CRKBO

er logo

Alle kinderen aan het 'media-paspoort'?

gijs2.0
 
Cyberpesten, sexting, reclame, pornosites…dat het internet voor kinderen een plek is met allerlei risico’s, dat weten we inmiddels. Maar wat doen we eraan? Het ‘media-paspoort’ kan een oplossing zijn. Maar wat is het precies? Liesbeth Hop bij radio uitzending Gijs 2.0. 18-02-2015. Klik op de afbeelding hiernaast om terug te luisteren.

Jeugd en reclame in Nederland, het belang van educatie

 
Amsterdam, 16 februari 2015; Graag sturen wij u hierbij een inhoudelijke visie rondom het thema Jeugd en Reclame.
 
Dit naar aanleiding van een aantal belangrijke ontwikkelingen op dit gebied, zoals de Alliantie van partijen zoals de Consumentenbond, Hartstichting, Vereniging van Kinderartsen, die gisteren aankondigden te gaan pleiten voor een verbod op kindermarketing voor kinderen onder de 13 jaar.
 
 
Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij leveren met deze brief graag een bijdrage aan de landelijke discussie en benadrukken graag het belang van educatie in een wereld met internationale en mobiele media rondom kinderen.
 
 
Ditisdenacht
Stichting Media Rakkers en de Nationale Academie voor Media & Maatschappij leveren met deze brief graag een bijdrage aan de landelijke discussie en benadrukken graag het belang van educatie in een wereld met internationale en mobiele media rondom kinderen.
 
Luister ook naar EO radio programma Dit is de Nacht met Liesbeth Hop over de risico's van kindermarketing.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te luisteren. 17-02-2015

Helft van kinderen vertoont stiekem gedrag op internet

Uit onderzoek van de universiteiten van Tilburg en Leuven blijkt dat kinderen tussen de 8 en 12 jaar vaak stiekem gedrag vertonen op internet. Ook blijkt dat tien procent wel eens afspreekt met een vreemde volwassene die ze op internet ontmoeten. Met Stefan Bogaerts, hoogleraar forensische psychologie. Telefonische gast: Liesbeth Hop, directeur Academie voor Media & Maatschappij. (09-02-2015).
Klik op de afbeelding hieronder om terug te luisteren.
radiouitzending090215

Liesbeth Hop bij Radio 1 Dit is de Dag

We zijn te ver doorgeschoten in het labelen van kinderen. Dat zegt Liesbeth Hop, één van de voortrekkers van de vandaag gestarte campagne ‘Gun kinderen hun eigen label’. Volgens de initiatiefnemers krijgen veel te veel kinderen stempels als adhd en autisme opgedrukt wat hen onnodig stereotypeert. (09-09-2014).
 
Klik op de afbeelding hieronder om terug te luisteren.
 
ditisdedag

Bamber Delver over de jeugd van tegenwoordig

In Twee Dingen praten we de hele week over 'de jeugd van tegenwoordig'. Hoe is het met de hedendaagse jeugd gesteld. Wat zijn hun ambities en hoe is het met de betrokkenheid bij de maatschappij? Dinsdagavond ontvangen we jeugdtrendwatcher Bamber Delver. Hij is oprichter van Stichting Kinderconsument en directeur van de Nationale Academie voor Media & Maatschappij. Met Delver praten we onder ander over social media. Wat zijn de gevaren? En wat zijn de kansen? En kan iedereen wel mee in de rat race? (19-11-2013).
 

Sinterklaasjournaal is te 'dominant'

'Het Sinterklaasfeest moet een gezinssprookje zijn.' Daarvoor pleitte Liesbeth Hop donderdag in Dit is de Dag. 'Nu vult het Sinterklaasjournaal het hele verhaal in.'

Het Sinterklaasjournaal heeft een enorme invloed op kinderen. Jeugd en media deskundige Liesbeth Hop is er niet zo over te spreken. 'Er is nu zo weinig ruimte om je eigen interpretatie te geven aan het Sinterklaasverhaal. De NTR zou ouders daar meer moeten bij betrekken.' (14-11-2013).

 

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: