CRKBO

NRTO keurmerk

CRKBO

er logo

Liesbeth Hop in Hart van NL

liesbethhophartvannlHart van NL, 23 mei 2018: super sympathieke actie van HTM die schoolkinderen heeft laten nadenken over hoe je mensen in het openbaar vervoer weer met elkaar in contact brengt! Helaas willen we daar met rust gelaten worden, maar de boodschap is duidelijk... mag die smartphone tijdens het eten bijvoorbeeld even weg? Bekijk hier de aflevering.

Liesbeth Hop bij Pauw

liesbethhoppauw

Uitzending Pauw 22-05-2018: 'We mogen als ouders niet de illusie hebben dat we onze kinderen altijd kunnen beschermen tegen de minder leuke kanten van Sociale Media, maar we kunnen wel zorgen dat zij altijd bij ons terecht kunnen.

We kunnen ook vroeg met voorlichting beginnen, het liefst al bij de jongsten van de basisschool, zie het www.nationaalmediapaspoort.nl.

Klik op het plaatje om de uitzending terug te kijken.

Liesbeth Hop in het Jeugdjournaal over Instagram app Sayat.me

Jeugdjournaal 15 01 2018Hartjes op Instagram, duimpjes op YouTube en likes op Facebook. Het kan een goed gevoel geven als je via sociale media complimentjes krijgt. Als je nog meer wil horen van je volgers, kun je de app Sayat.me gebruiken. Oftewel; zeg het me. Die kun je bijvoorbeeld koppelen aan je Insta-account. Via 'Say at me' kunnen je volgers anoniem vertellen wat ze van je vinden. Veel kinderen gebruiken de app al. Maar niet iedereen zegt aardige dingen. Soms krijgen kinderen ook haat-comments.

Volgens Liesbeth Hop namens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij is het logisch dat kinderen Sayat.me willen gebruiken. Maar zij zegt ook dat kinderen er onzeker van kunnen worden.

https://jeugdjournaal.nl/artikel/2212093-kinderen-geven-anoniem-commentaar-via-sayat-me.html

Jeugdjournaal, 15 januari 2018

RTL Nieuws over lesmateriaal Reclame Masters

rtlvideoreclamemastersKinderen worden veel meer beïnvloed door reclame dan al werd gedacht. Daarom is er nu een speciaal lespakket dat kinderen daar bewust van moet maken.

Jonge kinderen kunnen niet goed omgaan met reclame. Ze weten wel dat er een commerciële boodschap is, maar ze beseffen niet voldoende wat de invloed daarvan is. En daarom moet er een lesmethode komen om dat te veranderen.

Dat schrijft het AD. De lesmethode Reclame Masters moet kinderen van acht tot en met tien jaar leren omgaan met de emoties die reclame bij hen losmaakt.

De zogenoemde 'gevoelslessen' moeten van de kinderen kritische consumenten maken.

Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

Liesbeth Hop bij Editie NL

labelsDe kans is groot dat er bij u thuis of in uw naaste omgeving een kind rondloopt met een medisch label: ADHD, asperger of dyslexcie. Zonder zo'n label lijk je er bijna niet meer bij te horen tegenwoordig. Nog nooit was het aantal kinderen met een psychiatrische stoornis zo groot. Maar is zo'n label wel goed voor een kind? Vandaag begint een campagne om het strooien met labels tegen te gaan.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

E-sigaret trekt aan de jeugd

rtlxlesigaretDe promotie van E-sigaretten bij jongeren moet aangepakt worden. De twijfel over de gevolgen ervan voor de gezondheid neemt toe, daarom is het kabinet van plan de toegestane leeftijd omhoog te gooien naar 18 jaar.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.
 
 

Opleiding: Anti Pest Coördinator

Lina RTL Late NightLina van 17 jaar vertelde in RTL Late Night hoe zij gepest werd, o.a. via Whatsapp. Namens de Academie vertelde Bamber Delver wat de kern van het pestprobleem is. Wat te doen tegen pesten op school? Het ministerie van OCW beveelt aan om Anti Pest Coördinatoren aan te stellen; mensen die kennis van zaken hebben, die weten hoe te handelen en… hoe te luisteren. Laat ons u opleiden. Uw docenten zijn Bamber Delver en Liesbeth Hop.

Interesse in een komende opleiding? Laat ons dit weten: bamber.delver@mediaenmaatschappij.nl 

Informatie en aanmelding via de speciale website

De voorgaande opleiding is met veel enthousiasme ontvangen! Klik hier voor het evaluatierapport. 

Klik op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

 

Liesbeth Hop bij RTL Late Night

rtlxl2305De zaak van de internetpedo uit Cuijk is misselijkmakend en haast de smerig om te volgen. Frank R. gaat zo gruwelijk en geraffineerd te werk met zeer jonge slachtoffers dat de haren je ten berge rijzen. Rechtbankjournalist Saskia Belleman volgt de zaak in Assen en Liesbeth Hop van Jeugd en Media wil ervan leren om onze jongeren te beschermen tegen dit soort mensen.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzendig te bekijken.

