Congres plaats, georganiseerd door de Nationale Academie voor Media en Maatschappij. Congresthema: Alles heeft een algoritme. De Nationale Mediawijsheid Lezing, getiteld Artificial Intelligence. Op het snijvlak van mens en machine, wordt dit jaar gegeven door onderzoeksjournalist Devid lievski. Hij is docent Journalism Studies aan Fontys Hogescholen en docent bij de Nationale Opleiding MediaCoach. De Nationale Mediawijsheid Award wordt uitgereikt aan een zeer bijzonder duo met een positieve mediaboodschap, dat de zaal op stelten zal zetten.

Europese Week van de Mediawijsheid en The European MediaCoach Initiativeleonardo

Namens de Europese Commissie zal Paolo Celot, initiatiefnemer en secretaris-generaal van EAVI, een presentatie geven over de Europese Week van de Mediawijsheid (‘All Digital Week’) waar het Congres deel van uitmaakt. Celot gaat tevens in op het project The European MediaCoach. De Nationale Academie voor Media en Maatschappij is partner in dit project en ondersteunt de 5 landen bij het ontwikkelen van een lokale MediaCoach-opleiding. De Nederlandse MediaCoach Opleiding (www.nomc.nl) geldt daarbij als voorbeeld en is door de Europese Commissie aangemerkt als ‘best practice’. http://mediacoacheurope.eu

Workshops: Politie Media Lab, Artificial Intelligence-dilemma’s, data detox en digitale kinderrechten

Na het plenaire debat kiezen de deelnemers uit 18 workshops met uiteenlopende mediawijsheid thema’s zoals: digitale criminaliteit (Politie Media Lab), Data Detox, Artificial Intelligence, en Kinderrechten in de digitale wereld. Tijdens het congres wordt gescout naar 50.000 jonge tech talenten, en augmented-reality kunstenaar Sander Veenhof leert deelnemers een eigen algoritme te bouwen. Ook geven jongeren workshops: Nick Jordan (17) over programmeren en Julian de Lange (23) over A.I-dilemma’s in de klas.

450 congresdeelnemers, waarvan vele Nationaal MediaCoaches

Het congres wordt bezocht door 450 mediawijsheid-professionals afkomstig uit onderwijs, bibliotheek, mediatheek en jeugdhulpverlening. Velen zijn gecertificeerd Nationaal MediaCoach (zie www.nomc.nl). Het evenement wordt geleid door de dagvoorzitter, futurist Marcel Bullinga.

• U vindt het volledige congresprogramma in de bijlage of via www.mediaenmaatschappij.nl
  • U kunt als pers het congres bezoeken als u van tevoren zich meldt via: bamber.delver@mediaenmaatschappij.nl
  • Wilt u een interview met de organisatie, deelnemers of met een workshophouder? Neem even van tevoren contact op met: Bamber Delver, directeur Nationale Academie voor Media en Maatschappij , 06-25440050.