Bamber Delver in Hart van NL over mobieltjes verbieden op school

Hart van NL, 23 mei 2018: super sympathieke actie van HTM die schoolkinderen heeft laten nadenken over hoe je mensen in het openbaar vervoer weer met elkaar in contact brengt! Helaas willen we daar met rust gelaten worden, maar de boodschap is duidelijk... mag die smartphone tijdens het eten bijvoorbeeld even weg? Bekijk hier de aflevering.
Uitzending Pauw 22-05-2018: 'We mogen als ouders niet de illusie hebben dat we onze kinderen altijd kunnen beschermen tegen de minder leuke kanten van Sociale Media, maar we kunnen wel zorgen dat zij altijd bij ons terecht kunnen.
We kunnen ook vroeg met voorlichting beginnen, het liefst al bij de jongsten van de basisschool, zie het www.nationaalmediapaspoort.nl.
Klik op het plaatje om de uitzending terug te kijken.
Hartjes op Instagram, duimpjes op YouTube en likes op Facebook. Het kan een goed gevoel geven als je via sociale media complimentjes krijgt. Als je nog meer wil horen van je volgers, kun je de app Sayat.me gebruiken. Oftewel; zeg het me. Die kun je bijvoorbeeld koppelen aan je Insta-account. Via 'Say at me' kunnen je volgers anoniem vertellen wat ze van je vinden. Veel kinderen gebruiken de app al. Maar niet iedereen zegt aardige dingen. Soms krijgen kinderen ook haat-comments.
Volgens Liesbeth Hop namens de Nationale Academie voor Media en Maatschappij is het logisch dat kinderen Sayat.me willen gebruiken. Maar zij zegt ook dat kinderen er onzeker van kunnen worden.
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2212093-kinderen-geven-anoniem-commentaar-via-sayat-me.html
Jeugdjournaal, 15 januari 2018
Op social media wordt het steeds groter: jongeren die via allerlei besloten kanalen filmpjes en foto’s delen van vernielingen.
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.
Kinderen worden veel meer beïnvloed door reclame dan al werd gedacht. Daarom is er nu een speciaal lespakket dat kinderen daar bewust van moet maken.
Jonge kinderen kunnen niet goed omgaan met reclame. Ze weten wel dat er een commerciële boodschap is, maar ze beseffen niet voldoende wat de invloed daarvan is. En daarom moet er een lesmethode komen om dat te veranderen.
Dat schrijft het AD. De lesmethode Reclame Masters moet kinderen van acht tot en met tien jaar leren omgaan met de emoties die reclame bij hen losmaakt.
De zogenoemde 'gevoelslessen' moeten van de kinderen kritische consumenten maken.
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.
NOS journaal over de doorlopende leerlijn; Het Nationaal Media Paspoort.
Klik hiernaast op de afbeeldingen om de uitzending terug te kijken.
Lina van 17 jaar vertelde in RTL Late Night hoe zij gepest werd, o.a. via Whatsapp. Namens de Academie vertelde Bamber Delver wat de kern van het pestprobleem is. Wat te doen tegen pesten op school? Het ministerie van OCW beveelt aan om Anti Pest Coördinatoren aan te stellen; mensen die kennis van zaken hebben, die weten hoe te handelen en… hoe te luisteren. Laat ons u opleiden. Uw docenten zijn Bamber Delver en Liesbeth Hop.
Interesse in een komende opleiding? Laat ons dit weten: bamber.delver@mediaenmaatschappij.nl
Informatie en aanmelding via de speciale website
De voorgaande opleiding is met veel enthousiasme ontvangen! Klik hier voor het evaluatierapport.
Klik op de afbeelding om de uitzending terug te kijken.
Kinderen krijgen al op zeer jonge leeftijd te maken met de harde werkelijkheid die porno heet. Van alle kinderen onder de tien jaar, heeft één op de drie wel eens porno op internet gezien, veelal onbedoeld. Daarom lanceert SIRE morgen de campagne; Praat met je kind over porno, voordat internet het doet.
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending te bekijken.
Kindercoach Liesbeth Hop over wat je als school moet doen als leerlingen filmpjes en foto's van vechtpartijen aan elkaar doorsturen.
Een leerling van het Edison-college in Apeldoorn werd vorige week in elkaar geslagen. Niemand greep in, maar de scholieren grepen wel naar hun mobieltjes. Filmpjes van de vechtpartij werden snel naar elkaar doorgestuurd en binnen de kortste keren had elke leerling op de school de vechtpartij gezien. Hoe moet de school omgaan met dit soort incidenten volgens kindercoach Liesbeth Hop?
Klik hiernaast op de afbeelding om de uitzending te bekijken.
Niemand hoeft zich 's nachts meer te vervelen: Niemand hoeft zich 's nachts meer te vervelen: steeds meer services en diensten zijn ook 24/7 beschikbaar. Ongeveer 16 procent van de beroepsbevolking moet mede daardoor inmiddels ook ’s-nachts Op een doordeweekse nacht, om pakweg 3 uur, zijn 1 miljoen Nederlanders klaar wakker. Nederland wordt langzaam een echte 24-uurs samenleving, een land waar ook midden in de nacht altijd, alles mogelijk is. Niemand hoeft zich 's nachts meer te vervelen: steeds meer services en diensten zijn ook 's nachts beschikbaar.
Debat Op 2 van de NCRV wijdde de uitzending op 12 mei 2012 geheel aan de effecten van social media: gebruikers, non-gebruikers, deskundigen kwamen aan het woord. Deze uitzending over de voor en tegens van mobieltjes, social media, internet. Ook interessant is de video: Jong en Oud over social media.