Liesbeth Hop bij RTL Late Night over SIRE campagne

liesbethrtlKinderen krijgen al op zeer jonge leeftijd te maken met de harde werkelijkheid die porno heet. Van alle kinderen onder de tien jaar, heeft één op de drie wel eens porno op internet gezien, veelal onbedoeld. Daarom lanceert SIRE morgen de campagne; Praat met je kind over porno, voordat internet het doet.

Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

Liesbeth Hop bij Knevel en vd Brink over MediaCoaches

Knevelenbrink21-01-2014Kindercoach Liesbeth Hop over wat je als school moet doen als leerlingen filmpjes en foto's van vechtpartijen aan elkaar doorsturen.

Een leerling van het Edison-college in Apeldoorn werd vorige week in elkaar geslagen. Niemand greep in, maar de scholieren grepen wel naar hun mobieltjes. Filmpjes van de vechtpartij werden snel naar elkaar doorgestuurd en binnen de kortste keren had elke leerling op de school de vechtpartij gezien. Hoe moet de school omgaan met dit soort incidenten volgens kindercoach Liesbeth Hop?

Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending te bekijken.

Ganzenborden tegen Social Media Stress

ganzenbordentegensocialmediastressEen bijzonder project op het Canisius College in Nijmegen. Daar wordt het eeuwenoude spel Ganzenbord ingezet tegen social media-stress onder jongeren. Die stress wordt veroorzaakt door hun verslaving aan hypermoderne smartphones en online-games. De Nationale Academie voor Media en Maatschappij deed onderzoek naar deze verslaving.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

VPRO Themadocumentaire: 'Nooit Meer Slapen'

VPROnooitmeerslapenNiemand hoeft zich 's nachts meer te vervelen: Niemand hoeft zich 's nachts meer te vervelen: steeds meer services en diensten zijn ook 24/7 beschikbaar. Ongeveer 16 procent van de beroepsbevolking moet mede daardoor inmiddels ook ’s-nachts Op een doordeweekse nacht, om pakweg 3 uur, zijn 1 miljoen Nederlanders klaar wakker. Nederland wordt langzaam een echte 24-uurs samenleving, een land waar ook midden in de nacht altijd, alles mogelijk is. Niemand hoeft zich 's nachts meer te vervelen: steeds meer services en diensten zijn ook 's nachts beschikbaar.

Lees meer...

Ping me por me like me mail me!

pingmepormelikemePing me por me like me mail me! Van der Laan en Woe met loopstation bij Pau!l over sms, pingen, facebook en alles wat stress veroorzaakt bij jongeren. Uit de nieuws-quiz bij Paul de Leeuw.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

NewDay Social Media Stress

 
7dayssocialmediastressLiesbeth Hop ging in juni 2012 in gesprek met jongeren over Social Media Stress in het kader van 7 Days de krant voor jongeren.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om terug te kijken.

De mobiele revolutie: Reportage uit uitzending Brandpunt

brandpuntdemobielerevolutieDit jaar is het vijf jaar geleden dat hij werd geïntroduceerd: de smartphone. Volgens de goeroes is het een zegen: eindelijk sta je altijd en overal in contact met je omgeving. De wereld, je vrienden, je werk, alles komt samen in de palm van de hand. Maar critici zien een andere ontwikkeling: de permanente bereikbaarheid maakt ons dom, egocentrisch en asociaal. Aart Zeeman over de moderne slaven van de mobiele revolutie.
 
Klik op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

Debat op 2 over Social Media Stress

Debat Op 2 van de NCRV wijdde de uitzending op 12 mei 2012 geheel aan de effecten van social media: gebruikers, non-gebruikers, deskundigen kwamen aan het woord. Deze uitzending over de voor en tegens van mobieltjes, social media, internet. Ook interessant is de video: Jong en Oud over social media.

 

 

NOS journaal jongeren lijden aan sociale mediastress

jongerenlijdenaansocialmediastressnosjournaalJongeren lijden aan sociale media stress. Ze staan via Facebook, Twitter en MSN constant in contact met elkaar en dat kunnen ze niet meer stoppen. Ze zijn bang dat ze iets missen of dat ze worden worden buitengesloten. Dat blijkt uit onderzoek onder 500 jongeren tussen de 13 en 18 jaar.
 
Klik hiernaast op de afbeelding op terug te kijken.

NOS journaal over het onderzoek schoolbeleid en mobieltjes

NOS30-05-2011Hoe ga je om met mobieltjes in de klas? Veel scholen verbieden de smartphones, maar volgens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij kan er in de les juist ook gebruik van gemaakt worden.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.

Jeugdjournaal over de Twitter Tip Week

twittertipweekScholieren op Twitter, let op de berichten die je verstuurt. Dat zegt de bedenker van De Twitter Tip Week.
 
Klik hiernaast op de afbeelding om terug te kijken.

Laatste Nieuws

Wilt u op de hoogte blijven van onze opleidingen en congressen?
 
Bent u geïnteresseerd  in de meest succesvolle vakopleiding tot MediaCoach in Nederland?
   
Wilt u een lezing boeken over Sociale Media & Mediawijsheid?
 
De Academie op televisie? Zie hier verschillende uitzendingen.
 
Beluister onze columns op Radio 1 Dit is de Dag: